Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.35419Keywords:
conceptual map, meaningful learning, higher educationAbstract
This article presents a research carried out with 92 university students from the Engineering course at the University of Brasília with the main objective of evaluating the use of Conceptual Maps as a didactic resource in the teaching of Ordinary Differential Equations based on Ausubelian theory, which consists in the acquisition of human knowledge through a hierarchical organization of concepts. The results safely revealed that the Concept Maps significantly influenced the learning of the university content explored. The experience proved to be a strategy with perspectives to improve educational practices, serving as a pedagogical tool for the advancement of investigations about the teaching and learning processes in the university academic universe.
Downloads
References
AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Tradução de Lígia Teopisto. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.
BARBOSA, Jaqueline Almeida Guimarães; MATOS, Selme Siqueira. Uso do mapa conceitual como ferramenta de ensino-aprendizagem no desenvolvimento do Trabalho de Conclusão de Curso. Revista Docência no Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 140-155, jul/dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2452/1465. Acesso em: 20 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2452.
BALLEJO, Clarissa Coragem; VIALI, Lori. Aprendizagem de conceitos de área e perímetro com o GeoGebra no 6º ano do ensino fundamental. Revista Boletim online de Educação Matemática, Joinville, v. 6, n. 12, p. 1-20, dez. 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/13269/9652. Acesso em: 18 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.5965/2357724X06122018001.
BLASZKO, Caroline Elizabel; UJIIE, Nájela Tavares. O mapa conceitual como ferramenta curricular e metodológica: aplicação na disciplina de Princípios Teóricos e Metodológicos do Ensino de Ciências e Educação Ambiental. Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, Aracaju, v. 9, n. 4, p. 94-105, 2019. Disponível em: https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/517/421. Acesso em: 20 fev. 2021.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes gerais do Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais Reuni. Brasília: 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/diretrizesreuni.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.
CHAER, Galdino; DINIZ, Rafael Rosa Pereira; RIBEIRO, Elisa Antônia. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência: Olhares e Pesquisas em Saberes Educacionais, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/maio2013/sociologia_artigos/pesqusia_social.pdf. Acesso em: 05 abr. 2022.
COGO, Ana Luísa Petersen; PEDRO, Eva Néri Rubim; SILVA, Ana Paula Scheffer Schell da; SPECHT, Andréia Martins. Avaliação de mapas conceituais elaborados por estudantes de enfermagem com o apoio de software. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 18, n. 3, p. 482-488, jul./set. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/cfPYvFzDWz3qZqvtyPrNfvw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 fev. 2021.
CÔRREA, Ronise Ribeiro; CORREIA, Paulo Rogério Miranda. Mapa conceitual com proposições incorretas: uma nova proposta de instrumento avaliativo. Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, Aracaju, v. 9, n. 4, p. 143-164, 2019. Disponível em: https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/520/418. Acesso em: 05 abr. 2021.
EVANGELISTA, Tatiane da Silva. Cálculo em quadrinhos: relato de experiência. Revista Internacional do Ensino Superior, Campinas, v. 6, e020007, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8654896/20834. Acesso em: 08 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8654896.
FERREIRA, Allan Silva; ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Introdução do conceito de derivada a partir da Investigação Matemática. Revista Boletim online de Educação Matemática, Joinville, v. 6, n. 10, p. 82-102, ago. 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/11731/8594. Acesso em: 19 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.5965/2357724X06102018082.
FIORI, Sérgio Ricardo; DE LUCENA, Rodolpho Willian Alves. O uso da comunicação visual na Geografia: a ilustração nos ambientes escolar, acadêmico e profissional. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 21, n. 75, p. 117-136, jun. 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/50777/29011. Acesso em: 14 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.14393/RCG217550777.
MACHADO, Cristiane Tolentino; CARVALHO, Ana Amélia. Mapa Conceitual como ferramenta de aprendizagem no ensino superior. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 35, n. 110, p. 187-201, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/9071. Acesso em: 07 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.110.187-201.
MAXIMO-PEREIRA, Marta; SOUZA, Paulo Victor Santos; LOURENÇO, Ariane Baffa. Mapas conceituais e a elaboração de conhecimento científico na história da Ciência: algumas aproximações teóricas. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, e21017, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/pTQW3tytGWJwjDh86MzdvsM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320210017.
MELLO, João Carlos Correia Baptista Soares; MELLO, Maria Helena Soares. Mudanças no ensino de Cálculo I: histórico e perspectivas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 29., 2001, Porto Alegre. Anais [...] Porto Alegre: ABENGE, 2001, p. 8-13.
NERI, Hermes Gustavo Fernandes; FARIA, Maryelly Silva; CARDOSO, Dayane Carvalho; TAKAHASHI, Eduardo Kojy. Mapas conceituais e a avaliação de aprendizagens de estudantes da educação básica no desenvolvimento de projetos com tecnologias digitais. Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, Aracaju, v. 9, n. 4, p. 47-65, 2019. Disponível em: https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/515/423. Acesso em: 09 jun. 2021.
NOVAK, Joseph Donald; GOWIN, Dixie Bob. Aprender a aprender. Tradução de Carla Valadares. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.
RIBEIRO, Darcy. Universidade de Brasília: projeto de organização, pronunciamento de educadores e cientistas. Brasília: Editora Unb, 2011.
SALES, André Barros de; COELHO, Lucas Douglas Nóbrega; SALES, Márcia Barros de. O uso de mapas conceituais como recurso didático para aprendizagem de conceitos na disciplina de Interação Humano-Computador. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 9, n. 14, p. 66-72, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2012v9n14p66/24259. Acesso em: 28 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-0221.2012v9n14p66.
SALES, André Barros de; ANDRADE, Marcelino Monteiro. Impacto da alta evolução do número de discentes do curso de graduação em Engenharia de Software da Universidade de Brasília. Revista de Ensino de Engenharia, v. 39, p. 441-449, 2020. Disponível em: http://revista.educacao.ws/revista/index.php/abenge/article/view/1795/1007#. Acesso em: 25 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.37702/REE2236-0158.v39p441-449.2020.
SALES, André Barros; SOARES, Paula Meyer; EVANGELISTA, Tatiane da Silva. Factors influencing undergraduate software engineering course choice among students. In: COMPUTER ON THE BEACH, 12., 2021. Itajaí. Anais [...] Itajaí: UNIVALI, 2021, p. 9-13. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/acotb/article/view/17375. Acesso em: 23 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.14210/cotb.v12.p009-013.
SILVA, Diana Guimarães; VIEIRA, Helena Assunção; ALVES, Roselaine; ALVES, Roseane; SILVA, Eduarda Cavalcanti Pereira da; NEVES, Ricardo Ferreira das. A Compreensão dos estudantes sobre poluição a partir do uso de mapas conceituais. In: JORNADA DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, 13., 2013. Recife. Recife: UFRPE, 2013, p. 1-3.
SOUZA, Ruberley Rodrigues; NARDI, Roberto. Mapas conceituais e concepções alternativas em Física: uma proposta de estruturação. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, Vila Velha, v. 5, n. 4, p. 187-206, dez. 2015. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/139/134. Acesso em: 21 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.36524/dect.v5i04.139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 André Barros de Sales, Tatiane da Silva Evangelista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).