Dimension of research in the teacher’s activities

process that form, informs and transforms the higher education professional

Authors

  • Solange Castro Schorn Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6886-7503
  • Denilson Rodrigues da Silva Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Santo Angelo, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9264-6842
  • Catia Maria Nehring Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5372-4107
  • Maria Cristina Pansera de Araújo Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-2380-6934

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2291

Keywords:

Higher education, Dimension education, Dimension research, Inseparability, Teacher training

Abstract

This article presents the understanding of twenty-six (26) bachelors at work in university teaching regarding the relationship between teaching and research in the pedagogical practice, from theoretical considerations that recognize the investigative activity as one of the pillars of support and development of the teaching profession. The methodological procedures considered the Discursive Textual Analysis (DTA) associated to ATLAS.ti software for data production and analysis obtained from a structured base from responses to a questionnaire collectively created by a group of doctoral students and applied to higher education teachers. It is concluded that teachers who conceive research in its dialectic articulation with teaching are those who are exclusively dedicated to teaching and thus invest in academic career in a timely manner.

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Author Biographies

Solange Castro Schorn, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil.

Graduada em Psicologia; especialista em Psicanálise na Cultura: Saber e Ética e mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Atualmente doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Bolsista CAPES/PROSUP.

Denilson Rodrigues da Silva, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Santo Angelo, RS, Brasil.

Graduado em Sistemas de Informação pelo Centro Universitário Franciscano; mestre em Ciência da Computação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Atualmente é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ) e professor do Departamento de Engenharias e Ciência da Computação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Santo Angelo/RS.

Catia Maria Nehring, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil.

Graduada em Ciências: Licenciatura Plena Habilitação Matemática e Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente docente do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ).

Maria Cristina Pansera de Araújo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil.

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, mestre e doutora em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente docente do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ).

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Published

2017-12-07

How to Cite

SCHORN, S. C.; SILVA, D. R. da; NEHRING, C. M.; ARAÚJO, M. C. P. de. Dimension of research in the teacher’s activities: process that form, informs and transforms the higher education professional. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 252–269, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2291. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2291. Acesso em: 5 jul. 2024.

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Section

Article