Experiences and teaching challenges in the training of speech therapists in different practice scenarios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24715

Keywords:

Speech therapy, Teaching, Learning scenarios

Abstract

The present study is part of the discussions about the training of speech therapists through the insertion of students in different scenarios of professional practice. It aimed to explain how teachers communicate, build agreements and take on responsibilities with the different spaces of insertion of its students in the health network and with the teaching process. This is a descriptive study with a qualitative approach. The investigative itinerary was based on the realization of semi-structured interviews with the undergraduate course teachers inserted in the municipality's health network. The obtained answers, when confronted with the work itineraries, revealed that the course has weaknesses in its curricular structure and that the teacher, when conquering each field of practice, agrees mutual responsibilities with the students, the different services and with its own work process, for learning daily from the experiences, difficulties and challenges faced in the learning scenarios.

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Author Biographies

Vivian de Carvalho Reis Neves, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal Fluminense. Especialização em Distúrbios de Fala e Linguagem. Mestrado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal Fluminense. Experiência nas áreas de Comunicação Humana e Saúde Coletiva com ênfase em: linguagem infantil; adultos e idosos com distúrbios neurológicos adquiridos de linguagem e cognição; formação em saúde, em especial, a formação sob a ótica da integração ensino, serviço e comunidade.

Lilian Koifman, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado e doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz. Professora Titular do Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal Fluminense. Experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Formação em Saúde, atuando sob os temas: educação médica, currículo médico, reformulação curricular, formação em saúde e integralidade na saúde.

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Published

2021-03-30

How to Cite

NEVES, V. de C. R.; KOIFMAN, L. . Experiences and teaching challenges in the training of speech therapists in different practice scenarios. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.24715. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24715. Acesso em: 18 sep. 2024.

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Article