Methodology of teaching Physical Education
Freirian inspiration in emergency remote (higher) teaching
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.35050Keywords:
Freirian pedagogy, Teacher training, Emergency remote learningAbstract
The article reports an experience carried out in a Licentiate Degree in Pedagogy with the subject Methodology of Teaching Physical Education in the pandemic year of 2020. In view of the imposition of emergency remote teaching, inspiration was sought in Freire's thinking to face the unusual situation and respond to events along the way, adapting it to the demands as they arose. Problem-solving education led students to a socio-historical understanding of the object addressed, providing awareness of the political role played by Physical Education at school. The dialogicity fostered didactic meetings, and the thematization of the cultural perspective of the component provided the organization and development of the work pedagogical based on teaching carried out in schools before and during the pandemic. It is concluded that by entangling scientific knowledge and teaching knowledge, the understanding of the epistemological and methodological aspects of the proposal was fostered, its adequacy to the times we live in and its ethical-political commitment to the assertion of differences.
Downloads
References
AGUIAR, Camila dos Anjos; NEIRA, Marcos Garcia. O ensino de Educação Física: dos métodos ginásticos à perspectiva cultural. In: NEIRA, Marcos Garcia (org.). Educação Física cultural. São Paulo: Blucher, 2016. p. 69-86.
BONETTO, Pedro Xavier Russo; NEIRA, Marcos Garcia. A escrita-currículo da perspectiva cultural da Educação Física: por que os professores fazem o que fazem?. Revista Educação, Santa Maria, v. 44, p. 01-23, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/33532. Acesso em: 31 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644433532.
CORAZZA, Sandra Mara. Tema Gerador: concepções e práticas. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2003.
CORAZZA, Sandra Mara. Didática-artista da tradução: transcriações. Mutatis Mutandis, Medellín, v. 6, n. 1, p. 185-200, enero/jun. 2013.
FONTANA, Roseli Aparecida Cação. O corpo aprendiz. In: RUBIO, Katia; CARVALHO, Yara Maria (org.). Educação Física e ciências humanas. São Paulo: Hucitec, 2001. p. 41-52.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/9805. Acesso em: 21 dez. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 45. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GIOVEDI, Valter Martins. A inspiração fenomenológica na concepção de ensino-aprendizagem de Paulo Freire. 2006. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9898. Acesso em: 31 out. 2021.
GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias da reprodução. Petrópolis: Vozes, 1986.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. ed. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2019.
MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
MÜLLER, Arthur; NEIRA, Marcos Garcia. Avaliação e registro no currículo cultural da Educação Física. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 72, p. 774-800, set./dez. 2018. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br//index.php/eae/article/view/5030/3700. Acesso em: 31 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5030.
NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da Educação Física em ação: a perspectiva dos seus autores. 2011. 332 f. Tese (Livre-Docência) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: http://teses.usp.br/teses/disponiveis/livredocencia/48/tde-10042012-164200/publico//NeiraOcurriculo.pdf. Acesso em 21 dez. 2021.
NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da Educação Física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 4-28, jan./mar. 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27374/25065. Acesso em: 31 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i1p4-28.
NEIRA, Marcos Garcia. Definição do tema e planejamento das situações didáticas. In: NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. 2. ed. Jundiaí: Paco, 2019. p. 43-57.
NEIRA, Marcos Garcia. Os conteúdos no currículo cultural da Educação Física e a valorização das diferenças: análises da prática pedagógica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 827-846, abr./jun. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/42261. Acesso em: 31 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p827-846.
NEIRA, Marcos Garcia. Negacionismo científico no ensino de Educação Física. Jornal da USP, São Paulo, 28 jan. 2021. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/negacionismo-cientifico-no-ensino-de-educacao-fisica/. Acesso em: 01 nov. 2021.
NEIRA, Marcos Garcia; BORGES, Clayton Cesar de Oliveira. Esquadrinhar e governar: análise das recomendações do CONFEF para a Educação Física escolar. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, abr./jun. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64150. Acesso em: 01 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623664150.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
NUNES, Mário Luiz Ferrari; RUBIO, Kátia. O(s) currículo(s) da Educação Física e a constituição da identidade de seus sujeitos. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 55-77, jul./dez. 2008. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/nunes-rubio.pdf. Acesso em: 31 out. 2021.
OPAS. Folha informativa: COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus). OPAS Brasil, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 01 nov. 2021.
SANTOS, Ivan Luis dos. A tematização e a problematização no currículo cultural da Educação Física. 2016. 301 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: http://www.gpef.fe.usp.br/teses/ivan_01.pdf. Acesso em: 31 out. 2021.
SANTOS, Ivan Luis dos; NEIRA, Marcos Garcia. Tematização e problematização: pressupostos freirianos no currículo cultural da educação física. Pro-Posições, Campinas, v. 30, e20160168, p. 1-19, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/jYy8RwBFZMChgMgdrDnQvLJ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 01 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0168.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
![](https://periodicos.ufmg.br/public/journals/5/submission_35050_33023_coverImage_pt_BR.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcos Garcia Neira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).