For Mathematics student teachers participating in the Pedagogical Residency Program

what is teacher education?

Authors

  • Ana Paula Moreira Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2376-716X
  • Marinez Meneghello Passos Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil. Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio, PR, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8856-5521

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.23813

Keywords:

Teacher Education, Strands of Teacher Learning, Pedagogical Residency Program

Abstract

This article aims to investigate what is the meaning of teacher education for members of the Pedagogical Residency Program of the Mathematics course at a Federal Technological University in the state of Paraná. To this end, semi-structured interviews were conducted with students participating in the project. The interviewees' statements were analyzed according to the procedures indicated by Content Analysis, having as a priori categories the Strands of Teacher Learning, which are: (i) interest in teaching; (ii) practical knowledge of teaching; (iii) reflection on teaching; (iv) the teaching community; and, (v) teacher identity. Through this investigation, meanings were found related to personal progress, establishment of values, enabled experiences, reflections produced, highlighted questions, participations, lessons learned, elaborated constructions, elaborated strategies and inherent knowledge for the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Moreira, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil.

Licentiate degree in Mathematics (UTFPR, 2017). Master's student in the Graduate Program in Science Teaching and Mathematics Education at the State University of Londrina (UEL).

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil. Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio, PR, Brasil.

Licentiate degree and Bachelors degree in Mathematics (UEL, 1982). Doctor in Education for Science (UNESP, 2009). She is currently a Senior Professor at the State University of Londrina (UEL), supervising professor of the Graduate Program in Science Teaching and Mathematics Education (PECEM) and a collaborating professor at the State University of Northern Paraná (UENP), working in the Post-Graduate Program in Teaching (PPGEN) on the Cornélio Procópio campus.

References

ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello; FREGOLENTE, Alexandre. Focos da Aprendizagem Docente. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 25-48, nov. 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Porto: Edições 70, 2011.

BATISTA, Sylvia Helena Souza da Silva. Formação. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 135-137.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Diário Oficial da União: seção 2, Brasília, n. 41, p. 28, 1 mar. 2018.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Versão 3.0. [S.L.]: Objetiva, 2009.

MORYAMA, Nayara; PASSOS, Marinez Meneghello; ARRUDA, Sérgio de Mello. Aprendizagem da Docência no PIBID-Biologia. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 6, n. 3, p. 191-210, nov. 2013.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Learning science in informal environments: people, places, and pursuits. Washington: The National Academies Press, 2009.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 1-27. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4758/1/FPPD_A_Novoa.pdf. Acesso em: 25 out. 2020.

OBARA, Cássia Emi; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias; PASSOS, Marinez Meneghello. Contribuições do PIBID para a construção da identidade docente do professor de Química. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 4, p. 979-994, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170040003.

PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; NACARATO, Adair Mendes; FIORENTINI, Dario; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; GRANDO, Regina Célia; GAMA, Renata Prenstteter; MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade; FREITAS, Maria Teresa Menezes; MELO, Marisol Vieira de. Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: uma meta-

-análise de estudos brasileiros. Quadrante, [s. l.], v. 15, n. 1-2, p. 193-219, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 85-101, jul./dez. 1996. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551996000200004.

PONTE, João Pedro da. Perspectivas de desenvolvimento profissional de professores de Matemática. In: PONTE, João Pedro da et al. (ed.). Desenvolvimento profissional de professores de Matemática: que formação?. Lisboa: SEM-SPCE, 1995. p. 193-211.

ROLDÃO, Maria do Céu Neves. Formação de professores e desenvolvimento profissional. Revista de Educação PUC, Campinas, v. 22, n. 2, p. 191-202, maio/ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v22n2a3638.

SCHÖN, Donald Alan. Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: JosseyBass, 1990.

Published

2020-11-28

How to Cite

MOREIRA, A. P.; PASSOS, M. M. For Mathematics student teachers participating in the Pedagogical Residency Program: what is teacher education?. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–16, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.23813. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23813. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Article