Human Anatomy course assessment practices

what have professors been doing?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.45980

Keywords:

Anatomy, learning, assessment, teaching

Abstract

This study investigated the assessment strategies used by Human Anatomy professors at Brazilian universities. The professors used the "snowball" method to collect information. The data were collected by professors using a questionnaire validated by specialists and approved by the Research Ethics Committee of the University of the State of Mato Grosso do Sul under protocol number 5.311.817. The sample included 41 professors, predominantly male (73.17%) and aged between 29 and 45 (51.21%). Around 78% reported having a Human Anatomy background. During both the diagnostic and formative assessments, dialogued lectures (70.7%) and practical assessments (61%) prevailed, whereas practical and theoretical assessments predominated in the summative assessment (82.9%). Reported difficulties included the need for more efficient assessment tools and the reduced hours allocated to the course. The results emphasize the need to rethink assessment in Human Anatomy courses, considering students' prior knowledge and progress. Although theoretical and practical assessments are predominant, it is essential to promote learning-centered assessment with ongoing professor training to develop students' skills. Understanding assessment practices can stimulate discussions about improving the assessment process, considering the significance of human anatomy for future healthcare professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayra Aparecida Côrtes, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil.

Mestre, professora assistente de Anatomia Humana, do Departamento de Medicina da Universidade do Estado de Mato Grosso, Cáceres, Mato Grosso, Brasil. É doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Morfofuncionais da Universidade Federal do Ceará. Tem interesse em pesquisas que envolvam o ensino e avaliação da Anatomia Humana.

Rafaela Franco Moreira, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil.

Mestre em Ciências Morfofuncionais no Programa de Pós-Graduação em Ciências Morfofuncionais da Universidade Federal do Ceará, localizada no estado do Ceará, Brasil. Tem interesse em pesquisas que envolvam morfologia óssea e articular e doenças neurodegenerativas.

Manira Perfeito Ramos da Silva, Universidade de Cuiabá (UNIC), Cuiabá, MT, Brasil.

Mestre, professora assistente de Ciências Morfofuncionais. Tutora do primeiro e segundo semestres, no Curso de Medicina da Universidade de Cuiabá, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil. Tem interesse em pesquisas que envolvam o processo de ensino-aprendizagem e o uso de tecnologias no ensino da Anatomia Humana.

Flavio César Vieira Valentim, Faculdade Estácio do Pantanal (Fapan), Cáceres, MT, Brasil.

Mestre, professor do Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências da Saúde, Universidade Estadual de Mato Grosso, Cáceres, Mato Grosso, Brasil e de Fisioterapia na Faculdade Estácio Fapan. Tem interesse em pesquisas envolvendo morfologia óssea e articular e no estudo do movimento humano.

Gilberto Santos Cerqueira, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil.

Pós-doutor, professor adjunto de Anatomia Humana, professor dos Programas de Pós-Graduação em Ciências Morfofuncionais e Educação, da Universidade Federal do Ceará, localizada no estado do Ceará, Brasil. Tem interesse em pesquisas que envolvam Tecnologias Educacionais e Educação em Ciências Morfofuncionais.

Renata de Sousa Alves, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil.

Doutora, professora Associado III do Departamento de Análises Clínicas e Toxicológicas, docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Morfofuncionais da Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil. Tem interesse em pesquisas que envolvam novos alvos terapêuticos, biomarcadores renais e ensino das Ciências Morfofuncionais.

References

ABRAHAM, Reem Rachel; ALELE, Faith; KAMATH, Ullas; KURIEN, Annamma; RAI, Kiranmai S.; BAIRY, Indira; RAO, Mohandas K.; RAO, Guruprasad; DEVI, Vasudha; RAO, Yeshwant K.; GUPTA, Tarun Sem; MALAU-ADULI, Bunmi S. Assessment for learning: a needs analysis study using formative assessment to evaluate the need for curriculum reform in basic sciences. Advances in Physiology Education, v. 42, n. 3, p. 482-486, 2018. DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00093.2018. Disponível em: https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/advan.00093.2018. Acesso em: 03 de nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00093.2018

ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; COLUCI, Marina Zambon Orpinelli. Content validity in the development and adaptation processes of measurement instruments. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 7, p. 3061-3068, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/5vBh8PmW5g4Nqxz3r999vrn/?lang=pt. Acesso em: 17 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006

AZEVEDO, George Dantas; BEZERRA, Mércia Jeanne Duarte. Avaliação da aprendizagem: uma estratégia inovadora na disciplina de Anatomia Humana. In: GOMES, Maria Carmozi de Souza (org.). Tecendo saberes e compartilhando experiências sobre avaliação. Natal, RN: EDUFRN, 2006. p. 110. (Coleção Pedagógica; n. 8, p. 91-101). Disponível em: https://arquivos.info.ufrn.br/arquivos/201107716609e166523101544ded92a0/Avaliao.pdf. Acesso em: 10 jul. 2023.

BRENNER, Erich; CHIRCULESCU, Andy R. M.; REBLET, Concepción; SMITH, Clare. Assessment in anatomy. European Journal of Anatomy, v. 19, n. 1, p. 105-124, 2015. Disponível em: https://eurjanat.com/v1/journal/paper.php?id=140295eb. Acesso em: 5 maio 2022.

CASTANHEIRA, Ana Maria; CERONI, Mary Rosane. Reflexões sobre o processo de avaliar docente contribuindo com sua formação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 12, n. 4, p. 719-737, dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772007000400009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/6wFf94k4WtysXKmMr8CyWHg/?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772007000400009

CAVALCANTE, Leila Pacheco Ferreira; MELLO, Maria Aparecida. Avaliação da aprendizagem no ensino de graduação em saúde: concepções, intencionalidades, reflexões. Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 20, n. 2, p. 423-442, jul. 2015. DOI: https://doi.org/10.590/S1414-40772015000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/yFqScXD6Jk555Lt6ZVy9ZNj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 7 jul. 2022.

CHAKRABARTI, Sudakshina. Performance and perception of first MBBS students towards simultaneous one sitting web based assessment for introductory topics in anatomy, physiology and biochemistry. Medico-Legal, v. 20, n. 4, p. 579-584, 2020. Disponível em: https://ijop.net/index.php/mlu/article/view/1881/1650. Acesso em: 15 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.37506/mlu.v20i4.1881

CHOUDHURY, Bipasha; FREEMONT, Antony. Assessment of anatomical knowledge: approaches taken by higher education institutions. Clinical Anatomy, v. 30, p. 290-299, 2017. DOI: https://doi.org/10.1002/ca.22835. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ca.22835. Acesso em: 11 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1002/ca.22835

CHRISTOFORIDOU, Margarita; KYRIAKIDES, Leonidas. Developing teacher assessment skills: the impact of the dynamic approach to teacher professional development. Studies in Educational Evaluation, v. 70, p. 101051, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101051. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191491X21000778?via%3Dihub. Acesso em: 25 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101051

CÔRTES, Mayra Aparecida; GIFFONI DE CARVALHO, Elaine de Farias; SILVA, Renata Souza e; VALENTIM, Flavio Cesar Vieira; CERQUEIRA, Gilberto Santos; ALVES, Renata de Sousa. O Kahoot© como estratégia de aprendizagem no ensino de ciências morfofuncionais: uma revisão integrativa. Revista De Ciências Médicas E Biológicas, v. 21, n. 2, p. 267-273, 2022. DOI: https://doi.org/10.9771/cmbio.v21i2.49212. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/cmbio/article/view/49212. Acesso em: 6 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.9771/cmbio.v21i2.49212

CRUZ, Poliana Oliveira da; CARVALHO, Thaís Bandeira de; PINHEIRO, Luca Di Pace; GIOVANNINII, Patrícia Estela; NASCIMENTO, Ellany Gurgel Cosme do; FERNANDES, Thales Allyrio Araújo de Medeiros. Percepção da efetividade dos métodos de ensino utilizados em um curso de medicina do Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 43, n. 2, p. 40-47, abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n2RB20180147. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/rbC9RfTpzwLpRFVxsBVJCRf/?lang=pt. Acesso em: 6 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n2rb20180147

ELADL, Mohamed A.; JARRAHI, Abbas. Using practical-based team-based learning (PTBL) as a tool for providing immediate feedback to the students during Anatomy Education. European Journal of Anatomy, v. 24, n. 1, p. 57-62, 2020. Disponível em: https://www.eurjanat.com/v1/journal/paper.php?id=190503ma. Acesso em: 13 mar. 2021.

EVANS, Darrell John Rhys; ZEUN, Paul; STANIER, Robert A. Motivating student learning using a formative assessment journey. Journal of Anatomy, v. 224, p. 296-303, 2014. DOI: https://doi.org/10.1111/joa.12117. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/joa.12117. Acesso em: 14 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/joa.12117

FERRIS, Helena A.; O’FLYNN, Dermot. Assessment in medical education; what are we trying to achieve? International Journal of Higher Education, v. 4, n. 2, p. 139-144, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v4n2p139. Disponível em: https://www.sciedu.ca/journal/index.php/ijhe/article/view/6662. Acesso em: 21 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v4n2p139

FILGUEIRAS, Alberto; GALVÃO, Bruno de Oliveira; PIRES, Pedro; FIORAVANTI-BASTOS, Ana Carolina Monneratt; HORA, Gabriela Pereira Rangel; SANTANA, Cristina Maria Teixeira; LANDEIRA-FERNANDEZ, Jesus. Translation and semantic adaptation of the attentional control scale for the Brazilian context. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 32, p. 173-186, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/y5Mjxsx3bZJsTsnLVg3zjNj/?lang=pt. Acesso em: 18 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000200003

FOUREAUX, Gisele; SÁ, Marcos Augusto de; SCHETINO, Luana pereira Leite; GUERRA, Leonor Bezerra; SILVA, Janice Henriques da. O ensino-aprendizagem da anatomia humana: avaliação do desempenho dos alunos após a utilização de mapas conceituais como uma estratégia pedagógica. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 1, p. 95-110, jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180010007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/FRsVhmqJhQzNYTNgDLGdvqR/?lang=pt. Acesso em: 8 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180010007

GOTWALS, Amelia Wenk; CISTERNA, Dante. Formative assessment practice progressions for teacher preparation: a framework and illustrative case. Teaching and Teacher Education, v. 110, p. 1-13, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103601. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X21003267?via%3Dihub. Acesso em: 25 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103601

HAMMERTON, Charlotte; YIP, Sharon Wing Lam; MANOBHARATH, Nivetha; MYERS, Gil; STURROCK, Alison. Are 3D printed models acceptable in assessment? The Clinical Teacher, p. 221-228, 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/tct.13477. Disponível em: https://asmepublications.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/tct.13477. Acesso em: 17 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1111/tct.13477

HIGASHI, Priscilla; ORDOÑEZ, Ana Manuela; GALVAN, Silviane Pereira; NASCIMENTO, Cassia Regina Bruno; TIMOTEO, Fabiana Paes Nogueira; ARCANJO, Flora Miranda; GOLFETTO, Norma Viapiana. Práticas Inovadoras de Avaliação em Metodologias Ativas de Aprendizagem: Um Relato de Experiência. Pleiade, v. 12, n. 25, p. 178-186, dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.32915/pleiade.v12i25.458. Disponível em: https://pleiade.uniamerica.br/index.php/pleiade/article/view/458. Acesso em: 20 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.32915/pleiade.v12i25.458

LOUHAB, Fatima Ezzahraa; BAHNASSE, Ayoub; TALEA, Mohamed. Towards an Adaptive Formative Assessment in Context-Aware Mobile Learning. Procedia Computer Science, v. 135, p. 441-448, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.195. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050918314856?via%3Dihub. Acesso em: 14 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.195

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

McBRIDE, Jennifer M.; DRAKE, Richard L. National survey on anatomical sciences in medical education. Anatomical Sciences Education, v. 11, p. 7-14, 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1760. Disponível em: https://anatomypubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ase.1760. Acesso em: 17 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1760

MERZOUGUI, Wassim H.; MYERS, Matthew A.; HALL, Samuel; ELMANSOURI, Ahmad; PARKER, Rob; ROBSON, Alistair D.; KURN, Octavia; PARROTT, Rachel; GEOGHEGAN, Kate; HARRISON, Charlotte H.; ANBU, Deepika; DEAN, Oliver; BORDER, Scott. Multiple-choice versus open-ended questions in advanced clinical neuroanatomy: using a national neuroanatomy assessment to investigate variability in performance using different question types. Anatomical Sciences Education, v. 14, p. 296-305, 2021. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.2053. Disponível em: https://anatomypubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ase.2053. Acesso em: 13 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.2053

MOGALI, Sreenivasulu Reddy; ROTGANS, Jerome I.; ROSBY, Lucy Rosby; FERENCZI, Michael Alan; BEER, Naomi Low. Summative and formative style anatomy practical examinations: do they have impact on students’ performance and drive for learning? Anatomical Sciences Education, v. 13, p. 581-590, 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1931. Disponível em: https://anatomypubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ase.1931. Acesso em: 14 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1931

MONTES, Marco Aurelio de Azambuja; SOUZA, Claudia Teresa Vieira. Estratégia de ensino-aprendizagem de anatomia humana para acadêmicos de medicina. Ciências & Cognição,Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 2-012, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-58212010000300002. Acesso em: 27 jan. 2021.

NIU, Shu-liang; LIANG, Ying; ABUDUKLM, Abudujll; JIN, Yuan-yuan; YAN, Jie. The application of instant evaluation based on information technology in anatomy teaching from China. International Journal of Morphology, v. 40, n. 4, p. 867-871, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022022000400867. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022022000400867&lng=en&nrm=iso&tlng=en. Acesso em: 1 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95022022000400867

O’LOUGHLIN, Valerie Dean; HUSMANN, Polly R.; BROKAW, J. James. Development and implementation of the inaugural Anatomy Education Research Institute (AERI 2017). Anatomical Science Education, v.12, p.181-190. 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1825. Disponível em: https://anatomypubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ase.1825. Acesso em: 28 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1825

PANÚNCIO-PINTO, Maria Paula; TRONCON, Luiz Ernesto de Almeida. Avaliação do estudante – aspectos gerais. Medicina, Ribeirão Preto, v. 47, n. 3, p. 314-323, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p314-323. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86684. Acesso em: 1 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p314-323

PEREIRA, Welbert Oliveira; LIMA, Fernanda Teresa. Desafio, Discussão e Respostas: estratégia ativa de ensino para transformar aulas expositivas em colaborativas. Einstein, São Paulo, v. 16, n. 2, eED4362, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1679-45082018ED4362. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eins/a/LwFyrRspMTX6GBrfmVVVNNJ/?lang=en. Acesso em: 23 jan. 2021.

REIS, Claudiojanes; MARTINS, Maressa de Moraes; MENDES, Roberto Ambrósio Freitas; GONÇALVES, Lucas Barros; SAMPAIO FILHO, Hernan Carlos; MORAIS, Murilo Rodrigues; OLIVEIRA, Saulo Emanuel Barbosa; GUIMARÃES, André Luiz Sena. Avaliação da percepção de discentes do curso médico acerca do estudo anatômico. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 37, p. 350-358, 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-52712013000300007&script=sci_abstract. Acesso em: 4 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022013000300007

RIBEIRO, Juliana Terra; ALBUQUERQUE, Natália Mariana Diógenes Silva de; RESENDE, Tania Inessa Martins de. Potencialidades e Desafios da Metodologia Ativa na Perspectiva dos Graduandos de Medicina. Revista Docência Ensino Superior, Belo Horizonte, volume 10, e019233, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.19233. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19233. Acesso em: 21 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.19233

ROCKARTS, Jasmine; BREWER-DELUCE, Danielle; SHALI, Ari; MOHIALDIN, Vian; WAINMAN, Bruce. National survey on canadian undergraduate medical programs: the decline of the anatomical sciences in canadian medical education. Anatomical Sciences Education, v. 13, p. 381-389, 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1960. Disponível em: https://anatomypubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ase.1960. Acesso em: 29 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1960

RODRIGUES, Leude Pereira; MOURA, Lucilene Silva; TESTA, Edimárcio. O tradicional e o moderno quanto à Didática no ensino superior. Revista Científica do ITPAC, Araguaína, v. 4, n. 3, 2011. Disponível em: https://revista.unitpac.com.br/itpac/issue/view/16. Acesso em: 9 jan. 2021.

SALBEGO, Cléton; OLIVEIRA, Elaine Maria Dias de; SILVA, Márcia de Almeida Rosso da; BUGANÇA, Paula Renata. Percepções Acadêmicas sobre o Ensino e a Aprendizagem em Anatomia Humana. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 1, p. 23-31, jan. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00732014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/Q6LD8WKhBvz6nmBxrQ8nHpJ/?lang=pt. Acesso em: 8 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00732014

SALOMÉ, Geraldo Magela; ROSA, Gislaine Cristina Martins; ROSA, Jonas Isac da. Validação do aplicativo móvel Asptraqueal para aspiração. Revista Enfermagem Contemporânea, Bahia, v. 11, p. e3982, 2022. DOI: https://doi.org/10.17267/2317-3378rec.2022.e3982. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/3982. Acesso em: 14 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.17267/2317-3378rec.2022.e3982

SILVA NETO, Eulâmpio José da; COSTA MEDEIROS, Amira Rose; ALENCAR, Camila Marques Pereira; VIEIRA, Isabel Gomes Nogueira; SILVA, Érika Cardoso. Habilidades e competências desenvolvidas pela dissecação no processo ensino-aprendizagem de Anatomia Topográfica. Facene/Famene, v. 5, n. 1, 2007.

SOBRINHO, José Dias. Avaliação: Políticas Educacionais e Reformas da Educação Superior. São Paulo: Cortez Editora, 2003.

STREINER, David L. being inconsistent about consistency: when coefficient alpha does and doesn’t matter. Journal of Personality Assessment, v. 80, n. 3, p. 217-222, 2003. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327752jpa8003_01. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/S15327752JPA8003_01. Acesso em: 8 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8003_01

SULLIVAN, Patrick; McBRAYER, Juliann Sergi; MILLER, Suzanne; FALLON, Katherine. An examination of the use of computer-based formative assessments. Computers & Education, v. 173, p. 104274, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104274. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131521001512?via%3Dihub. Acesso em: 7 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104274

ULLOA, Sandra Bahr; GARCÍA, Samantha Rodríguez, GÓMEZ, Francisco Agüero, TRAVIESO, Luis Marrero, GAGO, Yanaiky de Armas. Difficulty of quizzes and final evaluations in contents about anatomy of Human Ontogeny and Osteo-Muscular-Articulatory system. Revista Cubana de Educación Médica Superior, v. 32, n. 4, p. 25-37, 2018. Disponível em: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=86917. Acesso em: 21 fev. 2021.

VINUTO, Juliana. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, Campinas, v. 22, n. 44, p. 203-220, ago./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977. Acesso em: 4 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977

VITORINO, Roger W. S.; FORNAZIERO, Célia Cristina; VIGNOTO, Eduardo Fernandes. Evaluation of Performance and Perception of Learning in Teaching Human Anatomy: Traditional Method vs Constructivist Method. International Journal of Morphology, v. 38, n. 1, p. 74-77, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022020000100074. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022020000100074&lng=en&nrm=iso&tlng=en. Acesso em: 15 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95022020000100074

YAQINUDDIN, Ahmed; ZAFAR, Muhammad; IKRAM, Muhammad Faisal; GANGULY, Paul. What is an objective structured practical examination in anatomy? Anatomical Sciences Education, v. 6, n. 2, p. 125-33, mar./abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1305. Disponível em: https://anatomypubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ase.1305. Acesso em: 17 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1305

WILIAM, Dylan. Formative Assessment: getting the focus right. Educational Assessment, v. 11, p. 283-289, 2006. DOI: https://doi.org/10.1080/10627197.2006.9652993. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10627197.2006.9652993. Acesso em: 21 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1207/s15326977ea1103&4_7

WILLIAMS, Shanna E.; HAWKINS, H. Gregory; KHALIL, Mohammed K. Utilizing medical students as internal assets to enhance gross anatomy laboratory learning. Clinical Anatomy, v. 33, p. 286-292, 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/ca.23513. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ca.23513. Acesso em: 19 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1002/ca.23513

WILSON, Adam B.; BARGER, J. Bradley; PEREZ, Patrícia; BROOKS, William S. Is the Supply of Continuing Education in the Anatomical Sciences Keeping Up with the Demand? Results of a National Survey. Anatomical Sciences Education, v. 11, n. 3, p. 225-235, 2017. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1726. Disponível em: https://anatomypubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ase.1726. Acesso em: 23 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1726

WORDCLOUDS. Nuvem de palavras. Disponível em: https://www.wordclouds.com/. Acesso em: 19 fev. 2023.

ZABALA, Antonio. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 203-209.

ZEFERINO, Angélica Maria Bicudo; PASSERI, Silvia Maria Riceto Ronchim. Avaliação da aprendizagem do estudante. Cadernos ABEM, v. 3, p. 39-43, 2007. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/148/o/AVALIACAO_DA_APRENDIZAGEM.pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.

Published

2024-04-24

How to Cite

CÔRTES, M. A.; MOREIRA, R. F.; SILVA, M. P. R. da; VALENTIM, F. C. V.; CERQUEIRA, G. S.; ALVES, R. de S. Human Anatomy course assessment practices: what have professors been doing?. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–24, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.45980. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45980. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article