Macroscopic identification of tissue structure
introductory practice for health courses
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.39349Keywords:
meaningful learning, tissue biology, physiotherapy, histologyAbstract
Histology and cell biology provide basic knowledge for anatomy, physiology, pathology and other disciplines specific to the study of the human body. However, students entering courses in the health area often do not feel motivated in basic cycle disciplines because they do not initially establish the relationship between the study of structures at the microscopic level and future clinical practice. In this sense, a practice involving the dissection of a chicken leg was carried out in the first practical class of the Cell and Tissue Biology for a Physiotherapy course, in order to identify the main tissues on a macroscopic level, recognizing the appearance, coloring and physical properties such as strength and elasticity, in the fresh material. Next, the students compared the dissected material with photomicrographs to begin associating the macroscopic aspect with histological sections. The experience was positive, and the students were motivated to study the tissues and made the distinction between their previous knowledge, based on common sense, and scientific information, contributing to meaningful learning.
Downloads
References
ALTHAUS, Maiza Taques Margraf; BAGIO, Viviane Aparecida. As metodologias ativas e as aproximações entre o ensino e a aprendizagem na prática pedagógica universitária. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 79-96, 2017. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2342. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2342/1440. Acesso em: 7 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2342
AUSUBEL, David Paul. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton. 1963.
CAMARGO, Carmen Aparecida Cardoso Maia; CAMARGO, Marcio Antonio Ferreira; SOUZA, Virginia de Oliveira. A importância da motivação no processo ensino-aprendizagem. Revista Thema, Pelotas, v. 16, n. 3, p. 598-606, 2019. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V16.2019.598-606.1284. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1284/1262. Acesso em: 24 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V16.2019.598-606.1284
DIAS, Isis Patrícia Soares Silva; VEGIAN, Mariana Raquel da Cruz; SATO, Tábata Prado; MIRANDA, Keila Cristina; VASCONCELLOS, Luana Marotta Reis de; SALGADO, Miguel Angel Castillo; SPALDING, Marianne. Avaliação da experiência de estudantes de Odontologia com metodologias ativas de ensino na disciplina de Histologia. Revista Docência do Ensino Superior. Belo Horizonte, v. 11, p. 1-17. 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.23804. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23804. Acesso em: 2 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.23804
FARIAS, Pablo Antonio Maia de; MARTIN, Ana Luiza de Aguiar Rocha; CRISTO, Cinthia Sampaio. Aprendizagem ativa na Educação em Saúde: percurso histórico e aplicações. Revista Brasileira de Educação Médica, Belo Horizonte, v. 39, n. 1, p. 143-158, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00602014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/MkJ5fd68dYhJYJdBRRHjfrp/?lang=pt. Acesso em: 17 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00602014
JOHNSON, S.; PURKISS, J.; HOLADAY, L.; SELVIG, D.; HORTSCH, M. Learning histology – dental and medical students’ study strategies. European Journal of Dental Education, Dublin, v. 19, n. 2, p. 65-73, 2015. DOI: https://doi.org/10.1111/eje.12104. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eje.12104. Acesso em: 23 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/eje.12104
LEONEL, Alana Tamisa; FERREIRA, Luiz Alfredo Braun; MELLO, Rosiane Guetter; BOLLER, Christian. O uso de metodologias ativas de ensino e aprendizagem: percepção dos docentes do curso de Fisioterapia. Cadernos de Educação, Saúde e Fisioterapia, Porto Alegre, v. 8, n. 17, 2021. DOI: https://doi.org/10.18310/2358-8306.v8n17.a2. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/cadernos-educacao-saude-fisioter/article/view/3084. Acesso em: 15 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.18310/2358-8306.v8n17.a2
SOUSA MARQUES, Arlanjo Bispo de. Investigando os desafios vivenciados por professores de Biologia e alunos do Ensino Médio no processo de ensino-aprendizagem de Histologia e as contribuições de atividades experimentais desenvolvidas no âmbito do projeto extensionista “Histologia na Escola”. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia) – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina, 87 p. 2023. Disponível em: http://acervo.ufvjm.edu.br/jspui/handle/1/3154. Acesso em: 25 jan. 2024.
MINGUET, Pilar Aznar. A construção do conhecimento da educação. Porto Alegre: Artmed, 1998.
MONTANARI, Tatiana. Diagnóstico de imagens como método avaliativo em histologia e embriologia. Brazilian Journal of Education, Technology and Society. João Pessoa, v. 13, n. 4, p. 424-431, 2020. DOI: https://doi.org/10.14571/brajets.v13.n4.424-431. Disponível em: https://brajets.com/index.php/brajets/article/view/637. Acesso em: 18 set. 2023.
MORIN, Vanessa Lago; LÜDKE, Everton. Ensino de histologia e anatomia do aparelho reprodutor feminino através de metodologias ativas com alunas do ensino médio: um relato de experiência. Vivências, Erechim, v. 16, n. 30, p. 15-29, 2020. DOI: https://doi.org/10.31512/vivencias.v16i30.52. Disponível em: http://revistas.uri.br/index.php/vivencias/article/view/52. Acesso em: 27 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.31512/vivencias.v16i30.52
OLIVEIRA, Maria Inês Braga de; SILVA, Maria Isabel da; ABREU, Isaac Holanda de; PEREIRA, Vilma Camila Aparecida de Souza; SILVA, Grazielly Sebrenski da; MAGALHÃES, Marcela dos Santos. Uma proposta didática para iniciar o ensino de Histologia na educação básica. Revista Ciência em Extensão. São Paulo, v. 12, n. 4, p. 71-82, 2016. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1235/1304. Acesso em: 2 jan. 2024.
PEDRANCINI, Vanessa Daiana; CORAZZA-NUNES, Maria Júlia; GALUCH, Maria Terezinha Bellanda; MOREIRA, Ana Lúcia Olivo Rosas; RIBEIRO, Alessandra Claudia. Ensino e aprendizagem de Biologia no ensino médio e a apropriação do saber científico e biotecnológico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 6, n. 2, p. 299-309, 2007. Disponível em: https://reec.educacioneditora.net/volumenes/volumen6/ART5_Vol6_N2.pdf. Acesso em: 29 nov. 2023.
PIEMONTE, Mariana da Rocha; WANDERER, Carla; RIOS, Flavia Sant’Anna; FARIAS, Edison Luiz Prisco. Dissecação de coxa e perna de galinha e uso de cards histológicos como ferramenta metodológica para o estudo de biologia tecidual. Revista Gestão & Saúde, Curitiba, v. 20, p. 1-13, 2019.Disponível em: https://www.herrero.com.br/files/revista/file8f16f340eb113ec5168602fd45bb66e9.pdf. Acesso em: 19 jan. 2023.
SILVA, Jandiele Alves da; SILVA, Maria Jeane da; ALVES, Segirlaine Camilo. A aplicação da avaliação diagnóstica no ambiente escolar: um olhar reflexivo. 55 f. Trabalho de Graduação (Licenciatura Plena do Curso de Pedagogia), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/2964/1/JAS15092014.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Flavia Sant’Anna Rios, Melissa Spindola Estevam , Lúcia Sanguino Canteri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).