Teaching History and trajectories of youth in Paraíba
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36360Keywords:
teaching History, brazilian historiography, historical culture, teacher training, youth trajectoriesAbstract
The text is based on teaching experience in higher education, working at the Department of History at the State University of Paraíba (UEPB), in Campina Grande. It analyzes the memorials written by young students of the undergraduate History course at that institution, containing reports on their school trajectories, conceptions of history and teacher education. Considering the narratives of oneself as a starting point for the critique of historical culture and the understanding of what it means to be a history teacher, it is observed how such elements allow us to think about teacher education and teaching. Therefore, we weave a reading that considers the teaching of history as a laboratory not only of content and themes, but fundamentally of relations that stress historical culture, the ways of thinking and practicing teaching and the knowledge that articulates it as professional practice.
Downloads
References
ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 11, 1998. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2061. Acesso em: 27 abr. 2022.
BERGAMASHI, Maria Aparecida; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Memoriais escolares e processos de iniciação à docência. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, n. 2, p. 15-41, jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982013000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/7nGwHHPRLm9RYTtgQBSKt9r/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 abr. 2022.
BEZERRA, Francisco Chaves. História, cultura e ensino superior na Paraíba implantação, estadualização e federalização. Saeculum, João Pessoa, v. 15, jul./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/11355. Acesso em: 27 abr. 2022.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 2. ed. São Paulo: Ed. Da Universidade de São Paulo, 1987.
COSTA, Aryana Lima; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. O ensino de História como objeto de pesquisa no Brasil: no aniversário de 50 anos de uma área de pesquisa, notícias do que virá. Saeculum, João Pessoa, v. 16, jan./jun. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/11378. Acesso em: 27 abr. 2022.
FERREIRA, Marieta de Moraes. O lado escuro da força: a ditadura militar e o curso de História da Faculdade Nacional de Filosofia da Universidade do Brasil (FNFi/UB). História da Historiografia, Ouro Preto, n. 11, p. 45-64, abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.15848/hh.v0i11.572. Disponível em: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/572. Acesso em: 27 abr. 2022.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GONTIJO, Rebeca. Cultura histórica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2019.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução: Bernardo Leitão et al. Campinas: Editora da Unicamp, 1990.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; AMORIM, Mariana de Oliveira. Potencialidades das “narrativas de si” em narrativas da História escolar. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 4, n. 8, p. 15-31, jul./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v4i8.196. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/196. Acesso em: 27 abr. 2022.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; PENNA, Fernando de Araújo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 191-211, jan./abr. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/a rticle/view/15080. Acesso em: 27 abr. 2022.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução: Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, n. 10, jul./dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 27 abr. 2022.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, jan./jun. 1989. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2278. Acesso em: 27 abr. 2022.
RICCI, Claudia Sapag. Historiador e/ou professor de História: a formação nos cursos de graduação de História. Revista História Hoje, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 107-135, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v4i7.178. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/178. Acesso em: 27 abr. 2022.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Tradução: Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Hilmária Xavier Ribeiro, José dos Santos Costa Júnior
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).