Mindsets, educational content production and teaching in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24510

Keywords:

Teachers, Mindset, Teaching, Pandemic

Abstract

This essay aims to reflect on the relationship between mindsets and phases of action and pedagogical reasoning of teachers for teaching during the pandemic by the new coronavirus. It is based on the concepts of action phases and pedagogical reasoning, dimensions of quality for the production of educational content, fixed and growth mindset, translated as fixed and growth mind configuration. By reasoning and acting pedagogically, phase by phase, the configuration of the fixed or growth mind identified in the beliefs about potential, effort, performance and learning of teachers can influence the quality of the educational content produced and the perception about the teaching experience during the pandemic. The recognition of the influence of the configuration of the mind on action and pedagogical reasoning can contribute to the development of teaching practice and learning, making the educational experience, in the pandemic, a wisdom acquired through practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jouhanna do Carmo Menegaz, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

Enfermeira, doutora em Educação e Trabalho em Enfermagem, investiga a formação docente de ensino superior. Atualmente é professora do Departamento de Enfermagem da Universidade do Estado de Santa Catarina e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Pará.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 9057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 25 mai. 2017. Disponível em: http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm#art24. Acesso em: 06 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição de aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União, ed. 53, seção 1, Brasília, DF, p. 39, 18 mar. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 27 maio 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Notas Estatísticas. Brasília, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Notas_Estatisticas_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 27 nov. 2020.

BARBOSA, Milka Alves Correia; PAIVA, Kely César Martins de; MENDONCA, José Ricardo Costa de. Papel social e competências gerenciais do professor do ensino superior: aproximações entre os construtos e perspectivas de pesquisa. Organizações e Sociedade, Salvador, v. 25, n. 84, p. 100-121, 2018. ISSN 1984-9230. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-9240846.

DWECK, Carol. Mindset: a nova psicologia do sucesso. São Paulo: Objetiva, 2017.

FILATRO, Andreia; CAIRO, Sabrina. Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

GARRIDO, Felipe Andres Zurita. Docencia universitaria durante la pandemia COVID-19: una mirada desde Chile. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, e024777, p. 1-9, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24777.

HODGES, Charles et al. Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de Emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, Recife, v. 2, 2020. Disponível em: http://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17/16. Acesso em: 06 jun. 2020.

MENEGAZ, Jouhanna do Carmo et al. Obstáculos para o encontro pedagógico entre professores e estudantes de enfermagem em diferentes contextos educacionais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e176325, 2018. ISSN 1678-4634. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844176325.

SHULMAN, Lee. Knowledge and Teaching Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. ISSN 0017-8055. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411.

Mindsets, produção de conteúdo educacional e ensino em tempos de pandemia

Published

2020-12-13

How to Cite

MENEGAZ, J. do C. Mindsets, educational content production and teaching in pandemic times. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–15, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24510. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24510. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times