Dimension of research in the teacher’s activities
process that form, informs and transforms the higher education professional
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2291Keywords:
Higher education, Dimension education, Dimension research, Inseparability, Teacher trainingAbstract
This article presents the understanding of twenty-six (26) bachelors at work in university teaching regarding the relationship between teaching and research in the pedagogical practice, from theoretical considerations that recognize the investigative activity as one of the pillars of support and development of the teaching profession. The methodological procedures considered the Discursive Textual Analysis (DTA) associated to ATLAS.ti software for data production and analysis obtained from a structured base from responses to a questionnaire collectively created by a group of doctoral students and applied to higher education teachers. It is concluded that teachers who conceive research in its dialectic articulation with teaching are those who are exclusively dedicated to teaching and thus invest in academic career in a timely manner.
Downloads
References
ARIZA, L. G. A. et al. Articulações metodológicas da Análise Textual Discursiva com o ATLAS.ti. Investigação Qualitativa em Educação, Aracaju, CIAIQ 2015, v. 2, p. 346-351, ago. 2015. Disponível em: <http://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/273/269>. Acesso em: 20 dez. 2015.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dez. de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. Seção I, p. 27834-27841.
CRUZ, G. B. Pesquisa e formação docente: apontamentos teóricos. RECE – Rev. Elet. Ciên. Ed., Paraná v. 2, n. 1, dez 2003. Disponível em: <http://www.uesc.br/cpa/artigos/apontamento_docente.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2015.
CUNHA, M. I. Inovações pedagógicas e a reconfiguração de saberes no ensinar e no aprender na universidade. In: VIII CONGRESSO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 8, 2004, Coimbra. A questão social no novo milênio. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2004, p. 18. Disponível em: <http://www.ces.uc.pt/lab2004/pdfs/MAriaIsabelCunha.pdf>. Acesso em: 20 dez. 2015.
DEMO, P. Educação científica. Revista Brasileira de Iniciação Científica, São Paulo, v. 1, n. 1, maio 2014. Disponível em: <http://itp.ifsp.edu.br/ojs/index.php/IC/index>. Acesso em: 20 dez. 2015.
FRANCO, M. A. S. Prática docente universitária e a construção coletiva de conhecimentos: possibilidades de transformações no processo ensino-aprendizagem. Cadernos de Pedagogia Universitária, São Paulo, USP, v. 1, n. 10, set. 2009.
FRIESE, S. ATLAS.ti 7 user manual. Berlin: ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH, 2012.
GRILLO, M. Ação educativa e referências teórico-metodológicas. In: ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V.; MACIEL, A. M. R. (org.). Pedagogia universitária: tecendo redes sobre a educação superior. Santa Maria: UFSM, 2009.
ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. Construção da profissão docente: possibilidades e desafios para a formação. In: ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V.; MACIEL, A. M. R. (org.). Pedagogia universitária: tecendo redes sobre a educação superior. Santa Maria: UFSM, 2009.
ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. Construção da profissão docente/professoralidade em debate: desafios para a educação superior. Publicação do Grupo de Pesquisa Trajetórias de Formação – GTFORMA do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. 2007. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/gtforma/estagio1/5f8279f686111670e4d47b33350b3be9.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2015.
MARQUES, M. O. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: UNIJUÍ, 1997.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: UNIJUÍ, 2011.
POWACZUK, A. C. H.; BOLZAN, D. P. V. A construção da professoralidade do professor do ensino superior. In: IX CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE E III ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA. 2009, PUCPR. Curitiba: PUC/PR, out. 2009. p. 8764. Disponível em: <http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/3661_2051.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2015.
SEVERINO, A. J. Ensino e pesquisa na docência universitária: caminhos para a integração. Cadernos de Pedagogia Universitária, São Paulo, USP,v. 1, n. 3, abr. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).