Institutional strategies and support for teachers' professional development

the case of Portuguese polytechnic institutes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41658

Keywords:

teachers' professional development, polytechnic higher education in Portugal, Bologna process, higher education pedagogy

Abstract

Teachers' professional development is fundamental to promote the quality of higher education in contemporary times. The access to a plurality (formal and informal) of professional learning opportunities should not depend solely on the motivation and initiative of the university lecturer, but should be assumed as a collective responsibility in higher education institutions. Based on these assumptions, the article aims to analyze the strategies and supports for pedagogical training and professional development present in the projects of public polytechnic higher education institutions in Portugal. From a methodological perspective, in this study, we adopted documentary research and considered as corpus the institutional documents published online. The results obtained reveal that the attention given to the topic of pedagogical training emphasizes initiatives aimed at developing skills in the area of technology and collaboration between peers. Although these initiatives appear to be relevant in contemporary times, it can still be concluded that there are few institutional measures to promote professional development centered on the pedagogical training of academics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Pinto Gomes, Universidade de Lisboa/Instituto de Educação (UIDEF), Lisboa, Portugal.

Susana Pinto Gomes é bolseira de investigação no doutoramento em Educação, especialização em Formação de Professores e Supervisão, no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, em Portugal. Licenciou-se em Ciências Sociais na Universidade Aberta e concluiu mestrado em Ciências da Educação pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa.

Mariana Gaio Alves, Universidade de Lisboa/Instituto de Educação (UIDEF), Lisboa, Portugal.

Mariana Gaio Alves é professora associada com agregação no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa em Portugal. Licenciou-se em Sociologia no ISCTE e concluiu mestrado e doutoramento em Ciências de Educação pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa.

References

ALMEIDA, Marta Mateus. Desenvolvimento profissional e perfis de orientação pedagógica na docência no ensino superior. SISYPHUS Journal of Education, Lisboa, v. 6, n. 3, p. 53-75, out. 2018. DOI: http://doi.org/10.25749/sis.15275.

ALMEIDA, Marta Mateus. Formação pedagógica e desenvolvimento profissional no ensino superior: perspetivas de docentes. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, p. 1-22, mar. 2020. DOI: http://doi.org/10.1590/s1413-24782019250008. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782019250008

ALMEIDA, Marta Mateus. Desenvolvimento Profissional Docente no Ensino Superior: Anatomia de um Conceito. In: ALVES, Mariana Gaio (coord.). Pedagogia no ensino superior: a (in)visibilidade do trabalho docente. (Coleção Forças de Mudança em Educação). Lisboa: Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, 2021. p. 49-67. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/50710/1/FME_PedagogiaEnsSuperior_EBOOK.pdf. Acesso em: 26 set. 2022.

ALVES, Mariana Gaio. A (in)visibilidade do trabalho docente dos académicos. Revista Techniques, Methodologies and Quality, Número Especial – Processo de Bolonha. 2020. Disponível em: http://publicacoes.riqual.org/wp-content/uploads/2023/01/edesp1_20_57_68.pdf. Acesso em: 26 set. 2022.

BEHRENS, Marilda Aparecida; JUNGES, Kelen dos Santos. Formação pedagógica na docência universitária: o que pensam professores pesquisadores portugueses. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 18, n. 56, p. 186-208. 2018. DOI: http://doi.org/10.7213/1981-416X.18.056.AO01. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.18.056.AO01

BOWEN, Glenn A. Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, v. 9, n. 2, p. 27-40. 2009. DOI: http://doi.org/10.3316/QRJ0902027. DOI: https://doi.org/10.3316/QRJ0902027

COHEN, Louis; MANION, Lawrence; MORRISON, Keith. Research methods in education. 6. ed. New York: Routledge, 2007. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203029053

CROSIER, David; PARVEVA, Teodora. The Bologna Process: its impact on higher education development in Europe and beyond. UNESCO: International Institute for Educational Planning, 2013.

CUNHA, Maria Isabel da. Qualidade da graduação: o lugar do assessoramento pedagógico como propulsor da inovação e do desenvolvimento profissional docente. Educar em Revista, Curitiba, n. 57, p. 17-31. 2015. DOI: http://doi.org/10.1590/0104-4060.42106. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.42106

FERNANDES, Domingos. Práticas de ensino e de avaliação de docentes de quatro universidades portuguesas. In: FERNANDES, Domingos et al. (org.), Avaliação, ensino e aprendizagem no ensino superior em Portugal e no Brasil: Realidades e perspetivas, v. 2. Lisboa: EDUCA, 2014, p. 97-136.

FLORES, Maria José Batista Pinto; OLIVEIRA, Benigna Maria de. Práticas pedagógicas e desenvolvimento profissional docente: O espaço institucional GIZ na UFMG como lugar de formação. Revista Educación Superior y Sociedad, Buenos Aires, v. 34, n. 1, p. 291-312, jun. 2022. DOI: http://doi.org/10.54674/ess.v34i1.523. DOI: https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.523

GAST, Inken; SCHILDKAMP, Kim; VAN DER VEEN, Jan T. Team-based professional development interventions in higher education: A systematic review. Review of Educational Research, v. 87, n. 4, p. 736-767. 2017. DOI: http://doi.org/10.3102/0034654317704306. DOI: https://doi.org/10.3102/0034654317704306

INAMORATO DOS SANTOS, Andreia; GAUSAS, Simonas; MACKEVIČIŪTĖ, Raimonda; JOTAUTYTĖ, Aistė; MARTINAITIS, ŽILVINAS. Innovating professional development in higher education: an analysis of practices. Luxemburgo: Publications Office of the European Union, 2019. DOI: http://doi.org/10.2760/26224.

KENNEDY, Aileen. Models of continuing professional development: A framework for analysis. Journal of In-service Education, London, v. 31, n. 2, p 235-250. 2005. DOI: http://doi.org/10.1080/13674580500200277. DOI: https://doi.org/10.1080/13674580500200277

KWIEK, Marek. Changing European Academics - a comparative study of social stratification, work patterns and research productivity. New York: Routledge, 2019. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351182041

LEBRUN, Marcel; DE KETELE, Jean-Marie. La pédagogie universitaire en Belgique francophone: un processus qui s’inscrit dans la durée. Revue internationale d’éducation de Sèvres, n. 80, p. 71-82, abr. 2019. DOI: http://doi.org/10.4000/ries.8201. DOI: https://doi.org/10.4000/ries.8201

MCCULLOCH, Gary; RICHARDSON, William. Historical research in educational settings. Open University Press, 2000.

NÓVOA, António; AMANTE, Lúcia. Em busca da liberdade. A pedagogia universitária do nosso tempo. REDU: Revista de Docência Universitária, Valencia, v. 13, n. 1, p. 21-34. 2015. Disponível em: http://polipapers.upv.es/index.php/REDU/issue/view/643. Acesso em: 26 set. 2022.

Ó, Jorge Ramos; ALMEIDA, Marta; VIANA, Joana; SANCHES, Tatiana; PAZ, Ana. Tendências recentes da investigação internacional sobre pedagogia do ensino superior: uma revisão de literatura. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 45, p. 205-221. 2019. DOI: http://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle45.14. DOI: https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle45.14

RICHTER, Dirk; KUNTER, Mareike; KLUSMANN, Uta; LÜDTKE, Oliver; BAUMERT, Jürgen. Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education, v. 27, n. 1, p. 116-126. 2011. DOI: http://doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.008

TEICHLER, Ulrich. Teaching versus research: An endangered balance?. In: MACHADO-TAYLOR, Maria de Lourdes; SOARES, Virgílio Meira; TEICHLER, Ulrich (ed.), Challenges and options: The academic profession in Europe. Suiça: Springer, 2017. p. 11-28. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-45844-1_2

URBANO, Cláudia. A (id)entidade do ensino superior politécnico em Portugal: da Lei de Bases do Sistema Educativo à Declaração de Bolonha. Sociologia, Problemas e Práticas, n. 66, p. 95-115. 2011. Disponível em: http://journals.openedition.org/spp/461. Acesso em: 26 set. 2022.

XAVIER, Amanda Rezende Costa; LEITE, Carlinda. Mapeamento da formação pedagógica de docentes universitários nas universidades públicas portuguesas. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 45, p. 109-123. 2019. Disponível em: http://miar.ub.edu/issn/1645-7250. Acesso em: 26 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle45.08

XAVIER, Amanda Rezende Costa; AZEVEDO, Maria Antónia Ramos de. Assessoria pedagógica universitária no contexto da universidade nova: mapeamento e reflexões. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, p. 1-23. 2020. DOI: http://doi.org/10.1590/0102-4698232232. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698232232

Published

2023-11-20

How to Cite

PINTO GOMES, S.; GAIO ALVES, M. Institutional strategies and support for teachers’ professional development: the case of Portuguese polytechnic institutes. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–19, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41658. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41658. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Article