Training of graduate students for teaching in higher education
a specific scientific field of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.46537Keywords:
training for teaching, didactic-pedagogical training, specific knowledge, university teachingAbstract
This essay aims to reflect on the training of future university professors – in this case, postgraduate students – and the construction of spaces that guarantee the didactic-pedagogical training of these subjects. There are specificities to teaching and, when they are unknown or denied, they somehow affect the training of undergraduate and postgraduate students. Constructed collectively, this work results from an investigative attitude, readings and reflections around the relevance of adequate training of postgraduate students, who may be future higher education teachers, and around whether the teachers who train these students have knowledge of the specificities and knowledge for teaching work. Next, the issue of specific teaching knowledge that goes beyond technical instrumentality is explored. With brief considerations, the relevance of public and institutional training policies for university teaching is highlighted, since the legislation does not recommend specifically pedagogical knowledge for teaching in Higher Education. Furthermore, we advocate teaching in the academic environment that uses alternatives that value the complexity of teaching, always intentional. It is recognized that there is a scientific field of knowledge to think responsibly about the current training of postgraduate students, future university professors.
Downloads
References
ALMEIDA, Marta Mateus de. Formação pedagógica e desenvolvimento profissional no ensino superior: perspectivas de docentes. Revista Brasileira de Educação, v. 25, 22 p. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/w9kxXS9dRXfMg6sqfc3nVxv/?lang=pt. Acesso em: 18 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782019250008
ALMEIDA Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. Valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, v. 27, n. 2, p. 7-31, 2014. Disponível em: https://www2.uepg.br/programa-des/wp-content/uploads/sites/32/2019/08/Almeida-Pimenta.pdf. Acesso em: 24 mai. 2021.
ALMEIDA Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. A construção da pedagogia universitária no âmbito da Universidade de São Paulo. In: PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA. Maria Isabel de (org.). Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011. p. 19-43.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille, 2015. p. 67-100.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Processos formativos de docentes universitários: aspectos teóricos e práticos. In: PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA. Maria Isabel de (org.). Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011. p. 44-74.
APPLE, Michael William. A luta pela democracia na educação crítica. Revista e-Curriculum, Campinas – SP, v. 15, n. 4, p. 894-926, out./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/35530. Acesso em: 11 jun. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de diretrizes e bases da educação nacional, nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 jul. 2021.
CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 5-15, set./dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/n5nc4mHY9N9vQpn4tM5hXzj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002
CORRÊA, Adriana Catia; BÓGUS, Cláudia Maria; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos; COELHO, Lia de Alencar; DANTAS, Luiz Eduardo Pinto Basto Tourinho; RIVAS, Noeli Prestes Padilha; LIGUORI NETO, Raphael; JOÃO, Sílvia Maria Amado; HAGE, Simone Rocha de Vasconcellos; PÜSCHEL, Vilanice Alves de Araújo; IAMAMOTO, Yassuko. Formação pedagógica do professor universitário: reflexões a partir de uma experiência. In: PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA. Maria Isabel de (org.). Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011. p. 75-100.
CUNHA, Maria Isabel da. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, Curitiba – PR, v. 35, n. 75, p. 121-133, mai./jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/YY88sMpFQqKq8gMsd8XwPpR/?lang=pt. Acesso em: 19 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.67029
CUNHA, Maria Isabel da. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Educação, Porto Alegre – RS, v. 41, n. 1, p. 6-11, jan./abr. 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29725. Acesso em: 24 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29725
CUNHA, Maria Isabel da. A docência como ação complexa. In: CUNHA, M. I. (org.). Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2010. p. 19-34.
CUNHA, Maria Isabel da. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Rev. Educação Unisinos, São Leopoldo – RS, v. 12, n. 3, p. 182-186, dez. 2008. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/5324/2570. Acesso em: 5 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.20083.03
CUNHA, Maria Isabel da. A universidade: desafios políticos e epistemológicos. In: CUNHA, Maria Isabel da (org.). Pedagogia universitária: energias emancipatórias em tempos neoliberais. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2006. p. 13-29.
FÁVERO, Altair Alberto; BECHI, Diego. A subjetivação capitalista enquanto mecanismo de precarização do trabalho docente na educação superior. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Porto – Portugal, v. 28, n. 13, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/338700864_A_subjetivacao_capitalista_enquanto_mecanismo_de_precarizacao_do_trabalho_docente_na_educacao_superior. Acesso em: 13 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4891
LEVINSKI, Eliara Zavieruka; CORREA, Carina Tramontina.; MATTOS, Miriam. Docência Universitária: O Planejamento da Disciplina e a Organização da aula. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; ODI, Leandro Carlos (org.). Docência Universitária: Pressupostos Teóricos e Perspectivas Didáticas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015. p. 207-221.
PACHECO, José Augusto. Currículo: entre teorias e métodos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo – SP, v. 39, n. 137, p. 383-400, mai./ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/jbZsTv3hJLzp9hHcG9ngxDK/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 7 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000200004
PARO, Vitor Henrique. Professor: artesão ou operário? São Paulo: Cortez, 2018. 141 p.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Universidade do Século XXI: para uma Reforma Democrática e Emancipatória da Universidade. Revista Educação, Sociedade & Culturas, Porto – Portugal, nº 23, p. 137-202, 2005. Disponível em: https://www.ces.uc.pt/bss/documentos/auniversidadedosecXXI.pdf. Acesso em: 17 mai. 2021.
SAVIANI, Demerval. Os saberes implicados na formação do educador. In: BICUDO, M.; SILVA JÚNIOR, C. (org.). Formação do educador: dever do Estado, tarefa da Universidade. São Paulo, Editora da UNESP, 1996. p. 145-155.
TAVANO, Patrícia Teixeira; ALMEIDA, Maria Isabel de. Currículo: um artefato sócio-histórico-cultural. Rev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.11, n.1, p. 29-44, jan./abr. 2018. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5160543/mod_resource/content/1/Texto%2011_Tavano%2C%20Patricia%3B%20Almeida%2C%20M.I.%20Curr%C3%ADculo....pdf. Acesso em: 7 jun. 2021.
ZABALZA, Miguel Angel. Os Professores Universitários. In: ZABALZA, Miguel Angel. O ensino universitário, seu cenário e seus protagonistas – Rumos da Universidade para o século XXI. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 105-144.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yuna Lélis Beleza Lopes, Márcia Mendes Ruiz Cantano, Noeli Prestes Padilha Rivas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).