Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.34573Keywords:
Teacher training, Chemical education, Teacher trainerAbstract
This research is part of the teacher training studies field, focusing the chemical educators training. In this context, it aims to analyze the role of the chemistry teacher in his professionality, from the perspective of the teacher trainers of the Science course degree at a university in the state of São Paulo. Therefore, supported by assumptions of qualitative research, six teacher trainers were interviewed through semi-structured interviews. The analyzes were built from the following axes: i) Understanding about what it means to be a chemistry teacher; ii) The profession forged in the life trajectory. The results point to the appreciation of initial training, to the relevance of student-teacher relationships and to the teacher's understanding about your own professional identity.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.
BELO, Edileusa do Socorro Valente; GONÇALVES, Tadeu Oliver. A identidade profissional do professor formador de professores de matemática. Revista Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 299-315, maio/ago. 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/9404. Acesso em: 20 jan. 2021.
BRITO, Rosa Maria Cavalcanti. O professor, a aprendizagem significativa e a avaliação: base para o sucesso escolar do aluno. In: SEMINÁRIOS REGIONAIS DA ANPAE, 7., 2012, Recife. Anais [...]. Recife, 2012. Disponível em: https://www.seminariosregionaisanpae.net.br/numero1/1comunicacao/Eixo03_38/Rosa%20Maria%20Cavalcanti%20Brito_int_GT3.pdf. Acesso em: 23 jan. 2021.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: UNESCO, 2011.
GARCIA, Maria Manuela Alves; HYPOLITO, Álvaro Moreira; VIEIRA, Jarbas Santos. As identidades docentes como fabricação da docência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 45-56, jan./abr. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100004.
MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação, São Paulo, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130. Acesso em: 23 nov. 2020.
MENDES, Thamiris Cristine; BACCON, Ana Lúcia Pereira. Profissão Docente: O que é ser Professor?. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Paraná. Anais [...]. Paraná: EDUCERE, 2015. p. 39786-39803. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17709_7650.pdf. Acesso em: 25 nov. 2020.
MIGUEL, Fernanda Valim Côrtes. A entrevista como instrumento para investigação em pesquisas qualitativas no campo da linguística aplicada. Revista Odisseia, Natal, n. 5, p. 1-11, jan./jun. 2012. Disponível em: http://www.periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/2029. Acesso em: 1 dez. 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 27. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 61-77.
MUNSBERG, João Alberto Steffen; SILVA, Denise Regina Quaresma da. Constituição docente: formação, identidade e professoralidade. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 14., 2014, Novo Hamburgo. Anais [...]. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2014. p. 1-14. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/c735bc84-d79f-4e7a-9ef3-51415c94f684/CONSTITUI%C3%87%C3%83O%20DOCENTE%20FORMA%C3%87%C3%83O,%20IDENTIDADE%20E%20PROFESSORALIDADE.pdf. Acesso em: 25 nov. 2020.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (coord.). Os Professores e a sua Formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33.
NÓVOA, António. Profissão professor. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers. Education and Training Policy. Paris: OECD Publishing, 2005. 12 p. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264018044-en. Disponível em: https://www.oecd.org/education/school/34990905.pdf. Acesso em: 28 jan. 2021.
PAVAN, Ruth. Currículo, a construção das identidades de gênero e a formação dos professores. Revista Contrapontos – Eletrônica, v. 13, n. 2, p. 102-109, maio/ago. 2013. DOI: https://doi.org/10.14210/contrapontos.v13n2.p102-109.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-103, abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008.
SANTOS FILHO, José Camilo dos. Pesquisa quantitativa versus pesquisa qualitativa: o desafio paradigmático. In: GAMBOA, Silvio Sánchez (org.). Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
SCHNETLZER, Roseli Pacheco; ANTUNES-SOUZA, Thiago. A. O desenvolvimento da pesquisa em educação e o seu reconhecimento no campo científico da química. Educação Química en Punto de Vista, Foz do Iguaçu, v. 2, n. 1, p. 1-19, 2018. DOI: https://doi.org/10.30705/eqpv.v2i1.1049.
SILVA, Osmair Benedito da; QUEIROZ, Salete Linhares. Mapeamento da pesquisa no campo da formação de professores de química no Brasil. Investigações em Ensino de Ciências, v. 21, n. 1, p. 62-93, mar. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n1p62.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2005.
VALLE, Ione Ribeiro. Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada?. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 216, p. 178-187, maio/ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.87i216.792.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gabrielle Gomes Ferreira, Thiago Antunes-Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).