University Pedagogical Advisory

training processes for students and teachers at the State University of Western Paraná

Authors

  • Jaqueline Antonello Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Francisco Beltrão, PR, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9072-3576
  • Sueli Ribeiro Comar Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Francisco Beltrão, PR, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24046

Keywords:

Pedagogical advisory, Formative processes, Higher education

Abstract

The general objective of the article is to analyze the role of pedagogical assistance from the State University of Western Paraná (UNIOESTE), in the processes of consolidation of continuing education and construction of the teaching identity. To organize the discussion, two moments are listed, which respond to the specific objective of describing the pedagogical advisory experience of a Unioeste campus, based on the training activities carried out with students and teachers. First, it is about the conceptual aspects of continuing education and the teaching identity. Then, the experience of the pedagogical consultancy in this institution is reported, which took place through the execution of an extension project, with actions for students and teachers. As research techniques, the bibliographic review and the gathering of information about the described experience are listed, through the reports of the Special Advisory of the Francisco Beltrão campus. As a result, another culture is expected in relation to the theoretical and practical aspects of teaching and learning in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline Antonello, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Francisco Beltrão, PR, Brasil.

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Graduada em Pedagogia pela Unioeste. Graduada em Letras pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Especialista em Docência e Gestão do Ensino Superior pela Universidade Paranaense (UNIPAR).

Sueli Ribeiro Comar, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Francisco Beltrão, PR, Brasil.

Professora adjunta do Centro de Ciências Humanas da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas.

References

AGUIAR, Maria da Conceição Carrilho de. Implicações da formação continuada para a construção da identidade profissional. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 23, p. 155-173, dez. 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752006000200008#:~:text=A%20forma%C3%A7%C3%A3o%20n%C3%A3o%20se%20constr%C3%B3i,estatuto%20ao%20saber%20da%20experi%C3%AAncia. Acesso em: 23 jun. 2020.

ALTHAUS, Maiza Taques Margraf. Ação didática no ensino superior: a docência em discussão. Revista Teoria e Prática da Educação, v. 7, n. 1, p. 101-106, jan./abr., 2004. Disponível em: http://unesav.com.br/ckfinder/userfiles/files/Acao%20didatica%20no%20ensino%20superior.pdf. Acesso em: 25 set. 2020.

BORGES, Maria Creusa de Araújo. A visão de educação superior do Banco Mundial: recomendações para a formulação de políticas educativas na América Latina. RBPAE, v. 26, n. 2, p. 367-375, mai./ago. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19722/11493. Acesso em: 26 abr. 2020.

BROILO, Cecilia Luiza. Assessoria pedagógica na universidade: (con)formando o trabalho docente. 1. ed. São Paulo: Junqueira&Marin, 2015.

CANDAU, Vera Maria Ferrão Candau. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: CANDAU, Vera Maria Ferrão Candau (org.). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1997. p. 51-68.

CHAUÍ, Marilena de Souza. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

CUNHA, Maria Isabel. A universidade: desafios políticos e epistemológicos. In: CUNHA, Maria Isabel (org.). Pedagogia universitária: energias emancipatórias em tempos neoliberais. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, 2006. p. 13-29.

CUNHA, Maria Isabel. Estratégias de assessoramento pedagógico em questão: potencialidades na didática da educação superior. Ceará: EdUECE, 2014. Livro 2.

CUNHA, Maria Isabel. Qualidade da graduação: o lugar do assessoramento pedagógico como propulsor da inovação e do desenvolvimento profissional docente. Educar em Revista, Curitiba, n. 57, p. 17-31, jul./set. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n57/1984-0411-er-57-00017.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.42106.

DEITOS, Roberto Antônio; LARA, Angela Mara de Barros. Estado e política educacional: o receituário do liberalismo social-democrata. Eccos Revista Científica [on-line], São Paulo, v. 1, n. 29, p. 35-62, 2012. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/3682/2388. Acesso em: 22 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n29.3682.

FRANTZ, Walter; SILVA, Enio Waldir. As funções sociais da universidade: o papel da extensão e a questão das comunitárias. Ijuí: Unijuí, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GENSKE, Simone; PRETO, Valdete Elenir Moser; HEINZLE, Marcia Regina Selpa. Políticas públicas e o desenvolvimento profissional dos docentes universitários. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED, Educação, movimentos sociais e políticas governamentais, XI ANPED SUL, 24 a 27 de julho de 2016, Curitiba, PR. Anais (online). Curitiba: UFPR, 2016. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/12/EIXO_8_SIMONE-GENSKE-VALDETE-ELENIR-MOSER-PRETO-MARCIA-REGINA-SELPA-HEINZLE.pdf. Acesso em: 29 mar. 2020.

JUNGES, Kelen dos Santos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Prática docente no Ensino Superior: a formação pedagógica como mobilizadora de mudança. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 285-317, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2014v33n1p285. Acesso em: 13 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2014v33n1p285.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê?. São Paulo: Cortez, 2008.

MACHADO, Magali de Fátima Evangelista; CAPANEMA, Clélia de Freitas. Identidade com a profissão professor: um caminho possível. In: CUNHA, Célio; SOUSA, José Vieira de; SILVA, Maria Abádia (org.). Faculdades de educação e políticas de formação docente. Campinas: Autores Associados, 2014, p. 143-156.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 23 set. 2020.

NASCIMENTO, Ruben de Oliveira. Formação de Identidade Docente, Escola e Culpabilização Profissional: Convergências e Discussões Teóricas. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João Del-Rei, v. 2, n. 2, p. 269-279, 2008. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/revistalapip/nascimento_artigo.pdf. Acesso em: 14 fev. 2020.

NÓVOA, Antônio. Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PARANÁ. Lei nº 11713, de 7 de maio de 1997. Dispõe sobre as Carreiras do Pessoal Docente e Técnico-Administrativo das Instituições de Ensino Superior do Estado do Paraná e adota outras providências. Diário Oficial do Paraná, Paraná, 7 maio 1997. Disponível em: http://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/pesquisarAto.do?action=exibir&codAto=5808&indice=1&totalRegistros=1. Acesso em: 27 set. 2020.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

PIMENTEL, Maria da Glória. O professor em construção. Campinas, SP: Papirus, 1993.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas, SP: Autores associados, 2003.

UNIOESTE. Resolução nº 116/2012 – COU, de 6 de dezembro de 2012. Aprova a criação da Assessoria Especial de Direção de campus da Unioeste. Cascavel, 2012.

UNIOESTE. Dados sobre a Unioeste: Janeiro de 2020. Pró-Reitoria de Planejamento (PROPLAN). Cascavel, 2020. Disponível em: https://www5.unioeste.br/portalunioeste/arq/files/PROPLAN/estatistica/2020/janeiro/dados-unioeste-jan-2020.pdf. Acesso em: 24 abr. 2020.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político pedagógico. 9. ed. São Paulo: Libertad, 2000.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Formação de professores para a Educação Superior e a diversidade da docência. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 42, p. 327-342, 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6515. Acesso em: 14 fev. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.042.DS01.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ORLANDO, Evelyn de Almeida; MEYER, Patricia. Produtivismo acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 138, p. 231-247, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000100231&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 24 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302016163514.

XAVIER, Amanda Rezende Costa; TOTI, Michelle Cristina da Silva; AZEVEDO, Maria Antonia Ramos. Institucionalização da formação docente: análise de um programa de desenvolvimento profissional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. (RBEP), Brasília, v. 98, n. 249, p. 332-346, maio/ago. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbeped/v98n249/2176-6681-rbeped-98-249-00332.pdf. Acesso em: 26 abr. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i249.2830.

Published

2021-02-03

How to Cite

ANTONELLO, J. .; COMAR, S. R. University Pedagogical Advisory: training processes for students and teachers at the State University of Western Paraná. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.24046. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24046. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Article