Higher education and remote teaching

experience reports in a private higher education institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24717

Keywords:

Remote education, Learning platforms, Teaching experiences in the pandemic

Abstract

The present article reports the experience of three teachers: one of exact disciplines, one of human disciplines and the third, in both areas. All the teachers went through the transition from classroom to remote education, due to the pandemic, in a private higher education institution. The objective was to report the experience mediated by digital information and communication technologies and to describe the extent to which the change caused by remote education has impacted on pedagogical practice, communication and the relationships between peers during this process. Under a theoretical perspective, topics such as cyberculture, teacher training in higher education and narrative research were addressed. We believe that the pandemic has brought singular changes and that the appropriation of certain digital technologies has become vital for remote education, corroborating the contemporary reality of digital culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Judilma Aline de Oliveira Silva, Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ), São João Del Rei, MG, Brasil e Faculdade Machado Sobrinho (FMS), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (1997), mestre (2000) e doutora (2019) em Educação Brasileira, Gestão e Práticas Pedagógicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Atualmente é pesquisadora da Universidade Federal de Juiz de Fora, professora substituta da Universidade Federal de São João Del Rei, professora titular da Faculdade Machado Sobrinho, avaliadora do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira e tutora a distância do Curso de Pedagogia, pela Universidade Aberta do Brasil, da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Daniele Antunes Rangel, Faculdade Machado Sobrinho (FMS), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Mestre em Psicologia (2011) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora e Coordenadora do Curso de Psicologia da Faculdade Machado Sobrinho. Psicóloga responsável pelo Instituto Vida – Serviço de Psicologia Aplicada, da Faculdade Machado Sobrinho. Especialista em Ciência da Religião (2005) pela UFJF; Psicanalista (2005) pela Sociedade de Estudos Psicanalíticos de Juiz de Fora; Pós-Graduada em Psicologia Médica e Psicossomática (2000) pela Estácio; Graduada em Psicologia (1999) pela UFJF.

Itamar Antônio de Souza, Faculdade Machado Sobrinho (FMS), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2005). MBA em Executivo em Gestão Empresarial pelo Instituto Nacional de Pós-graduações (2011). Mestre em Gestão de Sistemas de Engenharia pela Universidade Católica de Petrópolis (2020). Atualmente é professor universitário da Faculdade Machado Sobrinho e Instrutor de Formação Profissional C – SENAI, Departamento Regional de Minas Gerais.

References

ARROYO, Miguel G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. 5. ed. Petropólis, RJ:Vozes, 2000.

BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; DE MELLO TREVISANI, Fernando. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Penso Editora, 2015.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRUNO, Adriana R. et al. Coaprendizagem em rede na formação docente: plasticidade, colaboração e rizomas. In: Okada, A. (ed.). 2012. Open Educational Resources and Social Networks: Co-Learning and Professional Development. London: Scholio Educational Research & Publishing. Disponível em: http://oer.kmi.open.ac.uk/wp-content/uploads/cap14_grupar.pdf. Acesso em: out. 2018.

BRUNO, Adriana R. A linguagem emocional em ambientes telemáticos: tecendo a razão e a emoção na formação de educadores. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Narrative Inquiry: experience and story in qualitative research. Translation: Narrative inquiry group and teacher education ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.

GATTI, Bernadete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/347. Acesso em: 11 ago. 2020.

HUG, Theo; LINDNER, Martin; BRUCK, Peter A. Microlearning: Emerging concepts, practices and technologies after e-learning. Proceedings of Microlearning, v. 5, n. 3, 2005.

LÉVY, Pierre. The Semantic Sphere 1. Computation, cognition and information economy. Canadá. Wiley Iste, 2011.

NOVOA, António. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 11-20, jun. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97021999000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 11 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000100002.

ROZENFELD, Henrique; AMARAL, Daniel Capaldo. Gestão de projetos em desenvolvimento de produtos. São Paulo: Saraiva, 2006.

SANTOS, Edméa. Notícias: EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Mas qual é mesmo a diferença? #livesdejunho. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119. Acesso em: 10 ago. 2020.

SERRES, Michel. Polegarzinha. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

TUBINO, Dálvio. Jogos Educacionais LSSP. 2008. Disponível em: http://lssp.deps.ufsc.br//index_arquivos/LSSP_PCP.htm. Acesso em: 13 ago. 2020.

VALENTE, Carlos; MATTAR, João. Second Life e Web 2.0 na educação: o potencial revolucionário das novas tecnologias. São Paulo: Novate, 2007.

Docência superior e ensino remoto: relatos de experiências numa instituição de ensino superior privada

Published

2020-11-28

How to Cite

SILVA, J. A. de O.; RANGEL, D. A. .; SOUZA, I. A. de . Higher education and remote teaching: experience reports in a private higher education institution. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–19, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24717. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24717. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times