Being a professor in higher education

the beginning of the teaching career at a Brazilian public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.45637

Keywords:

university tuition, daily tuition, beginner teacher, higher education

Abstract

This paper aims to present the results of a research study focusing on early-career educators. The overall objective was to understand and analyze the statements of higher education professors regarding the beginning of their careers in a public institution. To achieve the general objective, we defined specific goals, including highlighting the factors that influenced the research subjects in their decision to become university professors, identifying the expectations, difficulties, and challenges faced by early-career university educators, and examining and analyzing the research subjects' perspectives on their formative needs and the development of their teaching careers. The theoretical framework was based on studies related to university teaching, pedagogical knowledge, and reflective practice. The methodological approach was rooted in qualitative methods, utilizing semi-structured interviews. The research subjects included eleven educators from different fields, each with up to three years of experience in higher education. Data analysis was conducted based on content analysis principles and followed the categorization technique's guidelines. The results revealed that, for the majority of the participating educators, a strong interest in research significantly influenced their career choice. Their primary difficulties were related to didactic and pedagogical issues and challenges in the teacher-student relationship. They recognized the need for pedagogical training to enhance classroom practices and engage students. This research contributes to the field of university teaching studies and underscores the importance of institutional initiatives to support professional integration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regina Lima Andrade Gonçallo, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG, Brasil.

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro – UFTM. Mestre em Educação pela UFTM. Licenciada em Letras Português/Inglês e em Pedagogia. Técnica em Assuntos Educacionais na UFTM.

Martha Maria Prata-Linhares, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG, Brasil.

Professora no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro – UFTM. Doutora em Educação pela PUC/SP. Líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Cultura Digital e Aprendizagem – Forproca/CNPq.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Revista Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 439-455, 2007. Retrieved from: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2742. Access on: 16 dez. 2023.

BITENCOURT, Loriége Pessoa. Pedagogia Universitária potencializada no diálogo reflexivo sobre Educação Matemática: quando três gerações de educadores se encontram. 2014. 268 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Retrieved from: http://hdl.handle.net/10183/94629. Access on: 16 dez. 2023.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, 30 dez. 1996.

CUNHA, Maria Isabel; ZANCHET, Beatriz Maria Boessio Atrit. A problemática dos professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Revista Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, 2010. Retrieved from: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/6999. Access on: 16 dez. 2023.

DOYRAN, Feyza; HACIFAZLIOĞLU, Özge. In Between Wellness and Excessive Entitlement: Voices of Faculty Members. In: RATMAN, Tara; CRAIG, Cheryl. Understanding Excessive Teacher and Faculty Entitlement. Emerald Publishing Limited, 2021. p. 191-204.

FERNANDES, Alvanize Valente. Teoria e Prática na formação e atuação de alunas-educadoras do curso de Pedagogia: dicotomia ou convergência? (um trabalho fundamentado no resgate da memória). 1995. 202f. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1995.

GAETA, Cecília; MASETTO, Marcos. O professor iniciante no ensino superior: aprender, atuar e inovar. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2013.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar‐se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

JUNGES, Kelen dos Santos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Prática docente no Ensino Superior: a formação pedagógica como mobilizadora de mudança. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 1, jan./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2014v33n1p285. Retrieved from: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2014v33n1p285. Access on: 16 dez. 2023.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2013. p. 31-63.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MOROSINI, Marilia. Docência universitária e os desafios da realidade nacional. In: MOROSINI, Marilia. Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000. p. 11-20.

NEUENFELDT, Manuelli Cerolini; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Pós- graduação e pós-graduação em educação no Brasil: um breve histórico. Revista de Educação, Campinas, n. 24, p. 85-95, jun./ jun. 2008. Retrieved from: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/115. Access on: 16 dez. 2023.

NÓVOA, Antônio. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2013. p. 11-30. Coleção Ciências da Educação.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no Ensino Superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lucia Oliver. Professores iniciantes: as pesquisas e suas bases teórico-metodológicas. Linhas Críticas, Brasília, v. 5, n. 29. jul./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v15i29.3545. Retrieved from: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3545. Access on: 16 dez. 2023.

POWACZUK, Ana Carla Hollweg. Movimentos da professoralidade: a tessitura da docência universitária. 2012. 212 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Santa Maria, Santa Maria, 2012. Retrieved from: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3461. Access on: 16 dez. 2023.

RIBEIRO, Maria Flavia Marques; OLIVEIRA, Gislaine Alves de; FARIA, Elaine Terk. Formação pedagógica de docentes e pós-graduandos no âmbito da pós-graduação em Fisiologia no Brasil. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-16, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.32684. Retrieved from: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/32684. Access on: 16 dez. 2023.

SENKEVICS, Adriano Souza. A expansão recente do ensino superior: cinco tendências de 1991 a 2020. Cadernos de estudos e pesquisas em políticas educacionais, v. 3, n. 4, p. 199-246, 2021. DOI: https://doi.org/10.24109/27635139.ceppe.v3i4.4892. Retrieved from: http://cadernosdeestudos.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/4892. Access on: 16 dez. 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Downloads

Published

2023-12-18

How to Cite

GONÇALLO, R. L. A.; PRATA-LINHARES, M. M. Being a professor in higher education: the beginning of the teaching career at a Brazilian public university. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–19, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.45637. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45637. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article