Teaching History and trajectories of youth in Paraíba

Authors

  • Hilmária Xavier Ribeiro Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, PB, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3361-8582
  • José dos Santos Costa Júnior Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), São Gonçalo do Amarante, RN, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0629-3217

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36360

Keywords:

teaching History, brazilian historiography, historical culture, teacher training, youth trajectories

Abstract

The text is based on teaching experience in higher education, working at the Department of History at the State University of Paraíba (UEPB), in Campina Grande. It analyzes the memorials written by young students of the undergraduate History course at that institution, containing reports on their school trajectories, conceptions of history and teacher education. Considering the narratives of oneself as a starting point for the critique of historical culture and the understanding of what it means to be a history teacher, it is observed how such elements allow us to think about teacher education and teaching. Therefore, we weave a reading that considers the teaching of history as a laboratory not only of content and themes, but fundamentally of relations that stress historical culture, the ways of thinking and practicing teaching and the knowledge that articulates it as professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hilmária Xavier Ribeiro, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, PB, Brasil.

Doutora em História pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestra em História pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Graduada em Licenciatura em História pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Professora substituta no Campus I da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), atuando na área de História do Brasil desde o ano de 2018. Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa e Extensão em História da Paraíba – NUPEHL/UEPB. Professora da Especialização em Estudos de História Local: sociedade, educação e cultura – NUPEHP/UEPB. Realiza pesquisas sobre cidades, grupos populares, história cultural, história da América, ensino de história e metodologia científica.

José dos Santos Costa Júnior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), São Gonçalo do Amarante, RN, Brasil.

Doutor em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em História pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Licenciado em História pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Atualmente é professor substituto de História no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia (IFRN – São Gonçalo do Amarante). Atuou como professor substituto no Departamento de História da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Líder da linha de pesquisa Subjetividades contemporâneas: corpos, saberes, territórios no Núcleo de História e Linguagens Contemporâneas (NUHLC-UEPB/CNPq).

References

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 11, 1998. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2061. Acesso em: 27 abr. 2022.

BERGAMASHI, Maria Aparecida; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Memoriais escolares e processos de iniciação à docência. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, n. 2, p. 15-41, jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982013000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/7nGwHHPRLm9RYTtgQBSKt9r/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 abr. 2022.

BEZERRA, Francisco Chaves. História, cultura e ensino superior na Paraíba implantação, estadualização e federalização. Saeculum, João Pessoa, v. 15, jul./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/11355. Acesso em: 27 abr. 2022.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 2. ed. São Paulo: Ed. Da Universidade de São Paulo, 1987.

COSTA, Aryana Lima; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. O ensino de História como objeto de pesquisa no Brasil: no aniversário de 50 anos de uma área de pesquisa, notícias do que virá. Saeculum, João Pessoa, v. 16, jan./jun. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/11378. Acesso em: 27 abr. 2022.

FERREIRA, Marieta de Moraes. O lado escuro da força: a ditadura militar e o curso de História da Faculdade Nacional de Filosofia da Universidade do Brasil (FNFi/UB). História da Historiografia, Ouro Preto, n. 11, p. 45-64, abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.15848/hh.v0i11.572. Disponível em: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/572. Acesso em: 27 abr. 2022.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GONTIJO, Rebeca. Cultura histórica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2019.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução: Bernardo Leitão et al. Campinas: Editora da Unicamp, 1990.

MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; AMORIM, Mariana de Oliveira. Potencialidades das “narrativas de si” em narrativas da História escolar. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 4, n. 8, p. 15-31, jul./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v4i8.196. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/196. Acesso em: 27 abr. 2022.

MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; PENNA, Fernando de Araújo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 191-211, jan./abr. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/a rticle/view/15080. Acesso em: 27 abr. 2022.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução: Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, n. 10, jul./dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 27 abr. 2022.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, jan./jun. 1989. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2278. Acesso em: 27 abr. 2022.

RICCI, Claudia Sapag. Historiador e/ou professor de História: a formação nos cursos de graduação de História. Revista História Hoje, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 107-135, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v4i7.178. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/178. Acesso em: 27 abr. 2022.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Tradução: Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

Published

2022-04-28

How to Cite

RIBEIRO, H. X. .; COSTA JÚNIOR, J. dos S. Teaching History and trajectories of youth in Paraíba. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–17, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.36360. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36360. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Article