Profile and characterization of pedagogical training of collective health curriculum stage preceptors

Authors

  • Karini Vieira Menezes de Omena Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9226-7743
  • Paulo José Medeiros de Souza Costa Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-2467-7732
  • Ana Carolina Rocha Gomes Ferreira Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1877-0487

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24350

Keywords:

Preceptorship, Teaching, Internship

Abstract

Internships are important scenarios for the acquisition of knowledge and practices in the training of health professionals. The performance of professional preceptors of internship requires pedagogical didactic training to support the teaching and learning processes that permeate this period of academic training. Objective: to characterize the profile and pedagogical training of preceptors of public health curricular internship. This is a qualitative research, based on semi-structured interviews and data submitted to content analysis. Conducted with 13 supervisors, after saturation criterion as a numerical reference, of public health curricular internship at a state public university in northeastern Brazil. Results: young profile of supervisors, all female and reveal that most of the internship preceptors work without specific didactic-pedagogical training for the exercise of internship preceptorship. Conclusion: It is inferred that the preceptors of public health internship need teacher training.

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Author Biographies

Karini Vieira Menezes de Omena, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil.

Professora auxiliar da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), mestre em Ensino em Saúde e Tecnologia pela UNCISAL (2020), especialista em Processos Educacionais na Saúde pelo Instituto de Ensino e Pesquisa do Hospital Sírio Libanês (2014) e graduada em Terapia Ocupacional pela UNCISAL (2003).

Paulo José Medeiros de Souza Costa, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil.

Professor adjunto da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas, doutor em Ciências Aplicadas à Pediatria pela Universidade Federal de São Paulo (2011), mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Sergipe (2003), especialista em Pediatria (1993) e Graduado em Medicina pela Universidade Federal de Alagoas (1985). Fellow da segunda turma do FAIMER Brasil (2008/2009).

Ana Carolina Rocha Gomes Ferreira, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil.

Professora assistente da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), doutora em Biotecnologia em Saúde pela Universidade Federal de Alagoas (2019), mestre em Distúrbio da Comunicação Humana pela Universidade Federal de São Paulo (2011), especialista em Motricidade Oral pela Universidade Federal de Pernambuco (2002) e graduada em Fonoaudiologia pela Universidade Católica de Pernambuco (1996).

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Published

2021-03-12

How to Cite

OMENA, K. V. M. de; COSTA, P. J. M. de S.; FERREIRA, A. C. R. G. . Profile and characterization of pedagogical training of collective health curriculum stage preceptors. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.24350. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24350. Acesso em: 1 jul. 2024.

Issue

Section

Article