Learning styles and hierarchy of needs in the remote educational planning in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24677

Keywords:

Learning, Distance learning, Higher education

Abstract

The COVID-19 pandemic challenges higher education for remote teaching. The aim of this study was to report the situational diagnosis in this educational context. Dentistry and Psychology students (n = 96) completed two questionnaires on VARK learning styles and Maslow's hierarchy of human needs. In the Dentistry course there was a kinesthetic profile and higher scores in the physiological dimension, security and esteem, in comparison to the auditory style and less internet access of the Psychology course. Multimedia resources had good acceptability, and digital technologies, including videos and podcasts, suggested greater involvement of students. The asynchronous content offering could minimize limitations on digital accessibility. VARK learning styles and Maslow's hierarchy of human needs can positively contribute to the pedagogical planning of remote activities in Health students.

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Author Biographies

Igor Iuco Castro-Silva, Universidade Federal do Ceará (UFC), Sobral, CE, Brasil.

Bacharel em Odontologia (UFF), especialista em Gestão de Organização Pública de Saúde (UNIRIO), mestre em Patologia (UFF) e doutor em Odontologia (UFF). Professor dos cursos de Odontologia e Psicologia (UFC Sobral). Docente permanente do mestrado acadêmico em Biotecnologia (UFC Sobral), de Didática do Ensino Superior e Bioética. Líder do Grupo de Estudos em Morfologia (DGP-CNPq). Bolsista de produtividade (FUNCAP).

Jacques Antonio Cavalcante Maciel, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) e Universidade Federal do Ceará (UFC), Sobral, CE, Brasil.

Bacharel em Odontologia (UFC), especialista em Política, Planejamento, Gestão e Avaliação em Saúde Bucal (UFPE), mestre em Saúde da Família e Doutor em Odontologia (UFC). Professor do curso de Odontologia (UFC Sobral). Docente do mestrado profissional da Rede Nordeste de Formação em Saúde da Família/Universidade Estadual Vale do Acaraú e do mestrado acadêmico em Saúde da Família da UFC. Líder do Núcleo de Epidemiologia e Pesquisa Interprofissional em Saúde Coletiva.

Lana Karine Araújo, Universidade Federal do Ceará (UFC), Sobral, CE, Brasil.

Bacharela em Odontologia (UFC) e mestranda em Biotecnologia pela Universidade Federal do Ceará, Campus de Sobral (UFC). Áreas de atuação: Estágio de Docência I, Clínica odontológica e Biomateriais.

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Published

2020-12-14

How to Cite

CASTRO-SILVA, I. I.; MACIEL, J. A. C.; ARAÚJO, L. K. . Learning styles and hierarchy of needs in the remote educational planning in pandemic times. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–16, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24677. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24677. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times