Another university is possible

an interview with Pedro Demo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.44855

Keywords:

instrucionism, classroom, university, learning, knowledge

Abstract

Emeritus Professor at the University of Brasília (UnB), former president of the National Institute for Studies and Research in Education Anísio Teixeira, and current faculty member of the Graduate Program in Human Rights and Citizenship at UnB, sociologist Pedro Demo is a scholar of Philosophy of Science, Pedagogy, and Social Sciences, with over a hundred published books. He collaborated with Darcy Ribeiro on the project of Integrated Centers of Public Education (CIEPs). In this email interview, he condenses his theses on the prevailing "instructivism" in Brazilian universities, emphasizes the urgency to transform university students into authors of knowledge rather than mere reproducers of it, explains why scientific publications prioritize quantity over quality (valuing articles more than books), details his reflection on outreach as the "bad conscience" of the university, and proposes that architecture should design university campuses inspired by the Persian bazaar. The purpose of this interview, conducted through written dialogue with the interviewer, is to revisit some of the reflections Demo presented in the book Another University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Demo, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

É professor titular aposentado do Departamento de Sociologia da UnB e docente do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos dessa mesma universidade. Foi secretário-geral adjunto do Ministério da Educação e presidente do INEP. Graduado em Filosofia e doutor em Sociologia pela Universidade do Sarre (Alemanha), fez seu pós-doutorado na Universidade da Califórnia em Los Angeles (EUA).

Joaci Pereira Furtado, Autônomo, São Paulo, SP, Brasil.

Graduado em História pela Universidade Federal de Ouro Preto, é mestre e doutor em História Social pela Universidade de São Paulo. Foi autor de livros didáticos e paradidáticos de História, editor de literatura e ensaio na Globo Livros e nos selos Tordesilhas e Tordesilhinhas e professor do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal Fluminense.

References

BOFF, Leonardo. Uma democracia que se volta contra o povo. Leonardo Boff. 2023. Disponível em: https://leonardoboff.org/2014/06/18/uma-democracia-que-se-volta-contra-o-povo./ Acesso em: 27 maio 2023.

Enem: 28 candidatos alcançam nota mil e mil zeram redação. Correio, Salvador, 29 de mar. de 2021. Disponível em: https://www.correio24horas.com.br/noticia/nid/enem-28-candidatos-alcancam-nota-mil-e-86-mil-zeram-redacao/?fbclid=IwAR1ODEEAvGXjK-wcqoldtBh3vmyhaQiPAYoFMbRnC0TaZrClC2cJaD-0VjI. Acesso em: 27 maio 2023.

DEMO, Pedro. A força sem força do melhor argumento: ensaio sobre "novas epistemologias virtuais". Brasília: IBICT, 2010.

DEMO, Pedro. Dialética de felicidade. Petrópolis: Vozes, 2001, v. 3.

DEMO, Pedro. Outra universidade. Jundiaí: Paco Editorial, 2011.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 24. ed. São Paulo: Loyola, 1996.

Published

2023-08-25

How to Cite

DEMO, P.; FURTADO, J. P. Another university is possible: an interview with Pedro Demo. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–11, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.44855. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/44855. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Interviews