Internship supervision and emergency remote education
teaching experience in a health undergraduate course in the Northeast
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.35593Keywords:
higher education, supervised internship, covid-19, teachers, Occupational TherapyAbstract
The internship’s pedagogical supervision aims to guide and facilitate its training process. This article objective was to describe the experience of teachers with the internship’s pedagogical supervision of a higher education course in the health field, during the emergency remote education, including the elaboration, implementation, and reflection on the results of this process. This is an experience report, based on the individual records of the teachers made throughout the process. The results pointed to three different categories, as the challenges of being in remote and face-to-face stages alternately; the capability and limitations of teleservices in health; and the daily lives of interns in the pandemic, including setbacks in the home environment and the experience under the risk of contamination. It was concluded that the experience was important to improve the professional skills and was essential in welcoming the typical insecurities, especially in a pandemic period.
Downloads
References
BABIUK, G. A.; FACHINI, F. G. Estágio supervisionado em Serviço Social: entraves e avanços para a formação profissional. Seminário Nacional de Serviço Social, trabalho e política social, Florianópolis, out. 2015. Disponível em: https://seminarioservicosocial2017.ufsc.br/files/2017/05/Eixo_2_269_2.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021.
BARROS, A. M.; SILVA; J. R. G. Percepções dos indivíduos sobre as consequências do teletrabalho na configuração home-office: estudo de caso na Shell Brasil. Cadernos EBAPE.BR, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 80-91, mar. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-39512010000100006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/pB6bjbKsBNBdKk6VwGCbSRM/. Acesso em: 27 jul. 2021.
BRASIL. Resolução nº 12/2011/CONEPE da Universidade Federal de Sergipe, de 11 de março de 2011. Sala das sessões, Lagarto, p 1-52, 2011. Disponível em: https://lagarto.ufs.br/uploads/page_attach/path/6609/Terapia_Ocupacional_-_012_2011_CONEPE.pdf#:~:text=RESOLU%C3%87%C3%83O%20N%C2%BA%2012%2F2011%2FCONEPE%20Aprova%20altera%C3%A7%C3%B5es%20no%20Projeto%20Pedag%C3%B3gico,Federal%20de%20Sergipe%2Cno%20uso%20de%20suas%20atribui%C3%A7%C3%B5es%20legais%2C. Acesso em: 27 de jul. 2021.
COFFITO. RESOLUÇÃO Nº 516, DE 20 DE MARÇO DE 2020 – Teleconsulta, Telemonitoramento e Teleconsultoria. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 184, mar. 2020. Disponível em: https://www.coffito.gov.br/nsite/?p=15825. Acesso em: 09 ago. 2021.
DUQUE, A. M. et al. Desafios do ensino aprendizagem em tempos de pandemia: relato de uma construção baseada em metodologias ativas. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 457-470, 2021. DOI: https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto41849. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/41765/pdf Acesso em: 09 ago. 2021.
FERREIRA, E. A. et al. Vínculo Profissional-Usuário na Estratégia Saúde da Família: Percepções de Idosos Hipertensos. Id on Line. Revista de Psicologia, v. 13, n. 43, p. 748-760, 2019. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i43.1561. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/1561. Acesso em: 30 ago. 2021.
HERNANDES, R. S. et al. Curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Sergipe: trajetória, construções e desafios. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, Rio de Janeiro, v. 4, n. 6, p. 838-849, 2020. DOI: https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto38575. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/38575. Acesso em: 28 jul. 2021.
MELLO, A. C. C.; ARAUJO, A. S.; COSTA, A. L. B.; MARCOLINO, T. Q. A construção de sentidos nas intervenções em terapia ocupacional: uma revisão de escopo. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, São Carlos, v. 29, e2859, p. 1-20, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAR2158. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadbto/a/9jsvsqnwm6vfb63nzVRFM6G/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 04 out. 2021.
RUDNICKI, T.; CARLOTTO, M. S. Formação de estudante da área da saúde: reflexões sobre a prática de estágio. Revista da Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 97-110, jun. 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-08582007000100008. Acesso em: 28 jul. 2021.
SCHMIDT, B. et al. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia [online], Campinas, v. 37, e200063, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200063. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/L6j64vKkynZH9Gc4PtNWQng/?lang=pt. Acesso em: 05 ago. 2021.
SCORTEGAGNA, S. A. et al. Mental health in health professionals facing Covid-19: a systematic review. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 1-23, abr. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/ePTPC1913976. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872021000100014. Acesso em: 05 ago. 2021.
SILVA, T. S.; ARAUJO, E. N. Um breve olhar para a supervisão pedagógica: o supervisor na contemporaneidade. Revista Eletrônica Organizações e Sociedade, Iturama, v. 5, n. 4, p. 127-136, jul./dez. 2016. Disponível em: http://revista.facfama.edu.br/index.php/ROS/article/view/244. Acesso em: 05 ago. 2021.
SOUZA, M. B. C. A.; DUQUE, A. M. Reflexão docente acerca da supervisão pedagógica de estágio em Terapia Ocupacional: uma análise da prática. Anais do VI Seminário Nacional de Pesquisa em Terapia Ocupacional. Rede Nacional de Ensino e Pesquisa em Terapia Ocupacional. RENETO, Brasil, 2021. p. 371-373. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1dS4tU_KcJcNcCWe02pjg4X_ZZijHQAWw/view. Acesso em: 04 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Profa. Dra. Marina Batista Chaves Azevedo de Souza, Profa. Me. Larissa Galvão da Silva, Prof. Dr. Rodrigo Alves dos Santos Silva, Profa. Dra. Andrezza Marques Duque
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).