Assessment of students' perception of the academic environment in a Rio de Janeiro Dentistry course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.37543

Keywords:

educational measurement, higher education, Dental students, mental health, teaching

Abstract

This study aimed to assess the students' perception of the teaching environment of an undergraduate dental course at a public university in the state of Rio de Janeiro. Sociodemographic data of 233 students enrolled in the second semester of 2018 was collected. The academic environment was assessed using the DREEM questionnaire. The mean total score of the DREEM was 106.96 and the domains learning, teachers, academic, atmosphere and social were, respectively, 26.78; 24.02; 16.20; 25.62 and 14.34. Pedagogical practices that were not focused on students, generated insecurity and were not committed to the development of autonomy were identified. Although the perception of the total score of the academic environment was more positive than negative, all evaluated domains need improvement. There is a need for use active teaching methodologies and improvements in psychological support for students' mental health. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karollyne Sousa dos Santos, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. 

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal Fluminense. É pós-graduanda em Ortodontia pela Ortho4all. Atuou como membro do Grupo de Pesquisa Qualidade de vida do estudante universitário da área da saúde. 

Thainá Queiróz Nascimento, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. 

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal Fluminense. Foi bolsista de iniciação científica e atuou como membro do Grupo de Pesquisa Qualidade de vida do estudante universitário da área da saúde. 

Maria Victória da Silva Bastos, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. 

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal Fluminense. Foi bolsista de iniciação científica e atuou como membro do Grupo de Pesquisa Qualidade de vida do estudante universitário da área da saúde. 

Mônica Villela Gouvêa, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. 

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal Fluminense, mestrado e doutorado em Odontologia Social pela Universidade Federal Fluminense. Pesquisadora do Grupo de Estudos de Políticas Sociais em Saúde (GEPSS). É professora associada da Universidade Federal Fluminense e docente do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde (EEAAC/UFF). 

Deison Alencar Lucietto, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. 

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Santa Maria, mestrado e doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz e pós-doutorado na área de Odontologia Preventiva e Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Líder do Grupo Fluminense de Pesquisa sobre Saúde de Populações em Situação de Vulnerabilidade (GFP-SPVUL). É professor adjunto da Universidade Federal Fluminense. 

Andréa Neiva da Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. 

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal Fluminense, mestrado em Odontologia Social pela Universidade Federal Fluminense e doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz. Líder do Grupo de Pesquisa Qualidade de vida do estudante universitário da área da saúde. É professora associada da Universidade Federal Fluminense e docente do Mestrado Profissional em Saúde da Família (UFF/FIOCRUZ/ABRASCO). 

References

AHMED, Yasar et al. Students’ perception of the learning environment and its relation to their study year and performance in Sudan. International Journal of Medical Education, [s. l.], v. 9, p. 145-150, maio 2018. Disponível em: https://www.ijme.net/archive/9/students-perception-of-the-learning-environment/. Acesso em: 20 maio 2021.

AL-ANSARI, Asim A.; EL TANTAWI, Maha M. A. Predicting academic performance of dental students using perception of educational environment. Journal of Dental Education, Washington, v. 79, n. 3, p. 337-344, mar. 2015. DOI: https://doi.org/10.1002/j.0022-0337.2015.79.3.tb05889.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.0022-0337.2015.79.3.tb05889.x. Acesso em: 23 maio 2022.

ALI, Kamran et al. The dental school learning milieu: students’ perceptions at five academic dental institutions in Pakistan. Journal of Dental Education, Washington, v. 76, n. 4, p. 487-494, abr. 2012. DOI: https://doi.org/10.1002/j.0022-0337.2012.76.4.tb05281.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.0022-0337.2012.76.4.tb05281.x. Acesso em: 23 maio 2022.

ALMEIDA, Leandro S.; LOBO, Fátima; CRUZ, Judite Zamith. Contexto académico no ensino superior: construção e validação de uma “Escala de Clima Académico”. In: X CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 2009. Braga, Portugal. Actas [...] Braga, Portugal: Universidade do Minho, 2009, p. 5058-5068. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/. Acesso em: 28 abr. 2021.

ALZAHEM, Abdullah et al. Stress amongst dental students: a systematic review. European Journal of Dental Education, Copenhagen, v. 15, n. 1, p. 8-18, fev. 2011. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0579.2010.00640.x. Acesso em: 23 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2010.00640.x.

ANDRIOLA, Wagner Bandeira; ARAÚJO, Adriana Castro. Uso de indicadores para diagnóstico situacional de Instituições de Ensino Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 26, n. 100, p. 645-663, jul./set. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362018002601062. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1062. Acesso em: 26 abr. 2021.

BRASIL, Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES Nº 3/2002: institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasília: Ministério da Educação, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES Nº 3 de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12991. Acesso em: 11 out. 2021.

DAMANTE, Carla Andreotti et al. Perception of Dental students regarding Periodontology education environment after curricular changes. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1-17, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.12621. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/12621. Acesso em: 05 maio 2021.

DIAS SOBRINHO, José Dias. Avaliação educativa: produção de sentidos com valor de formação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, v. 13, n. 1, p. 193-207, mar. 2008. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/259. Acesso em: 15 jun. 2021.

DIVARIS, Kimon et al. The academic environment: the students’ perspective. European Journal of Dental Education, Copenhagen, v. 12, n. Suppl 1, p. 120-130, fev. 2008. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2007.00494.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0579.2007.00494.x. Acesso em: 23 maio 2022.

DOSHI, Dolar et al. Evaluating student’s perceptions of the learning environment in an Indian dental school. Journal of Clinical and Diagnostic Research, Delhi, v. 8, n. 11, p. ZC39-ZC42, nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.7860%2FJCDR%2F2014%2F9901.5128. Disponível em: https://jcdr.net/article_fulltext.asp?issn=0973-709x&year=2014&volume=8&issue=11&page=ZC039&issn=0973-709x&id=5128. Acesso em: 23 maio 2022.

ELANI, Hawazin W. et al. A systematic review of stress in dental students. Journal of Dental Education, Washington, v. 78, n. 2, p. 226-242, fev. 2014. DOI: https://doi.org/10.1002/j.0022-0337.2014.78.2.tb05673.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.0022-0337.2014.78.2.tb05673.x. Acesso em: 23 maio 2022.

ENNS, Sylvia Claassen. Avaliação da percepção do ambiente de ensino e sua relação com a qualidade de vida em estudantes de medicina. 2014. 152 f. Tese (Doutorado em Educação e Saúde) – Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5169/tde-09022015-142219/pt-br.php. Acesso em: 23 maio 2022.

FOSTER PAGE, Lyndie A. et al. Appraisal of the Dundee Ready Educational Environment Measure in the New Zealand dental educational environment. European Journal of Dental Education, Copenhagen, v. 16, n. 2, p. 78-85, maio 2012. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2011.00725.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0579.2011.00725.x. Acesso em: 23 maio 2022.

FREITAS, Cilene Maria et al. Uso de metodologias ativas de aprendizagem para a educação na saúde: análise da produção científica. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, p. 117-130, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00081. Disponível em: https://periodicos.fiocruz.br/pt-br/publicacao/406448. Acesso em: 8 maio 2021.

FREITAS, Valéria da Penha et al. Mudança no processo ensino aprendizagem nos cursos de graduação em odontologia com utilização de metodologias ativas de ensino e aprendizagem. Revista da Faculdade de Odontologia – UPF, Passo Fundo, v. 14, n. 2, maio/ago. 2009. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rfo/article/view/707. Acesso em: 8 maio 2021.

GUIMARAES, Angélica Cordeiro et al. Percepção do estudante de Medicina acerca do ambiente educacional utilizando o DREEM. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 39, n. 4, p. 517-526, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n4e01062014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/DGPcNVTnrjHftxTpNXcnpQL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 maio 2021.

HEIDERSCHEIDT, Francisca Goedert; FORCELLINI, Fernando Antônio. Histórico das avaliações institucionais e sua mudança na percepção de valor. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, v. 26, n. 1, p. 177-196, mar. 2021. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/4656. Acesso em: 30 jun. 2021.

HENZI, David et al. Appraisal of the dental school learning environment: the students’ view. Journal of Dental Education, Washington, v. 69, n. 10, p. 1137-1147, out. 2005. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/j.0022-0337.2005.69.10.tb04015.x?sid=nlm%3Apubmed. Acesso em: 23 maio 2022.

KENSKI, Vani Moreira. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 15, n. 45, p. 423-441, maio/ago. 2015. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.15.045.DS03. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/1963. Acesso em: 08 maio 2021.

KOSSIONI, Anastassia et al. Students’ perceptions of the educational environment in a Greek dental school, as measured by DREEM. European Journal of Dental Education, Copenhagen, v. 16, n. 1, p. e73-78, fev. 2012. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2011.00678.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0579.2011.00678.x. Acesso em: 20 abr. 2021.

LANDIS, J. Richard; KOCH, Gary. G. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, v. 33, n. 1, p. 159-174, mar. 1977. DOI: https://doi.org/10.2307/2529310. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/2529310?origin=crossref. Acesso em: 20 mar. 2022.

LIZZIO, Alf; WILSON, Keithia; SIMONS, Roland. University students’ perceptions of the learning environment and academic outcomes: implications for theory and practices. Studies in Higher Education, [s. l.], v. 27, n. 1, p. 27-52, ago. 2002. DOI: https://doi.org/10.1080/03075070120099359. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075070120099359. Acesso em: 23 maio 2022.

MCALEER, Sean; ROFF, Sue. A practical guide to using the Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM). In: GENN, J. M. (org.). Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education: a unifying perspective (AMEE Education Guide, v. 23). Escócia: AMEE, 2001. p. 29-33.

NASCIMENTO, Thainá Queiroz et al. Sofrimento psíquico em estudantes de odontologia de uma universidade pública do estado do Rio de Janeiro. In: 37a REUNIÃO ANUAL VIRTUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE PESQUISA ODONTOLÓGICA, 2020, São Paulo. Anais [...] SBPqO: São Paulo, 2020, p. 152-152. Disponível em: https://www.sbpqo.org.br/hotsite2020/anais.asp#. Acesso em: 9 maio 2021.

OLIVEIRA FILHO, Getúlio R.; VIEIRA, Joaquim Edson; SCHONHORST, Leonardo. Psychometric properties of the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) applied to medical residents. Medical Teacher, London, v. 27, n. 4, p. 343-347, jun. 2005. DOI: https://doi.org/10.1080/01421590500046387. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01421590500046387. Acesso em: 23 maio 2022.

OSTAPCZUK, Martin Stefan et al. DREEM on, dentists! Students’ perceptions of the educational environment in a German dental school as measured by the Dundee Ready Education Environment Measure. European Journal of Dental Education, Copenhagen, v. 16, n. 2, p. 67-77, maio 2012. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1600-0579.2011.00720.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0579.2011.00720.x. Acesso em: 23 maio 2022.

ROFF, Sue et al. Development and validation of the Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM). Medical Teacher, London, v. 19, n. 4, p. 295-299, jul. 1997. DOI: https://doi.org/10.3109/01421599709034208. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/01421599709034208. Acesso em: 23 maio 2022.

ROFF, Sue. The Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) - a generic instrument for measuring students’ perceptions of undergraduate health professions curricula. Medical Teacher, London, v. 27, n. 4, p. 322-325, jun. 2005. DOI: https://doi.org/10.1080/01421590500151054. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01421590500151054. Acesso em: 22 maio 2022.

STORMON, Nicole; FORD, Pauline J.; ELEY, Diann S. DREEM-ing of dentistry: Students’ perception of the academic learning environment in Australia. European Journal of Dental Education, Copenhagen, v. 23, n. 1, p. 35-41, jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.1111/eje.12384. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eje.12384. Acesso em: 23 maio 2022.

TOMÁS, Inmaculada et al. Analysis of the “Educational Climate” in Spanish public schools of Dentistry using the Dundee Ready Education Environment Measure: a multicenter study. European Journal of Dental Education, Copenhagen, v. 17, n. 3, p. 159-168, 2013. DOI: https://doi.org/10.1111/eje.12025. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eje.12025. Acesso em: 23 maio 2022.

TRONCON, Luiz Ernesto de Almeida. Ambiente educacional. Medicina (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 47, n. 3, p. 264-271, nov. 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86614. Acesso em: 18 abr. 2021.

WHITTLE, Sue; WHELAN, Brett; MURDOCH-EATON, Debora. DREEM and beyond; studies of the educational environment as a means for its enhancement. Education for Health (Abingdon, England), Abingdon, v. 20, n. 1, p. 7, maio 2007. Disponível em: https://www.educationforhealth.net/article.asp?issn=1357-6283;year=2007;volume=20;issue=1;spage=7;epage=7;aulast=Whittle. Acesso em: 23 maio 2022.

Published

2022-06-02

How to Cite

SANTOS, K. S. dos; NASCIMENTO, T. Q. .; BASTOS, M. V. da S. .; GOUVÊA, M. V. .; LUCIETTO, D. A. .; SILVA, A. N. da . Assessment of students’ perception of the academic environment in a Rio de Janeiro Dentistry course . Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–21, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.37543. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37543. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Article