University and teaching activity

challenges in a pandemic experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24738

Keywords:

Higher Education, Cyberculture, Pandemic, COVID-19

Abstract

This essay has as its object the teaching activity in times of pandemic. In the light of the theoretical framework of the institutional analysis, we seek to unveil instituted and instituting processes of teaching and academic life, having the experience with COVID-19 as an analyzer of its functioning. For this, we carried out an analysis focused on three types of relationships based on the daily work of teachers: (1) relationships with students, (2) relationships with the knowledge production, (3) relationships with society in general, crossed by three other processes transversal to each of these relationships: the virtualization of daily life; the political-social polarization and the resistance and creation movements emerging in the university world in times of pandemic. It is concluded that the overcoming of binarisms and polarizations that have been expressed in recent years in Brazil is an important condition for the reinvention of the academic space refounded in new regimes of trust and collaboration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Helena Ferigato, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

Terapeuta ocupacional, doutora em Saúde Coletiva (UNICAMP) e docente do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Ricardo Rodrigues Teixeira, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil.

Médico sanitarista, doutor em Medicina Preventiva (USP) e docente da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (USP).

Maria Claudia Bullio Fragelli, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

Pedagoga, mestranda em Terapia Ocupacional pelo Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

.

References

ABRAMOWICZ, Anete. A Menina Repetente. Campinas: Papirus, 1995. Coleção Magistério, Formação e Trabalho Pedagógico.

ANTUNES, Daniele. "Par manière d'essai". Montaigne e a Filosofia do Ensaio. 2018. 164 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

BAREMBLITT, Gregorio F. Compêndio de Análise Institucional e outras correntes: teoria e prática. Rio de Janeiro: Rosa dos Ventos, 1992.

BONDIÁ, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.

BUTLER, Judith. Quadros de Guerra: quando a vida é passível de luto?. Tradução de Sérgio Tadeu de Niemeyer Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. Revisão de tradução de Marina Vargas. Revisão técnica de Carla Rodrigues. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

BUTLER, Judith. Judith Butler sobre a Covid-19: O capitalismo tem seus limites. Blog da Boitempo, 20 mar. 2020. Entrevista. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2020/03/20/judith-butler-sobre-o-covid-19-o-capitalismo-tem-seus-limites/. Acesso em: 17 jul. 2020.

CANDIDO, Marcia Rangel; CAMPOS, Luiz Augusto. Pandemia reduz submissões de artigos acadêmicos assinados por mulheres. Blog DADOS, 14 maio 2020. Disponível em: http://dados.iesp.uerj.br/pandemia-reduz-submissoes-de-mulheres/. Acesso em: 20 jun. 2020.

COUTINHO, Clara; LISBÔA, Eliana. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, v. 18, n. 1, p. 5-22, 2011.

DELEUZE, Gilles. A Lógica do Sentido. São Paulo: Editora Perspectiva, 1998.

FAUSTO NETO, Antônio. Trajetórias discursivas do Coronavírus. In: VALDETTARO, Sandra (org.). Conversaciones en PanMedia. Rosário: UNR, 2020. v. 1, p. 55-63.

FERIGATO, Sabrina Helena; SILVA, Carla Regina; LOURENCO, Gerusa Ferreira. Cyberculture and Occupational Therapy: Creating Connections. South African Journal of Occupational Therapy, Pretoria, v. 47, n. 2, p. 45-48, ago. 2017. Disponível em: http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-38332017000300008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 9 dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17159/231-3833/1017/v47n2a8.

FERIGATO, Sabrina Helena; SILVA, Carla Regina; GOZZI, Alana Fornereto. O advento da cibercultura e das cibercidades: a produção de novas estéticas e a reconfiguração dos processos de inclusão e exclusão social. In: BERTELLI, Giordano Barbin; FELTRAN, Gabriel (org.). Vozes à margem: periferias, estética e política. São Carlos: Edufscar, 2017. p. 215-232.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FRANCO ENRIQUEZ, Jesús Gabriel. La involución del derecho del trabajo. Salud de los Trabajadores [online], Maracay, v. 22, n. 1, p. 3-6, 2014. Disponível em: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-01382014000100001&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 20 jun. 2020. ISSN 1315-0138.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2000.

HARARI, Yuvel Noah. Lições para uma pandemia. O globo, 24 ago. 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/yuval-noah-harari-antidoto-para-epidemia-nao-a-segregacao-mas-cooperacao-24324017. Acesso em: 20 jun. 2020.

LÉVY, Pierre. O que é o virtual?. São Paulo: Editora 34, 1996.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da Inteligência – O futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2004.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2009.

LÉVY, Pierre. Documentário: As formas do saber. 1 vídeo (20 min). Publicado por SESCTV. 2 mar. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3PoGmCuG_kc. Acesso em: 17 jul. 2020.

LIMA, Sílvio. Ensaio sobre a essência do ensaio. São Paulo: Saraiva, 1946.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2003. 179 p.

LOURAU, René. A análise institucional. Petrópolis: Vozes, 1996.

MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: N-1 edições, 2018.

NGOENHA, Severino Elias. Filosofia Africana – das independências às liberdades. Porto Velho: Paulinas Editora, 2014.

ORTEGA Y GASSET, José. Meditaciones del Quijote. Madrid: Revista de Occidente, 1963.

SANTANA, Karine. Ações de enfrentamento à pandemia devem considerar condição de vida e saúde de negras e negros.

ONU Mulheres, 19 maio 2020. Entrevista. Disponível em: http://www.onumulheres.org.br/noticias/acoes-de-enfrentamento-a-pandemia-devem-considerar-condicao-de-vida-e-saude-de-negras-e-negros-diz-sanitarista-a-onu-mulheres-brasil/. Acesso em: 20 jun. 2020.

SERAFIM, Milena Pavan; DIA, Rafael de Brito. A importância da ciência e das universidades públicas na resolução de problemas sociais. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 25, n. 1, 2020. Editorial. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/3914. Acesso em: 20 jun. 2020.

SERRES, Michel. Novas tecnologias e sociedade pedagógica. Interface [online], Botucatu, v. 4, n. 6, p. 129-142, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832000000100013&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 jul. 2020. ISSN 1807-5762. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832000000100013.

TEIXEIRA, Ricardo. Entrevista do mês: abril/2020. Observatório de Análise Política em Saúde, 2020. Disponível em: http://www.analisepoliticaemsaude.org/oaps/documentos/noticias/entrevista-do-mes-de-abril-ricardo-teixeira/. Acesso em: 8 dez. 2020.

VEYNE, Paul. Comment on Écrit l'Histoire. Paris: Seuil, 1971.

A universidade e a atividade docente: desafios em uma experiência pandêmica

Published

2020-12-29

How to Cite

FERIGATO, S. H.; TEIXEIRA, R. R.; FRAGELLI, M. C. B. University and teaching activity: challenges in a pandemic experience. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–17, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24738. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24738. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times