Decision in a scenario of uncertainty

report of an experience of adaptation from face-to-face teaching to emergency remote teaching in a postgraduate course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.39471

Keywords:

emergency remote teaching, decision-making, uncertainty, public institutions, postgraduate degree

Abstract

This paper analyzes the decision-making process in a high uncertainty scenario. It takes place in a postgraduate course at a public federal university caused by the covid-19 pandemic. The referred course question is usually offered in the face-to-face modality, but, given the pandemic scenario, it had to adapt its activities to the emergency remote format. As it was the first course of this university to enter the remote format, some actions were necessary to minimize the impact on students, secretary and professors. It was found that the consultation and participation of those involved in the course (i.e. managers, administrative staff, faculty and students) in the decision-making process contributed to a higher success rate of implemented measures and a lower rate of student dissatisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Picanço Cruz, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil.

Doutor em Engenharia Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor associado IV do Departamento de Empreendedorismo e Gestão da Universidade Federal Fluminense (UFF). Coordena o projeto de pesquisa de Empreendedorismo de Imigrantes e o MBA Executivo em Gestão Empreendedora da UFF. É professor permanente do Programa de Mestrado Profissional em Enfermagem Assistencial da UFF. Atua nas áreas: empreendedorismo de imigrantes, teoria da decisão e finanças.

Fabiane da Costa e Silva , Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Professora EBTT (Ensino Básico, Técnico e Tecnológico) do Colégio Pedro II. Doutoranda em Educação na Universidade Federal Fluminense (UFF), mestre e bacharel em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Parceira do MBA Gestão Empreendedora (UFF). Já lecionou nos Departamentos de Administração da UFRGS e da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), assim como no Departamento de Empreendedorismo da UFF. Pesquisadora em práticas organizacionais e educacionais.

References

AZEVEDO, Adriana Barroso de; SOUZA, Taís Rios Salomão de; VASCONCELLOS, Caroline de Oliveira. Papel do docente e formação continuada em EAD: a experiência da Universidade Metodista de São Paulo. In: ENCUENTRO INTERNACIONAL VIRTUAL EDUCA, 2010. Santo Domingo. Anais XI [...] Santo Domingo: Virtual Educa, 2010. Disponível em: https://recursos.educoas.org/publicaciones/papel-do-docente-e-forma-o-continuada-em-ead-experi-ncia-da-universidade-metodista-de. Acesso em: 29 jul. 2022.

BEHAR, Patrícia. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Jornal da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, n. 14, 2 jul. 2020. Edição Extra. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 29 jul. 2022.

BITTENCOURT, Renato Nunes. Pandemia, isolamento social e colapso global. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 19, n. 221, p. 168-178, mar./abr. 2020.

BOMFIM, Arthur. Desafios da educação superior na pandemia. Notícias da Academia Brasileira de Ciências (NABC), Rio de Janeiro, n. 11, 06 jul. 2020. Disponível em: http://www.abc.org.br/2020/07/06/desafios-da-educacao-superior-na-pandemia/. Acesso em: 13 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF. Seção 1, p. 1. 19 mar. 2020. Seção extra.

CASAGRANDE, Renato. Por que o abismo entre escola pública e privada não para de crescer. Jovem Pan, São Paulo, 5 set. 2020. Opinião Jovem Pan. Disponível em: https://jovempan.com.br/opiniao-jovem-pan/comentaristas/renato-casagrande/por-que-o-abismo-entre-escola-publica-e-privada-nao-para-de-crescer.html. Acesso em: 29 jul. 2022.

CASCIO, Wayne F. Responsible restructuring: creative and profitable alternatives to layoffs. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, 2002.

COELHO, Mônica. Por uma educação sem fronteiras e em tempos de pandemia –democrática, pública e de qualidade. Revista Pedagogia Social UFF, [S.l.], v. 9, n. 1, jun. 2020. Disponível em: http://www.revistadepedagogiasocial.uff.br/index.php/revista/article/view/233. Acesso em: 22 nov. 2022.

CRUZ, Eduardo Picanço; BARRETO, Cesar Ramos; FONTANILLAS, Carlos Navarro. O processo decisório nas organizações. Curitiba: Intersaberes, 2014.

FONSECA, Cezar; FERNANDES, Catarina Costa. Educação presencial versus EaD: perspectivas dos alunos dos cursos de Serviços Públicos e Administração. EaD em FOCO, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 78-91, maio/ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.556. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/556/250. Acesso em: 29 jul. 2022

FRANÇA FILHO, Astrogildo Luiz de; ANTUNES, Charlles da França; COUTO, Marcos Antonio Campos. Alguns apontamentos para uma crítica da educação a distância (EaD) na educação brasileira em tempos de pandemia. Revista Tamoios, São Gonçalo, v. 16, n. 1, p. 16-31, maio 2020. Edição Especial COVID-19. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2020.50535. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/50535. Acesso em: 29 jul. 2022.

GOUVEIA, Luis Borges; RURATO, Paulo. Contribuição para o conceito de ensino a distância: vantagens e desvantagens da sua prática. Revista da Faculdade de Ciência e Tecnologia, Porto, n. 1, p. 85-91, 07 ago. 2004. Disponível em: https://bdigital.ufp.pt/handle/10284/563. Acesso em: 22 nov. 2022.

KISSLER, Stephen M.; TEDIJANTO, Christine; GOLDSTEIN, Edward; GRAD, Yonatan H.; LIPSITCH, Marc. Projecting the transmission dynamics of SARS-CoV-2 through the postpandemic period. Science, v. 368, n. 6493, p. 860-868, 2020. DOI: https://doi.org/10.1126/science.abb5793. Disponível em: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abb5793. Acesso em: 22 nov. 2022.

KRAUS, Sascha; CLAUSS, Thomas; BREIER, Matthias; GAST, Johanna; ZARDINI, Alessandro; TIBERIUS, Victor. The economics of COVID-19: initial empirical evidence on how family firms in five European countries cope with the corona crisis. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Bingley, v. 26, n. 5, p. 1067-1092, 2020. DOI: https://doi.org/10.1108/IJEBR-04-2020-0214.

LESTON JÚNOR, Odilon; SANTOS, Mônica dos Santos; SCHIMULFENING, Peterson Lima. Educação EAD no Brasil: uma realidade multifacetada. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, [S.l.], fev., 2019. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/educacao-ead-brasil.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1902educacao-ead-brasil. Acesso em: 22 nov. 2022.

MAURO, Túlio Gomes da Silva. Mudança organizacional radical e institucionalismo: teste empírico de modelo para transformação organizacional. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

MONITOR DELOITTE. COVID-19 Collection Perspectives: confronting uncertainty through & beyond the crisis – The power of scenario-thinking to enhance decision-making. Canada: Deloitte Center for the long view (CLV), abr., 2020.

OLIVEIRA, Eleilde de Sousa; FREITAS, Tatiane Cantanhede; SOUSA, Marliane Ribeiro de; MENDES, Nilteane Conceição da Silva Gomes Mesquita; ALMEIDA, Tiago dos Reis; DIAS, Luciana Cutrim; FERREIRA, Aline Larissa Mota; FERREIRA, Ana Paula Mota. A educação a distância (EaD) e os novos caminhos da educação após a pandemia ocasionada pela covid-19. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 7, p. 52860-52867, jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-799.

RODRIGUES, Suzana B.; CHILD, John; LUZ, Talita R. Aprendizagem contestada em ambiente de mudança radical. Revista de Administração de Empresas, v. 44, n. 1, p. 27-43, mar. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902004000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/tpyxDYGqrz3gZpp6JXVWfQF/?lang=pt. Acesso em: 22 nov. 2022.

SALLES, Claudia Maria Sodero. Transformação digital em tempos de pandemia. Revista Estudos e Negócios Academics, Santo André, v. 1, n. 1, p. 91-100, jan./jun. 2021. Disponível em: https://portalderevistas.esags.edu.br/index.php/revista/article/view/22. Acesso em: 22 nov. 2022.

SANCHEZ JÚNIOR, Sidney Lopes; SOUZA, Patrícia Ferreira Concato de; LORDANI, Silvia Fernanda de Souza; SCHABARUM, Márcia Inês. Ensino Remoto Emergencial em tempos de pandemia de covid-19: um relato de experiência na educação superior. Revista Valore, Volta Redonda, v. 6, 2021. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/587. Acesso em: 29 jul. 2022.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Rosa Jussara Bonfim. Reflexões acerca do trabalho home office ocasionado pela pandemia da COVID-19. Humanidades e tecnologia (FINOM), v. 25, n. 1, p. 153-168, jul./set. 2020. Disponível em: http://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/1293. Acesso em: 22 nov. 2022.

Published

2022-11-23

How to Cite

CRUZ, E. P. .; SILVA , F. da C. e . Decision in a scenario of uncertainty: report of an experience of adaptation from face-to-face teaching to emergency remote teaching in a postgraduate course. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–15, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.39471. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39471. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Article