The National Exam of Students’ Performance

teachers’ appreciation on the evaluation method

Authors

  • Joice Nedel Ott Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9422-3146
  • Bartira Ercília Pinheiro da Costa Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8015-3952

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2506

Keywords:

Education, Evaluation, Teachers, Health, Pharmacy

Abstract

The National Exam of Students' Performance (ENADE) is part of the National System for the Evaluation of Higher Education (SINAES), assessing the students' performance following the National Curricular Guidelines. The objective of this study was to analyze the opinion of professors of Pharmacy courses from public and private institutions of the state of Rio Grande do Sul in relation to ENADE. Through the Qualtrics system, 168 professors participated in the questionnaires, with a return submitted to the Discursive Textual Analysis. The answers revealed that 28,6% of them (48/168) presented favorable opinion to the evaluation method; 45.2% (76/168), moderate opinion; 14.3% (24/168), indifferent opinion; and 11,9% (20/168), unfavorable opinion. Furthermore, 22% (37/168) of the professors mentioned the assessment approach that focuses on the student. The opinion of those involved and the constant monitoring are crucial to recognize the exam’s limitations as well as the importance of ENADE as an instrument for measuring student performance, so that it becomes effectively useful in the qualification of higher education, complementing the SINAES proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joice Nedel Ott, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Farmacêutica Bioquímica, especialista em Hematologia Laboratorial pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Mestre em Ciências da Saúde pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Medicina e Ciências da Saúde (PPGMCS/PUCRS), com atuação na área da saúde e educação farmacêutica.

Bartira Ercília Pinheiro da Costa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Biologia Celular e Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFGRS). Possui Pós-doutorado na University of Mississippi Medical Center (UMMC). Professora Titular da Escola de Medicina: Graduação e Programa de Pós-Graduação em Medicina e Ciências da Saúde da PUCRS. Coordenadora de Pesquisa da Escola de Medicina da PUCRS, com atuação na área da saúde e educação.

References

BOFF, Paulo Roberto. Diretrizes e prática farmacêutica. Pharmacia Brasileira, Lago Sul/Brasília, v. 12, n. 84, p. 50-55, jan./fev. 2012.

BRASIL. Lei nº 9.131, de 24 de novembro de 1995. Lei do Provão. Altera dispositivos da Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 nov. 1995.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, dez. 1996a, p. 27.833-41. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 24 ago. 2013.

BRASIL. Decreto nº 2.026, de 10 de outubro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 out. 1996b. Seção 1, p. 20.545. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1996/decreto-2026-10-outubro-1996-435829-norma-pe.html. Acesso em: 24 ago. 2013.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 abr. 2004. Seção 1, p. 3-4.

BRASIL. IES. e-MEC. Instituições de Educação Superior e Cursos Cadastrados. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 5 abr. 2012.

BRASIL. INEP. SINAES. ENADE. Manual do ENADE 2016. Brasília, DF, 25 de maio de 2016. Atualizado em 1 jul. 2016. 113 p. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/manuais/manual_do_enade_01072016.pdf. Acesso em: 05 ago. 2016.

CECY, Carlos. Diretrizes Curriculares – Dez Anos. Boletim da Abenfarbio. Pharmacia Brasileira, Lago Sul/Brasília, v. 12, n. 80, p. 53-60, fev./mar. 2011.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do Provão ao SINAES. Avaliação, Campinas, v. 15, n. 1, p. 195-224, 2010.

FURTADO, Vivian da Silva. Análise do processo de implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Farmácia no Estado do Rio de Janeiro: um estudo exploratório. 2008. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Instituto de Medicina Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2008.

GRILLO, Marlene Correro; GESSINGER, Rosana Maria (org.). Por que falar ainda em avaliação? Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

LEITÃO, Thiago et al. Uma análise acerca do boicote dos estudantes aos exames de avaliação da educação superior. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, Campinas, v. 15, n. 43, p. 21-44, jan./abr. 2010.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: UNIJUÍ, 2007.

MOURÃO, Lúcia Cardoso et al. Análise institucional e educação: reforma curricular nas universidades pública e privada. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 98, p. 181-210, jan./abr. 2007.

OTT, Joice Nedel. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Farmácia e o Sistema de Avaliação da Educação Superior: análise crítico-reflexiva da prova do ENADE 2010. 2014. Dissertação (Mestrado em Medicina e Ciências da Saúde) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

OTT, Joice Nedel et al. Diretrizes Curriculares da Farmácia versus ENADE: a ótica docente. Revista Internacional da Educação Superior, v. 2, n. 3, p. 552-572, 2016.

POLIDORI, Marlis Morosini. Políticas de Avaliação da Educação Superior Brasileira: Provão, SINAES, IDD, CPC, IGC e... outros índices. Avaliação, Campinas; Sorocaba (SP), v. 14, n. 2, p. 267-290, jul. 2009.

POLIDORI, Marlis Morosini; MARINHO-ARAUJO, Claisy M.; BARREYRO, Glagys B. SINAES: Perspectivas e desafios na avaliação da educação superior brasileira. Ensaio: Avaliação Políticas Públicas de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 53, p. 425-436, out./dez. 2006.

RISTOFF, Dilvo; GIOLO, Jaime. O Sinaes como Sistema. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 3, n. 6, p. 193-213, dez. 2006.

ROTHEN, José C.; BARREYRO, Gladys B. Avaliação da educação superior no segundo governo Lula: “Provão II” ou a reedição de velhas práticas?. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 114, p. 21-38, jan./mar. 2011.

Published

2019-05-08

How to Cite

OTT, J. N.; COSTA, B. E. P. da. The National Exam of Students’ Performance: teachers’ appreciation on the evaluation method. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–15, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.2506. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2506. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article