University as an educational organization in the qualification of professionals and economic growth in Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.25122

Keywords:

Role of the university, Higher education in Angola, Professional qualification, Economic growth of Angola

Abstract

This article presents the results of the research carried out at the institutions Universidade Katiavala Buila, Universidade Mandume Ya Ndemonfayo, Universidade Cuito Cuanavale, Universidade Metodista Unida, Universidade Luenji a Conde, Universidade José Eduardo dos Santos, ISCED/Huíla, ISCED/Luanda, ISP Independente, ISP Sinodal, Instituto Gregório Semedo e no ISP Tundavala. The objective is to understand internal processes and to see ways to promote Angola's economic growth with its own human resources, trained in Angolan higher education. Qualitative and quantitative paradigms were used, with the application of an in-depth interview for managers and two semi-structured questionnaires for students and university professors. Research has shown that since 2012, higher education institutions have been established throughout the country, which has allowed higher number of enrolment for students and also an increase in the number of professors. Most university institutions still need qualified professors, supervision and institutional support, in equipment and resources, to achieve the results required by Angolan legislation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Justino Cangue, Instituto Superior Politécnico Independente do Cristo Rei, Lubango, Angola.

PhD in Education Sciences from the University of Seville, Spain. Master in Supervisory and Training of Trainers by the ISCE de Lisboa, Portugal. Under the Ministry of Education of Angola. Researcher and professor for the post-graduate program in Education, teaches Scientific Research Methodology and Philosophy of Education at the Instituto Superior Politécnico Independente do Lubango in Angola.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Edição Revista e Ampliada. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ANGOLA. Lei de Bases do Sistema de Educação nº 17/16, de 7 de outubro de 2016. Estabelece os princípios e as bases gerais do Sistema de Educação e Ensino. Diário da República, 2016.

ANGOLA. Decreto Presidencial nº 191/18, de 8 de agosto de 2018. Aprova o Estatuto da Carreira Docente do Ensino Superior. Diário da República, 2018. Disponível em: https://www.feuan.ao/images/legislacao/EstatutoCarreiraDocenteEnsinoSuperior_191_18.pdf. Acesso em: 15 mar. 2020.

ANGOLA. Lei nº 32/20, de 12 de agosto de 2020. Altera a Lei de Bases do Sistema de Educação nº 17/16. Diário da República, 2020.

AUDY, Jorge. A inovação, o desenvolvimento e o papel da Universidade. Estudos Avançados, São Paulo, v. 31, n. 90, p. 75-87, 2017. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/s0103-40142017.3190005.

BERNAL-GUERRERO, Antonino; CANGUE, Justino. The leadership in Angolan teacher trainainig schools. The International Jounal of Educational Organization and Leardership, v. 25, n. 1, p. 15-28, an. 2018. DOI: https://doi.org/10.18848/2329-1656/CGP/v25i01/15-28. Disponível em: https://cgscholar.com/bookstore/works/the-leadership-in-angolan-teacher-training-schools. Acesso em: 10 jun. 2020.

BUNNELL, Gene; LAWSON, Catherine T. A public university as city planner and developer: experience in the “Capital of Good Planning”. Planning, Practice & Research, v. 21, n. 1, p. 25-43, 2006 apud FERNANDES, Ruben. Impactos locais e regionais da Universidade do Porto. 2011. Dissertação (Mestrado em Economia) – Faculdade de Economia, Universidade do Porto, Porto, 2011. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/7560/4/2Cap1.pdf. Acesso em: 13 jun. 2020.

CANGUE, Justino. Exclusão social e pobreza na qualidade de ensino: estudo de caso no ensino primário em Angola. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, Boa Vista, v. 1, p. 169-182, 2020a. DOI: http://dx.doi.org/10.18227/2675-3294repi.v1i0.6505. Disponível em: https://revista.ufrr.br/repi/article/view/e202013. Acesso em: 19 ago. 2020.

CANGUE, Justino. Liderança nas escolas de Magistério em Angola. Intersaberes, v. 15, n. 35, p. 733-765, 2020b. DOI: https://doi.org/10.22169/revint.v15i35.1959. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1959. Acesso em: 2 dez. 2020.

CANGUE, Justino. Liderança na gestão das escolas de formação de professores em Angola. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências da Educação, Universidade de Sevilha, Espanha, 2018. Disponível em: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/80742/TESIS%20DOCTORAL%20JUSTINO%20CANGUE%202018.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 jun. 2020.

CANHICI, Helena; LEITE, Carlinda; FERNANDES, Preciosa. A formação inicial de professores em Angola: percepções de professores do ISCED de Cabinda e do Huambo. EDUCA, Porto Velho, v. 6, n. 14, p. 37-68, 2019. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2019.4212. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/333008007. Acesso em: 13 jun. 2020.

FAGUNDES, Tatiana Bezerra. Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 65, p. 281-298, jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216516. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782016000200281&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 19 abr. 2021.

FERNANDES, Ruben. Impactos locais e regionais da Universidade do Porto. 2011. Dissertação (Mestrado em Economia) – Faculdade de Economia, Universidade do Porto, Porto, 2011. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/7560/4/2Cap1.pdf. Acesso em: 13 jun. 2020.

HUMBOLDT, Wilhelm Von. Sobre a organização interna e externa das instituições científicas superiores em Berlim. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1997 apud WEBER, Ana Laura; WERLE, Vera Maria. Os desafios da educação superior na sociedade contemporânea. Interfaces: Educação e sociedade, Santo Ângelo, n. 2, p. 16-43, 2017. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/229767856.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.

MARQUES, Filomena. Análise de conteúdo de uma entrevista semi-estruturada. Brasil, 2011. Entrevista. Disponível em: http://mpelearning.pbworks.com/f/MICO.pdf. Acesso em: 13 jun. 2020.

PIGATTO, Lisete Maria Massulini. La investigación de práctica pedagogica en la Escuela Municipal de la Enseñanza Fundamental Edy Maya Bertoia y el perfil del professor. 2008. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade Tecnológica Intercontinental, Paraguai, 2008.

RIBEIRO, Angela Maria Gonçalves de Oliveira. Gestão escolar e qualidade no ensino: uma relação inseparável. Revista AMAzônica, Humaitá, v. 3, n. 2, p. 146-159, 2009.

RODRIGUES, João Gaspar. Nepotismo no serviço público brasileiro e a SV 13. Revista de Informação Legislativa, v. 49, n. 196, p. 205-220, out./dez. 2012. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/496591. Acesso em: 13 jun. 2020.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María Del Pilar Baptista. Metodologia da Pesquisa. 3. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006.

SANTANA, António Inácio Rocha. A necessidade de formação didáctico-pedagógica do professor universitário principiante. Mulemba, Luanda, v. 6, n. 11, p. 165-192, 2016. DOI: https://doi.org/10.4000/mulemba.1459.

SANTOS JÚNIOR, Alcides Leão. Universidade e sociedade: uma relação possível pelas vias da extensão universitária. Revista Inter-Legere, Natal, v. 1, n. 13, p. 299-335, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/download/4178/3412/. Acesso em: 28 abr. 2021.

SARRAMONA, Jaume Lopez. Fundamentos de educacion. Barcelona, Espanha: CEAC, 1995 apud PIGATTO, Lisete Maria Massulini. La investigación de práctica pedagogica en la Escuela Municipal de la Enseñanza Fundamental Edy Maya Bertoia y el perfil del professor. 2008. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade Tecnológica Intercontinental, Paraguai, 2008.

VILELAS, José. Investigação: o processo de construção do conhecimento. Lisboa: Edições Silabo, 2009.

WEBER, Ana Laura; WERLE, Vera Maria. Os desafios da educação superior na sociedade contemporânea. Interfaces: Educação e sociedade, Santo Ângelo, n. 2, p. 16-43, 2017. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/229767856.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.

Published

2021-04-30

How to Cite

CANGUE, J. University as an educational organization in the qualification of professionals and economic growth in Angola. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.25122. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25122. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Article