Building freinetian alternatives in the teaching of education evaluation
an experience in the Pedagogy course
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41506Keywords:
educacional evaluation, Freinet Pedagogy, pedagogical work organizationAbstract
The main purpose of this article is to present the pedagogical work carried out in 2019 in Evaluation discipline of the Pedagogy course, based on Work Pedagogy by Celestin Freinet. The development of this work sought to overcome the rhetoric and hierarchical teaching perspective and, in the evaluation field, searched for a non-centralized practice. We planned the course based on the Freinet cooperation and autonomy principles, by the use of instruments like the individual work plan, which one collaborated in the self evaluation, the collective study projects, workshops and the life book. A partnership with fundamental school teachers contributed with a view about the evaluative practices. In conclusion, we pointed out that the options of this experience approached the pedagogical isomorphism, as ways of knowing and learning which become references in the practice for future teachers.
Downloads
References
BARROS, Flávia Cristina Oliveira Murbach de; ANJOS, Daniela Dias dos. A Pedagogia Freinet no ensino superior: em busca de um novo olhar na formação de professores. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 92-116, set. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/123. Acesso em: 15 dez. 2021.
BUSCARIOLO, Ana Flávia Valente Teixeira; LIMA, Cinthia Vieira Brum; ANJOS, Daniela Dias dos. Pedagogia Freinet e alfabetização: a potencialidade dos instrumentos desta pedagogia para formar crianças e professores. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 117-133, set. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/124. Acesso em: 10 dez. 2021.
CLANCHÉ, Pierre. O texto livre: escrita das crianças. Editorial Estampa: 1977.
ESTEBAN, Maria Teresa. A avaliação no processo ensino/aprendizagem: os desafios postos pelas múltiplas faces do cotidiano. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/LzrRLxY6MqFdv5cs8JqRK8z/#. Acesso em: 23 out. 2023.
FREINET, Célestin. Pedagogia do bom senso. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1973a.
FREINET, Célestin. Para uma escola do povo. Lisboa: Presença editorial, 1973b.
FREINET, Célestin. As técnicas Freinet da escola moderna. Lisboa: Lisboa Editorial, 1975.
FREINET, Célestin, Educação pelo trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
FREITAS, Luiz Carlos. Avaliação: para além da “forma escola”. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 20, n. 35, jul./dez. 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Pedagogia Freinet: a atualidade das invariantes pedagógicas. Porto Alegre: Penso, 2012.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011.
NIZA, Sérgio. Escritos sobre educação. Lisboa: Tinta-da-China, 2012.
PRADO, Guilherme do Val Toledo; PROENÇA, Heloísa Helena Dias Martins; MUNHOL, Lucianna Magri Melo; GUIDOTTI, Vaniza. Freinet na pedagogia, pedagogia com Freinet: trajetória teórico-metodológica e instrumentos pedagógicos freinetianos. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 158-177, set. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/126. Acesso em: 15 dez. 2021.
SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. São Paulo: Scipione, 1989.
SEGURA, Joaquim. O plano individual de trabalho como instrumento de pilotagem das aprendizagens no ensino superior. Revista da Escola Moderna, ano 5, 1999. 5ª série. Disponível em: https://www.escolamoderna.pt/textos-de-referencia/formacao-inicial-de-professores/. Acesso em: 20 nov. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adriana Varani, Ana Flavia Valente Teixeira Buscariolo, Viviani Domingos de Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).