Building freinetian alternatives in the teaching of education evaluation

an experience in the Pedagogy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41506

Keywords:

educacional evaluation, Freinet Pedagogy, pedagogical work organization

Abstract

The main purpose of this article is to present the pedagogical work carried out in 2019 in Evaluation discipline of the Pedagogy course, based on Work Pedagogy by Celestin Freinet. The development of this work sought to overcome the rhetoric and hierarchical teaching perspective and, in the evaluation field, searched for a non-centralized practice. We planned the course based on the Freinet cooperation and autonomy principles, by the use of instruments like the individual work plan, which one collaborated in the self evaluation, the collective study projects, workshops and the life book. A partnership with fundamental school teachers contributed with a view about the evaluative practices. In conclusion, we pointed out that the options of this experience approached the pedagogical isomorphism, as ways of knowing and learning which become references in the practice for future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Varani, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, Brasil.

Professora doutora da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Coordenadora do Grupo de Estudos Cotidiano Escolar e Práticas Pedagógicas e membro do Laboratório de Observação e Estudos Descritivos – LOED. Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Ana Flavia Valente Teixeira Buscariolo, Prefeitura Municipal de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Mestre em Educação. Professora da Escola Municipal de Ensino Fundamental Edson Luis Lima Souto, da Rede Municipal de Educação de Campinas. Doutoranda em Educação na Faculdade de Educação da UNICAMP.

Viviani Domingos de Castro, Prefeitura Municipal de Campinas

Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP. Professora da Escola Municipal de Ensino Fundamental Edson Luis Lima Souto, da Rede Municipal de Educação de Campinas.

References

BARROS, Flávia Cristina Oliveira Murbach de; ANJOS, Daniela Dias dos. A Pedagogia Freinet no ensino superior: em busca de um novo olhar na formação de professores. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 92-116, set. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/123. Acesso em: 15 dez. 2021.

BUSCARIOLO, Ana Flávia Valente Teixeira; LIMA, Cinthia Vieira Brum; ANJOS, Daniela Dias dos. Pedagogia Freinet e alfabetização: a potencialidade dos instrumentos desta pedagogia para formar crianças e professores. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 117-133, set. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/124. Acesso em: 10 dez. 2021.

CLANCHÉ, Pierre. O texto livre: escrita das crianças. Editorial Estampa: 1977.

ESTEBAN, Maria Teresa. A avaliação no processo ensino/aprendizagem: os desafios postos pelas múltiplas faces do cotidiano. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/LzrRLxY6MqFdv5cs8JqRK8z/#. Acesso em: 23 out. 2023.

FREINET, Célestin. Pedagogia do bom senso. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1973a.

FREINET, Célestin. Para uma escola do povo. Lisboa: Presença editorial, 1973b.

FREINET, Célestin. As técnicas Freinet da escola moderna. Lisboa: Lisboa Editorial, 1975.

FREINET, Célestin, Educação pelo trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

FREITAS, Luiz Carlos. Avaliação: para além da “forma escola”. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 20, n. 35, jul./dez. 2010.

IMBERNÓN, Francisco. Pedagogia Freinet: a atualidade das invariantes pedagógicas. Porto Alegre: Penso, 2012.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011.

NIZA, Sérgio. Escritos sobre educação. Lisboa: Tinta-da-China, 2012.

PRADO, Guilherme do Val Toledo; PROENÇA, Heloísa Helena Dias Martins; MUNHOL, Lucianna Magri Melo; GUIDOTTI, Vaniza. Freinet na pedagogia, pedagogia com Freinet: trajetória teórico-metodológica e instrumentos pedagógicos freinetianos. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 158-177, set. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/126. Acesso em: 15 dez. 2021.

SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. São Paulo: Scipione, 1989.

SEGURA, Joaquim. O plano individual de trabalho como instrumento de pilotagem das aprendizagens no ensino superior. Revista da Escola Moderna, ano 5, 1999. 5ª série. Disponível em: https://www.escolamoderna.pt/textos-de-referencia/formacao-inicial-de-professores/. Acesso em: 20 nov. 2021.

Published

2023-10-23

How to Cite

VARANI, A.; BUSCARIOLO, A. F. V. T.; CASTRO, V. D. de. Building freinetian alternatives in the teaching of education evaluation : an experience in the Pedagogy course. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–21, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41506. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41506. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Article