Play interventions in biochemistry teaching

strategies in a higher-level class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38889

Keywords:

Monitoring, college education, sequence of interventions

Abstract

This work aims to report the use of a sequence of methodological interventions in a higher education class aiming at a more dynamic and attractive study. It has a descriptive character, of the experience report type, about the elaboration of sequences with different languages ​​and methods inspired by popular games, for the teaching of Biochemistry in a Nursing class. To this end, the project, developed by the academic monitoring in partnership with the Biochemistry Academic League, carried out two actions in a systematic way, with reception, application of interventions, and general assessment of students during the activities. The topics covered ranged from biomolecules to the study of metabolic pathways, based on the following strategies: pieces to assemble metabolic pathways, mime, musical chairs and a human board. It was observed that the performance and interest of students throughout the activities evolved satisfactorily. The use of different means enabled the involvement of all students in the process, from the shyest to the most participative, acting as protagonists in the construction of knowledge.

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Author Biographies

Hélida Maravilha Dantas e Sousa Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, Brasil.

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Ciências Farmacêuticas (UFRN), Bacharel em Enfermagem (UFCG). Atua como pesquisadora pelo Programa Institucional de Iniciação Tecnológica (PIBITI), líder e membro-fundadora da Liga Acadêmica de Bioquímica (LAB). É integrante do Grupo de Pesquisa Farmacologia Pré-clínica (UFCG/CNPq) e do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Nefrologia (NEPEN/CNPq-UFRN).

Maria Laryssa Monte da Silveira, Faculdade Santa Maria (FSM), Cajazeiras, PB, Brasil.

Bacharelanda em Enfermagem (UFCG). Atua como vice-líder e membro-fundadora da Liga Acadêmica de Bioquímica (LAB). Foi monitora da disciplina Bioquímica e extensionista no projeto “Musicoterapia para a promoção de saúde de idosos de Cajazeiras”.

Mateus de Andrade Ferreira, Faculdade Santa Maria (FSM), Cajazeiras, PB, Brasil

Graduando em Medicina (FSM). Presidente da Liga Acadêmica de Urgências e Emergências Médicas da Faculdade Santa Maria (LAUEM).

Raquel Fragoso Pereira Cavalcanti, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Produtos Naturais e Sintéticos Bioativos (UFPB), Mestre em Produtos Naturais e Sintéticos Bioativos, na área de concentração em Farmacologia (UFPB) e Bacharel em Farmácia (UFPB). Atua como pesquisadora e farmacêutica no Laboratório de Imunofarmacologia (UFPB) e orientadora da Liga Acadêmica de Bioquímica (LAB).

Eder Almeida Freire, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Cajazeiras, PB, Brasil.

Doutor e Mestre em Bioquímica (UFC). Professor adjunto do componente curricular Bioquímica, vinculado a Unidade Acadêmica de Enfermagem (UFCG). Atua como coordenador da Liga Acadêmica de Bioquímica (LAB).

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Published

2022-11-04

How to Cite

ALMEIDA, H. M. D. e S.; SILVEIRA, M. L. M. da; FERREIRA, M. de A.; CAVALCANTI, R. F. P.; FREIRE, E. A. Play interventions in biochemistry teaching: strategies in a higher-level class. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–17, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.38889. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38889. Acesso em: 18 sep. 2024.

Issue

Section

Article