Life stories and training: influences and motivations for teaching in higher education

influences and motivations for teaching in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.34584

Keywords:

Life stories, Training, Higher education, Teaching knowledge

Abstract

The present article is part of a study that had as one of its objectives to investigate the life stories and formation of teachers, emphasizing the influences and motivations of teachers for teaching in higher education. This is a qualitative research that investigated six professors working in the Pedagogy courses at a public university in Bahia. The semi-structured interview was the instrument of data collection used and, for the treatment of the data, it was used content analysis. The results of the research showed that the life story and formation, the experiences of schooling, family influences, the relationships established with peers, as well as the social context in which teachers are inserted are factors that are part of the temporal dimension of teaching knowledge and have repercussions in the choice and subsequent exercise in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edmila Silva de Oliveira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Amargosa, BA, Brasil.

Mestra em Educação. Professora substituta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Integrante do Grupo de Pesquisa Estudos em Linguagem, Formação de Professores e Práticas Educativas (GELFORPE).

Denise Aparecida Brito Barreto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, BA, Brasil.

Doutora em Educação. Professora plena da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Líder do Grupo de Pesquisa Estudos em Linguagem, Formação de Professores e Práticas Educativas (GELFORPE).

References

ABREU, Elzenita Falcão de; ALENCAR, Heloisa Moulin de; COUTO, Leandra Lúcia Moraes. Formação acadêmica e influência dos professores nos projetos profissionais de universitários. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 31, p. 430-451, 2019. DOI: https://doi.org/10.22481/praxis.v15i31.4681. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4681/3684. Acesso em: 18 jan. 2021.

AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em Educação. 3. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.

AMADO, João; COSTA, André Pedro; CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro. Procedimentos de análise de dados. In: AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em Educação. 3. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017. p. 301-354.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARRETO, Denise Aparecida Brito; SOUZA, Ester Maria Figueiredo. Em torno da noção da formação continuada de docentes: a terminalidade do curso e a profissão como balizadoras. In: LIMA, Adenaide Amorim; BARRETO, Denise Aparecida Brito; SANTOS, Tamires Dias (org.). Educação e Formação Docente: reflexões filosóficas, estéticas, políticas e étnico-raciais. Curitiba: CRV, 2016. 152 p.

CAMPOS, Casemiro de Medeiros. Saberes docentes e autonomia dos professores. Petrópolis: Vozes, 2013.

CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e a sua prática. 12. ed. Campinas: Papirus, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da Pedagogia. Pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2013.

GUEDES, Neide Cavalcanti. O espaço/lugar da atividade docente e as tramas que envolvem o cotidiano da sala de aula. Revista Exitus, Santarém, PA, v. 9, n. 1, p. 34-62, 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n1ID715. Disponível em: http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/715. Acesso em: 29 fev. 2021.

LESSARD, Claude; TARDIF, Maurice. La profession enseignante au Québec (1945- 1990). Histoire, système et structures. Montreal: Presses de l’Université de Montréal, 1996.

MASETTO, Marcos Tarciso (org.). Docência na universidade. São Paulo: Papirus, 1998.

MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. Cap. 1, p. 9-28.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

RECH, Rose Aparecida Colognese; COSTA, Fatima Terezinha Lopes da; GOMES, Marcia Cristina Gouvea. Trajetórias docentes: caminhos que se completam. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, e014678, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14678/12979. Acesso em: 28 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.14678.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Quebec: CRIPFE, 1999.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Revista Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Ks666mx7qLpbLThJQmXL7CB/?lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013.

Published

2021-12-22

How to Cite

OLIVEIRA, E. S. de; BARRETO, D. A. B. Life stories and training: influences and motivations for teaching in higher education: influences and motivations for teaching in higher education. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–18, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.34584. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34584. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Article