For an epistemology of encounter

approaches to other thoughts and feelings in professional health education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.25046

Keywords:

Higher education, Health, Epistemology

Abstract

In industrialized countries, the predominant curriculum framework in university health courses refers back to a common origin, anchored in the scientificity representative of the hegemonic biomedical model. This educational structure provides the genesis of what is commonly known as the health crisis, in which procedures for intervention and medicalization predominate. Under these circumstances, proposed changes to the curriculum framework, centred on an extended health model, are currently being implemented. This essay aims to open up dialogue with teachers about the importance of the epistemological debate in enabling the emergence of other thoughts and feelings within the context of professional education, taking notions of the encounter and experiences of the sensitive as guidelines for new possibilities. We concluded that such change depends on an epistemic opening up to other paradigms outside the exclusive framework of scientific rationality, in which teachers play a fundamental role. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Beatriz Barreto do Carmo, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil.

Professora adjunta do Bacharelado Interdisciplinar em Saúde do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências da Universidade Federal da Bahia (IHAC/UFBA). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade (PPG-EISU/UFBA). Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo e mestre em Saúde Coletiva pelo Instituto de Saúde Coletiva da UFBA.

References

ALMEIDA-FILHO, Naomar. Higher education and health care in Brasil. Lancet, v. 377, n. 9781, p. 1898-1900, 2011. DOI: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.1016%2FS0140-6736(11)60326-7.

ALMEIDA-FILHO, Naomar. A universidade brasileira num contexto globalizado de mercantilização do ensino superior: colleges vs. Vikings. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 32, n. 32, p. 11-30, jul. 2016.

ALMEIDA-FILHO, Naomar; NUNES, Tania Celeste Matos. Inovações curriculares para formação em saúde inspiradas na obra de Anísio Teixeira. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 18, supl. 1, e0025486, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00254.

AYRES, José Ricardo de Carvalho Mesquita. Cuidado e reconstrução das práticas de saúde. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 8, n. 14, p. 73-92, set. 2003/fev. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832004000100005.

BATISTELLA, Carlos. Abordagens contemporâneas de saúde. In: FONSECA, Angélica Ferreira; CORBO, Ana Maria D’Andrea (org.). O território e o processo saúde-doença. Rio de Janeiro: EPSJV, FIOCRUZ, 2007. p. 51-86.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CASTRO GÓMEZ, Santiago. La hybris del punto cero: ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2005.

CAVALCANTE, Lucíola Inês Pessoa; BISSOLI, Michelle de Freitas; ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. A docência no ensino superior na área da saúde: formação continuada/desenvolvimento profissional em foco. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 3, n. 6, p. 162-182, 2011.

CZRESNIA, Dina. Do contágio à transmissão: ciência e cultura na gênese do conhecimento epidemiológico. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1997.

DESCARTES, René. Discurso do método. Porto Alegre: L&PM, 2005.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 3. ed. Curitiba: Criar, 2004.

GOMES, Nilma Lino. Intelectuais negros e produção do conhecimento: algumas reflexões sobre a sociedade brasileira. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 419-441.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, 2012.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

GUEDES, Carlos Ribeiro; NOGUEIRA, Maria Inês; CAMARGO JR, Kenneth Rochel. A subjetividade como anomalia: contribuições epistemológicas para a crítica do modelo biomédico. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 11, n. 4, p. 1093-1103, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232006000400030.

LUZ, Madel Therezinha. Natural, racional, social: razão médica e racionalidade científica moderna. Rio de Janeiro: Campus, 1988.

LUZ, Madel Therezinha. Cultura contemporânea e medicinas alternativas: novos paradigmas em saúde no fim do século XX. Physis, Rio de Janeiro, v. 15, supl. p. 145-176, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312005000300008.

MELLO, Thiago de. A vida verdadeira. In: MELLO, Thiago de. Faz escuro mas eu canto. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

MERHY, Emerson Elias. A perda da dimensão cuidadora na produção da saúde − uma discussão do modelo assistencial e da intervenção no seu modo de trabalhar a assistência. In: CAMPOS, C. R. et al. Sistema Único de Saúde em Belo Horizonte − reescrevendo o público. Belo Horizonte: Xamã/VM Ed., 1998. p. 103-120.

PIERUCCI, Antônio Flávio. O desencantamento do mundo: todos os passos do conceito em Max Weber. 3. ed. São Paulo: USP/Editora 34, 2013.

QUIJANO, Anibal. Colonialidad y modernidad-racionalidad. In: BONILLA, Heraclio (org.). Los conquistados. Tradução de: Wanderson Flor do Nascimento. Bogotá: Tecer Mundo Ediciones; FLACSO, 1992. p. 437-449.

ROCHA, Marcelo Nunes Dourado. Revisão da produção científica brasileira sobre o ensino de graduação em saúde (1974-2011). In: COELHO, Maria Thereza Ávila Dantas; TEIXEIRA, Carmen Fontes (org.). Interdisciplinaridade na educação superior: o bacharelado em saúde. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 25-42.

SPINOZA, Baruch. Ética. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo. Coimbra: Edições Almedina, 2018a.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Na oficina do sociólogo artesão: aulas 2011-2016. São Paulo: Cortez, 2018b.

TEIXEIRA, Carmen Fontes; COELHO, Maria Thereza Ávila Dantas. O campo da saúde na contemporaneidade: desafios da prática. In: TEIXEIRA, Carmen Fontes; COELHO, Maria Thereza Ávila Dantas (org.). Problematizando o campo da saúde: concepções e práticas no bacharelado interdisciplinar. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 17-50.

Published

2021-03-30

How to Cite

BARRETO DO CARMO, M. B. For an epistemology of encounter: approaches to other thoughts and feelings in professional health education. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–13, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.25046. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25046. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Article