Life stories and training: influences and motivations for teaching in higher education
influences and motivations for teaching in higher education
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.34584Keywords:
Life stories, Training, Higher education, Teaching knowledgeAbstract
The present article is part of a study that had as one of its objectives to investigate the life stories and formation of teachers, emphasizing the influences and motivations of teachers for teaching in higher education. This is a qualitative research that investigated six professors working in the Pedagogy courses at a public university in Bahia. The semi-structured interview was the instrument of data collection used and, for the treatment of the data, it was used content analysis. The results of the research showed that the life story and formation, the experiences of schooling, family influences, the relationships established with peers, as well as the social context in which teachers are inserted are factors that are part of the temporal dimension of teaching knowledge and have repercussions in the choice and subsequent exercise in higher education.
Downloads
References
ABREU, Elzenita Falcão de; ALENCAR, Heloisa Moulin de; COUTO, Leandra Lúcia Moraes. Formação acadêmica e influência dos professores nos projetos profissionais de universitários. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 31, p. 430-451, 2019. DOI: https://doi.org/10.22481/praxis.v15i31.4681. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4681/3684. Acesso em: 18 jan. 2021.
AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em Educação. 3. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.
AMADO, João; COSTA, André Pedro; CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro. Procedimentos de análise de dados. In: AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em Educação. 3. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017. p. 301-354.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARRETO, Denise Aparecida Brito; SOUZA, Ester Maria Figueiredo. Em torno da noção da formação continuada de docentes: a terminalidade do curso e a profissão como balizadoras. In: LIMA, Adenaide Amorim; BARRETO, Denise Aparecida Brito; SANTOS, Tamires Dias (org.). Educação e Formação Docente: reflexões filosóficas, estéticas, políticas e étnico-raciais. Curitiba: CRV, 2016. 152 p.
CAMPOS, Casemiro de Medeiros. Saberes docentes e autonomia dos professores. Petrópolis: Vozes, 2013.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e a sua prática. 12. ed. Campinas: Papirus, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da Pedagogia. Pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2013.
GUEDES, Neide Cavalcanti. O espaço/lugar da atividade docente e as tramas que envolvem o cotidiano da sala de aula. Revista Exitus, Santarém, PA, v. 9, n. 1, p. 34-62, 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n1ID715. Disponível em: http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/715. Acesso em: 29 fev. 2021.
LESSARD, Claude; TARDIF, Maurice. La profession enseignante au Québec (1945- 1990). Histoire, système et structures. Montreal: Presses de l’Université de Montréal, 1996.
MASETTO, Marcos Tarciso (org.). Docência na universidade. São Paulo: Papirus, 1998.
MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. Cap. 1, p. 9-28.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
RECH, Rose Aparecida Colognese; COSTA, Fatima Terezinha Lopes da; GOMES, Marcia Cristina Gouvea. Trajetórias docentes: caminhos que se completam. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, e014678, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14678/12979. Acesso em: 28 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.14678.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Quebec: CRIPFE, 1999.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Revista Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Ks666mx7qLpbLThJQmXL7CB/?lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Edmila Silva de Oliveira, Denise Aparecida Brito Barreto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).