For Mathematics student teachers participating in the Pedagogical Residency Program
what is teacher education?
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.23813Keywords:
Teacher Education, Strands of Teacher Learning, Pedagogical Residency ProgramAbstract
This article aims to investigate what is the meaning of teacher education for members of the Pedagogical Residency Program of the Mathematics course at a Federal Technological University in the state of Paraná. To this end, semi-structured interviews were conducted with students participating in the project. The interviewees' statements were analyzed according to the procedures indicated by Content Analysis, having as a priori categories the Strands of Teacher Learning, which are: (i) interest in teaching; (ii) practical knowledge of teaching; (iii) reflection on teaching; (iv) the teaching community; and, (v) teacher identity. Through this investigation, meanings were found related to personal progress, establishment of values, enabled experiences, reflections produced, highlighted questions, participations, lessons learned, elaborated constructions, elaborated strategies and inherent knowledge for the teacher.
Downloads
References
ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello; FREGOLENTE, Alexandre. Focos da Aprendizagem Docente. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 25-48, nov. 2012.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Porto: Edições 70, 2011.
BATISTA, Sylvia Helena Souza da Silva. Formação. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 135-137.
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Diário Oficial da União: seção 2, Brasília, n. 41, p. 28, 1 mar. 2018.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Versão 3.0. [S.L.]: Objetiva, 2009.
MORYAMA, Nayara; PASSOS, Marinez Meneghello; ARRUDA, Sérgio de Mello. Aprendizagem da Docência no PIBID-Biologia. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 6, n. 3, p. 191-210, nov. 2013.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Learning science in informal environments: people, places, and pursuits. Washington: The National Academies Press, 2009.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 1-27. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4758/1/FPPD_A_Novoa.pdf. Acesso em: 25 out. 2020.
OBARA, Cássia Emi; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias; PASSOS, Marinez Meneghello. Contribuições do PIBID para a construção da identidade docente do professor de Química. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 4, p. 979-994, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170040003.
PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; NACARATO, Adair Mendes; FIORENTINI, Dario; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; GRANDO, Regina Célia; GAMA, Renata Prenstteter; MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade; FREITAS, Maria Teresa Menezes; MELO, Marisol Vieira de. Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: uma meta-
-análise de estudos brasileiros. Quadrante, [s. l.], v. 15, n. 1-2, p. 193-219, 2006.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 85-101, jul./dez. 1996. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551996000200004.
PONTE, João Pedro da. Perspectivas de desenvolvimento profissional de professores de Matemática. In: PONTE, João Pedro da et al. (ed.). Desenvolvimento profissional de professores de Matemática: que formação?. Lisboa: SEM-SPCE, 1995. p. 193-211.
ROLDÃO, Maria do Céu Neves. Formação de professores e desenvolvimento profissional. Revista de Educação PUC, Campinas, v. 22, n. 2, p. 191-202, maio/ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v22n2a3638.
SCHÖN, Donald Alan. Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: JosseyBass, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana Paula Moreira, Marinez Meneghello Passos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).