University pedagogical advisory and the Brazilian Congress of University Pedagogy

an experience of building training space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.35163

Keywords:

University pedagogical advisory, University pedagogy, Pedagogical training

Abstract

This article aims to provide elements that make it possible to reflect on training spaces and practices developed by and for university pedagogical advisors, who are responsible for pedagogy within the university. Considering the theoretical framework of university pedagogy, a training space was included in a brazilian congress on Education, called the Brazilian Congress of University Pedagogy, which was held in 2020. Guided by a dialogical and active methodology, a workshop on university pedagogical advisory was offered in the congress, bringing together 22 professionals from 11 higher education institutions who work on the subject. This aimed to define the professional limits of advisors. The effects of this experience indicate that to build training spaces beyond those formally available can enhance learning in a given field, becoming an opportunity for self-training, which is not always possible in some functions under development.

included in a Brazilian congress in the area of education, called the Brazilian Congress of University Pedagogy, which was held in 2020. Guided by a dialogical and active methodology, a workshop on university pedagogical advisory was offered in this congress, bringing together 22 professionals from 11 higher education institutions who focus on the topic. It aimed to define the limits of the professional performance of these advisors. The effects of this experience indicate that building training spaces beyond those formally constituted can enhance learning in a given field, which
becomes an opportunity for self-training, not always possible in some functions under construction.

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Author Biographies

Amanda Rezende Costa Xavier, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL), Poços de Caldas, MG, Brasil.

Doutora e mestra em Educação (UNESP/Rio Claro), com período sanduíche na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação (FPCEUP), UPorto, Portugal. Graduada em Pedagogia. Membra do GEPPU (UNESP/Rio Claro) e do Grupo de Pesquisa em Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias Educativas (CIIE/FPCEUP), Portugal. Pedagoga da UNIFAL-MG, campus Poços de Caldas, com experiência em assessoramento pedagógico docente.

Ester Almeida Helmer, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

Doutora e mestra em Educação (UFSCar), com período sanduíche na Universidade de Santiago de Compostela, Espanha. Graduada em Pedagogia. Membra do GEPPU (UNESP/Rio Claro). Pedagoga da UFSCar, com experiência na formação continuada de docentes.

Elaine Cristina Maldonado, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Araras, SP, Brasil.

Doutoranda em Educação (UNESP/Rio Claro). Mestra em História Social (UNESP). Graduação em História e em Pedagogia. Membra do GEPPU (UNESP/Rio Claro). Chefe do Departamento de Graduação da UFSCar – campus Araras, com experiência em assessoramento pedagógico docente.

Lígia Bueno Zangali Carrasco, Centro Universitário Claretiano, Rio Claro, SP, Brasil.

Doutora e mestra em Educação (UNESP), com período sanduíche na Universidade de Buenos Aires, Argentina. Graduada em Pedagogia. Membra do GEPPU (UNESP/Rio Claro). Docente do Centro Universitário Claretiano e Supervisora de Ensino da Rede Municipal de Educação de Rio Claro, SP.

Maria Antonia Ramos de Azevedo, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro, SP, Brasil.

Pós-doutoramento em Pedagogia Universitária (UNISINOS), doutora em Educação (USP) e mestra em Educação (UFSM). Graduada em Pedagogia. Líder do GEPPU (UNESP/Rio Claro). Docente do Instituto de Biociências, Departamento de Educação e credenciada no Programa de pós-graduação em Educação da UNESP/Rio Claro.

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Published

2021-12-23

How to Cite

XAVIER, A. R. C.; HELMER, E. A. .; MALDONADO, E. C.; CARRASCO, L. B. Z.; AZEVEDO, M. A. R. de. University pedagogical advisory and the Brazilian Congress of University Pedagogy: an experience of building training space. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–16, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.35163. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35163. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Article