Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”

Authors

  • Viviane Aparecida Carvalho de Morais Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3441-0254
  • Flávia Lage Pessoa da Costa Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8316-0955

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21931

Keywords:

Neuroscience, Cerebral plasticity, Learning

Abstract

The teaching-learning process involves the interaction between Education and Neuroscience. The knowledge of how the brain learns is increasingly present in the educator's daily life. The purpose of this review is to present the book O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação by the author Roberto Lent. The book, in a simple and objective way, explains to the reader how knowledge about Neuroscience can help in the educational field. Throughout the chapters, the reader will be able to understand about the process of development and functioning of the nervous system, especially the brain. Knowledge of brain maturation is crucial to understand some learner behaviors and possible learning difficulties. The use of pedagogical strategies based on how the brain works, mainly based on scientific evidence, can be more effective for the student's teaching-learning process. Reading this book, therefore, helps the educator to better understand the dialogue between the study on nervous system and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Aparecida Carvalho de Morais, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutoranda em Neurociência Translacional pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), mestre em Neurociências (2016) e graduada em Fisioterapia (2015) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora do curso de especialização lato sensu em Neurociência e Educação: Bases Neurofisiológicas do Aprendizado, da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas).

Flávia Lage Pessoa da Costa, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Professora adjunta I da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas) e Coordenadora do curso de especialização lato sensu em Neurociência e Educação: Bases Neurofisiológicas do Aprendizado, também da PUC-Minas. Mestre (2013) e doutora em Medicina Molecular (2017) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

LENT, Roberto. O Cérebro Aprendiz – Neuroplasticidade e Educação. Rio de Janeiro: Atheneu, 2018.

Published

2020-11-16

How to Cite

MORAIS, V. A. C. de; COSTA, F. L. P. da. Book review “O cérebro aprendiz – neuroplasticidade e educação”. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–7, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.21931. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21931. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Reviews