Special Education in pedagogical projects of the undergraduate courses at the Federal University of Alfenas
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.39485Keywords:
Special Education, curriculum, undergraduate courses, differenceAbstract
This article has the goal of investigating how the topic of Special Education is approached in the pedagogical projects of the undergraduate courses of a federal institution of higher education in Minas Gerais. The study consisted of a documental analysis of such projects that made it possible to verify whether they meet what is guided and regulated by the policies and legislation that deal with the theme. It was also possible to understand and discuss the curricular organization of the contents and the conceptions of Special Education brought forth by the language used in the documents. Finally, it was attempted to argue in favor of two issues: a transversal approach to Special Education in the curriculum and an inclusive educational paradigm, which is only possible from the perspective of an education that considers the uniqueness and the difference itself of each being.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, p. 1, 5 out. 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº. 12796, de 4 de abril de 2013. Presidência da República, Brasília, DF. 4 abr. 2013.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF. 7 jul. 2015a.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Presidência da República, Brasília, DF. 22 dez. 2005.
BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Presidência da República, Brasília, DF. 30 set. 2020.
BRASIL. Estatuto da pessoa com deficiência. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2015. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/513623.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 2, de 9 de junho de 2015. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília, DF, 2015b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17625-parecer-cne-cp-2-2015-aprovado-9-junho-2015&category_slug=junho-2015-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 abr. 2022.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 22, de 7 de novembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=133091-pcp022-19-3&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 abr. 2022.
BRASIL. MEC / SEESP / UABMEC / SEESP / UAB. Curso de formação continuada para professores do AEE, 2010. Disponível em: https://www.ifspcaraguatatuba.edu.br/images/conteudo/Comissoes/Forma%C3%A7%C3%A3o_Continuada/AEE.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.
DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. 3. ed. Tradução de Luiz Orlandi, Roberto Machado. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.
DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 1974.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix.Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. São Paulo: Ed. 34, 1995.
GALLO, Silvio. Deleuze & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
LIMA JUNIOR, Eduardo Brandão; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SANTOS, Adriana Cristina Omena dos; SCHNEKENBERG, Guilherme Fernando. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 44. p. 36-51, 2021.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér; LANUTI, José Eduardo de Oliveira Evangelista. Todos pela inclusão escolar: dos fundamentos à prática. Curitiba: CRV, 2021.
MARINHO, Cristiane Maria. Filosofia e Educação no Brasil: da Identidade à Diferença. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
RIBEIRO, Márden De Pádua. Teorias críticas e pós-críticas: pelo encontro em detrimento do radicalismo. Movimento - revista da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Ano 3, n. 5, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32619.
SANTOS, Kátia Silva. A Política Nacional de Educação Especial e a 'perspectiva inclusiva': novos referenciais cognitivos e normativos. In: ANPEd – SUL Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – A pós-graduação e suas interlocuções com a educação básica, IX, 2012. Caxias do Sul. Anais [...] Caxias do Sul: UCS, 2012. p. 126-136.
SANTOS, Igor Alexandre de Carvalho. O que pode um currículo rizomático? Periferia, v. 11, n. 4, p. 105-133, set./dez. 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/42338.
SÁ-SILVA, Jackson; ALMEIDA, Ronie Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, 2009.SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. 133 p.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e Diferença: Impertinências. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, ago. 2002. p. 2.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. Química - Licenciatura, 2008. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. História - Licenciatura, Alfenas, 2016a. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Regimento Geral dos Cursos de Graduação, Alfenas, 2016b. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/regimentos-e-regulamentacoes/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. Geografia - Licenciatura, Alfenas, 2017. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. Ciências Biológicas - Licenciatura, Alfenas, 2018a. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. Matemática - Licenciatura, Alfenas, 2018b. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. Letras Espanhol e Literaturas da Língua Espanhola – Licenciatura, Alfenas, 2019a. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. Letras Inglês e Literaturas da Língua Inglesa – Licenciatura, Alfenas, 2019b. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. Letras Português e Literaturas da Língua Portuguesa – Licenciatura, Alfenas, 2019c. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. Pedagogia- Licenciatura, Alfenas, 2019d. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG. Projeto Pedagógico de Curso. Ciências Sociais - Licenciatura, Alfenas, 2020. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/. Acesso em: 02 maio 2022.
![icone](https://periodicos.ufmg.br/public/journals/5/submission_39485_37595_coverImage_pt_BR.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Edna de Oliveira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).