Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41164

Keywords:

learning, primary health care, nursing, teaching, social networking

Abstract

Objective: To describe the experience of using Instagram® as a cyberspace for formative assessment. Method: Experience report led by teacher, who supervised the mandatory curricular internship of ten nursing students, in a basic health unit in the Distrito Federal. The Instagram® page was created for the production of digital content focused on primary care topics. Results: After choosing the theme, the students produced 50 creative, playful, interactive and informative posts, based on updated references. Before posting, the contents were evaluated and corrected by the teacher and by the group of students involved. Final considerations: This experience allowed expanding health education actions carried out by nurses. The motivation and excitement for the study and production of content for the social network promoted meaningful learning and kept the student protagonist in their teaching-learning process. This evaluative method can be replicated by other universities, ensuring interdisciplinarity and providing dynamic and interactive training.

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Author Biographies

Domitília Bonfim de Macêdo Mihaliuc, Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Brasília, DF, Brasil.

Enfermeira pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Enfermagem do Trabalho pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre em Enfermagem pela Universidade de Brasília. Enfermeira na Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal. Docente no Curso de Graduação em Enfermagem da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS).

Michelly Morato de Sousa Fama, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil.

Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade de Brasília (UnB). Doutoranda em Ensino de Ciências pela Universidade de Brasília (UnB). Docente de Ciências e Biologia e Coordenadora da Área de Ciências da Natureza,  Colégio Cor Jesu, Rede Sagrado Coração de Jesus.

Geisa Sant’Ana, Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Brasília, DF, Brasil.

Enfermeira pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre pela em Ciências da Saúde pela Universidade de Brasília (UnB). Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade de Brasília (UnB). Atualmente aposentada como Enfermeira da Secretaria de Estado da Saúde do Distrito Federal e Docente da Escola Superior de Ciências da Saúde.

Walterlânia Silva Santos, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil.

Enfermeira pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Pós-doutorado na Ryerson University (Toronto/Canadá). Professora Adjunta da Universidade de Brasília Faculdade Ceilândia (UnB/FCE). Líder do Grupo de Pesquisa em Atenção Primária à Saúde: Gestão, Gerência e Cuidado.

Simone Souza Nascimento, Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Brasília, DF, Brasil.

Enfermeira pela Faculdade Anhanguera de Anápolis. Especialista em Docência Universitária pela Faculdade Católica de Anápolis; Saúde Pública com Ênfase em Gestão Hospitalar pela Faculdade Ávila; Enfermagem do Trabalho, Auditoria em Serviços de Enfermagem e Controle de Infecção Hospitalar pela Unyleya. Mestre em Enfermagem pela Universidade de Brasília (UnB). Enfermeira na Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal. Docente no Curso de Graduação em Enfermagem da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS).

Yasmin Ariadiny Lopes Lacerda, Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Brasília, DF, Brasil.

Enfermeira pela Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS). Especialista em Enfermagem em Ginecologia e Obstetrícia e Saúde Pública com ênfase em Saúde da Família pela UniAmérica. Enfermeira no Hospital Anna Nery, Brasília, DF.

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Published

2023-09-11

How to Cite

MIHALIUC, D. B. de M.; FAMA, M. M. de S.; SANT’ANA, G.; SANTOS, W. S.; NASCIMENTO, S. S.; LACERDA, Y. A. L. Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–19, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41164. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Article