Problem-based learning

integrating practice with theory in teaching Veterinary Science

Authors

  • Silvana Bellini Vidor Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1698-4265
  • Elissandra da Silveira Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3582-4723
  • Emerson Antonio Contesini Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5435-4555
  • Elaine Turk Faria Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2458

Keywords:

Practical class in veterinary medicine, Evidence Based Medicine, Problematic methodologies

Abstract

The practical class is a moment of experience, not just illustration of the theoretical class. It is an opportunity to deal with reality and give meaning to learning. The student is the central element of this process, since he/she is the subject that must analyze, compare, propose or question. In this sense, the problem-solving methodologies are useful in approaching the student with the professional practice, among them Problem-Based Learning combined with Evidence-Based Medicine. This essay sought to analyze, from the bibliography consulted, the importance of the practical training of graduates and to present Problem-Based Learning as an alternative of active teaching methodology and Evidence-Based Medicine as a critical approach to the scientific knowledge produced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Bellini Vidor, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutoranda na área de Morfologia, Cirurgia e Patologia Animal do Programa de Pós-Graduação em Ciências Veterinárias (PPGCV) pela UFRGS, com Mestrado na mesma instituição em 2015 e Graduação em Medicina Veterinária (2012) e Comunicação Social – Jornalismo (1996). Participa de projetos de pesquisa na área de Cirurgia Veterinária e Terapia Celular. Faz especialização lato sensu em Docência de Nível Superior pela PUC-RS e de Dermatologia Veterinária pelo Instituto Qualittas.

Elissandra da Silveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências Veterinárias pela UFRGS, com Graduação (2013) e duas Residências em Clínica Médica, pela UFRSG (2016) e pela ULBRA (2014). Com formação em Magistério pela Escola Estadual Ruben Dario e experiência em Educação Infantil.

Emerson Antonio Contesini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Professor-doutor do PPGCV da UFRGS, ministra a disciplina de Práticas de Ensino em Cirurgia – Técnicas Alternativas no Ensino de Cirurgia. Professor associado 3 de Cirurgia Veterinária e diretor da Faculdade de Veterinária da UFRGS. Consultor dos periódicos Arquivo Brasileiro de Medicina Veterinária e Zootecnia, Ciência Rural, Ciência Animal Brasileira e editor associado da revista Acta Scientiae Veterinariae.

Elaine Turk Faria, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil

Professora-doutora da Faculdade de Educação da PUC-RS de 1973 a 2013 e professora-assessora de Educação a Distância (EaD) da PUC-RS. Atualmente aposentada, mas continua como avaliadora de curso a convite do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em EaD, Tecnologia Educacional, Ambientes Virtuais, Informática na Educação, Formação Continuada e Legislação Educacional.

Published

2018-12-10

How to Cite

VIDOR, S. B.; SILVEIRA, E. da; CONTESINI, E. A.; FARIA, E. T. Problem-based learning: integrating practice with theory in teaching Veterinary Science. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 195–210, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2458. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2458. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Article