Teaching and practing mental health in the classroom

undergraduate monitoring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.46520

Keywords:

undergraduate monitoring, mental health, experience report

Abstract

In the context of the return to face-to-face activities after facing the measures to contain the covid-19 health crisis, this text records the report of an undergraduate monitoring experience in the discipline of Educational Psychology with an emphasis on mental health in educational communities. The objective of this article is to contribute to the production of pedagogical knowledge that has in its scope the promotion of mental health within educational communities, aiming at the possibility of undergraduate students being agents of mental health promotion in their teaching practices. One of the peculiarities of this study is that it presents the mental health demands experienced by the students of the monitored discipline and student-author. To produce this document, a description of the activities carried out in the classroom during the teaching monitoring actions was carried out, with the record based on notes made in a field diary. The analysis shows that pedagogical and curricular practices in the classroom, with a background to the promotion of mental health in the school-university environment, can generate bonds and provide safe learning environments even after a period of great instability such as during the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline de Jesus Chaves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Mãe da Heloísa Lara, 3 anos. Estudante de graduação em Pedagogia, com formação complementar em Educação Social, da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bolsista da Prograd pelo Programa Monitoria de Graduação (PMG). Extensionista pelo Grupo "Território Educação e Cidadania". Extensionista do Projeto Atenção Integral pós-covid e pós-terapia intensiva da Faculdade de Medicina da UFMG.

Luiz Paulo Ribeiro, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Graduado em Psicologia. Mestre em Promoção da Saúde e Prevenção da Violência. Doutor em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. Desenvolve pesquisas sobre representações sociais, identidade e saúde mental em comunidades educativas.

References

ACSELRAD, Marcio; TAVARES, Davi Barros. A medicalização do sofrimento psíquico na cultura do hiperconsumo. Fractal: Revista de Psicologia, [S. l.], v. 34, e5825, p. 1-10, 2022. DOI: https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5825. Disponível em: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5825. Acesso em: 19 dez. 2022.

ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de. O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 3, n. 4, p. 112-119, 1998. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71281998000100015. Acesso em: 28 out. 2022.

AZEVEDO, Luciana Jaramillo Caruso de. Considerações sobre a medicalização: uma perspectiva cultural contemporânea. Revista CES Psicologia, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 1-12, 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v11n2/2011-3080-cesp-11-02-00001.pdf. Acesso em: 8 nov. 2023.

AZEVEDO, Luciana Jaramillo Caruso de; FÉRES-CARNEIRO, Terezinha. A cultura medicalizante e os processos transgeracionais. Revista CES Psicologia, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 141-150, 2019. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v12n2/2011-3080-cesp-12-02-141.pdf. Acesso em: 8 nov. 2023.

BLASZKO, Caroline Elizabel; CLARO, Ana Lúcia de Araujo; UJIIE, Nájela Tavares. A contribuição das metodologias ativas para a prática pedagógica dos professores universitários. Educação & Formação, [S. l.], v. 6, n. 2, e3908, 2021. DOI: HTTPS://doi.org/10.25053/redufor.v6i2.3908. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3908. Acesso em: 8 nov. 2023. .

BRASIL, LEI nº 10.216, de 6 de abril de 2001. Dispõe sobre a proteção e os direitos das pessoas portadoras de transtornos mentais e redireciona o modelo assistencial em saúde mental. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10216.htm.

DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS A EDUCAÇÃO - DECAE. Programa Monitoria de Graduação: a pesquisa como alicerce da docência 2022/2023. Belo Horizonte, UFMG. 2022.

DIAS, Welington. Jardim Mandala: um espaço alternativo em diálogo com a ciência, a arte, os saberes tradicionais e a espiritualidade. Orientadora: Conceição Clarete Xavier Travalha. 2022. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/44796. Acesso em: 13 jun. 2023.

FRANCES, Allen. Transformamos problemas cotidianos em transtornos mentais. [S. I.]: El País, 2014. Entrevista concedida à Milagros Pérez Oliva. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2014/09/26/sociedad/1411730295_336861.html. Acesso em: 28 out. 2022.

HOOKS, bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021.

LÓPEZ, Mariana Beatriz; DRIVET, Leandro. Salud mental de niños, niñas y adolescentes argentinos, y pandemia por COVID-19: factores de riesgo y lecciones aprendidas. Revista Psicodebate: Psicologia, Cultura y Sociedad, Buenos Aires, v. 23, n. 1, p. 64-81, jun. 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.18682/pd.v23i1.7020. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2451-66002023000100064&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 7 nov. 2023.

MARTINS, Gilberto Andrade. Estudo de caso: uma reflexão sobre a aplicabilidade em pesquisa no Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 8-18, jan./abr. 2008.

NATÁRIO, Elisete Gomes; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Programa de monitores para ensino superior. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 3, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/VNy8x9W5st93VFJ7Lcs9RjP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 dez. 2022.

ORREGO-TAPIA, Vanessa. Educación remota y salud mental docente en tiempos de COVID-19. Revista de Estudios y Experiencias en Educación: REXE, Santiago, v. 21, n. 45, p. 12-29, abr. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.001. Disponível em: https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/1094/881. Acesso em: 7 nov. 2023.

ROJAS-ANDRADE, Rodrigo Miguel. Salud Mental en comunidades educativas. Ediciones Universidad Academia de Humanismo Cristiano, 2020.

SAHÃO, Fernanda Torres; KIENEN, Nádia. Adaptação e saúde mental do estudante universitário: revisão sistemática da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, [S. I.], v. 25, e224238, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392021224238. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/tdnsrZFwKyb53nvNZG79p9n/?lang=pt. Acesso em: 7 nov. 2023.

SILVA, Samuel Araujo Gomes da. Nós que mudamos, eles não: a importância do suporte familiar, da idade e do gênero na análise do desenvolvimento da identidade sexual e da saúde mental de lésbicas, gays e bissexuais em Minas Gerais. Faculdade de Ciências Econômicas. UFMG. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/38600. Acesso em: 1 dez. 2022.

SPAZZIANI, Maria de Lourdes. A saúde na escola: da medicalização à perspectiva da psicologia histórico-cultural. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 3, n. 1, p. 41-62, 2001. Disponível em: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-105241. Acesso em: 19 mar. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. CONSELHO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO - CEPE. Resolução 02/2020, de 9 de julho de 2020. Belo Horizonte: UFMG, 2020. Disponível em: https://www2.ufmg.br/sods/Sods/CEPE/Documentos/Resolucoes-Comuns. Acesso em: 8 nov. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. PRÓ-REITORIA DE GRADUAÇÃO. Análise da retenção das atividades acadêmicas curriculares ofertadas e da evasão dos cursos sediados na Unidade Acadêmica: Faculdade de Educação. Belo Horizonte: UFMG, 2021. Disponível em: https://www.ufmg.br/prograd/arquivos/relatorios/2021/Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 21 out. 2022.

Published

2024-03-19

How to Cite

CHAVES, A. de J.; RIBEIRO, L. P. Teaching and practing mental health in the classroom: undergraduate monitoring. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–17, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.46520. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/46520. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Article