The use of the Arch of Maguerez as a methodological tool in health education

scope review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.46778

Keywords:

health personnel, Arch of Maguerez, health education

Abstract

The theme of this work is health education, which is understood here as: initial training in health, continuing education in health and continuing education in health. In health education, active methods can be effective in developing reflexivity and engagement in everyday situations. Among them, the Arco de Maguerez stands out, which puts students in an active search for knowledge. This article is a scope review, based on the JBI Institute guidelines, according to the information in the Preferred Reporting Items for Systematic and Meta-Analyses - Extension for Scoping Reviews (PRISMA-SrC) Manual. Among the results, it is worth highlighting that challenges were encountered, highlighting low adherence, the educator's reduced perception of their educational role and the difficulties in carrying out the stages of the Maguerez Arch. Regarding the contribution of the method to learning, critical thinking, the search for changes and problem solutions, and the amplification of the student's skills stand out. It is expected that the problematizing methodology can be implemented in the health education process. Thus, the objective of this review was to map, in national and international literature, the application of the Maguerez Arc and its contributions as a tool for problematization methodology in the health education process. In light of these considerations, the relevance of the theme is reaffirmed as a way of understanding the problematization methodology, applied through the Maguerez Arc, in the health education process, in addition to this work serving as a tool to evaluate the ways of using the arc in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Araújo Moreira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró, RN, Brasil.

Graduanda em Medicina pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

José Antonio da Silva Júnior, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró, RN, Brasil.

Enfermeiro. Doutorando no Programa de Pós-Graduação Multicêntrico em Ciências Fisiológicas da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Thales Allyrio Araújo de Medeiros Fernandes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró, RN, Brasil.

Farmacêutico. Doutor em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

Joao Lucas de Paiva Paulino, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró, RN, Brasil.

Graduando em Medicina pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Ellany Gurgel Cosme do Nascimento, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró, RN, Brasil.

Enfermeira. Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRGS).

References

AYMAR, Carmen Lúcia Guimarães de; LIMA, Luciane Souza de; SANTOS, Cândida Maria Rodrigues dos; MORENO, Emilly Anne Cardoso; COUTINHO, Sônia Bechara. Pain assessment and management in the NICU: analysis of an educational intervention for health professionals. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 90, n. 3, p. 308-315, jul./set. 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jped.2013.09.008. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021755714000266?via%3Dihub. Acesso em: 23 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpedp.2013.09.008

BELAID, Chedy bem; MUNIZ, Emanoel Avelar; GADELHA, Ana Karina de Sousa; ALVES, Patrícia Aragão. A educação permanente como ferramenta de transformação na assistência em saúde mental de um centro de saúde da família: relato de experiência. Saúde em Redes, Sobral, v. 3, n. 3, p. 284-292, 2017. DOI: https://doi.org/10.18310/2446-4813.2017v3n3p284-292. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/874. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.18310/2446-4813.2017v3n3p284-292

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A utilização da Metodologia da Problematização com o Arco de Maguerez no cuidar em saúde. In: FRANÇA, Fabiana Claudia de Vasconcelos et al. (org). O processo de ensino e aprendizagem de profissionais de saúde: a metodologia da problematização por meio do Arco de Maguerez. Brasília: Universidade de Brasília, 2016.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas; GAMBOA, Sílvio Ancizar Sánchez. A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez: uma perspectiva teórica e epistemológica. Filosofia e Educação, Campinas, v. 3, n. 2, p. 265-287, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8635462. Acesso em: 25 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/rfe.v3i2.8635462

BORDENAVE, Juan Díaz; PEREIRA, Adair Martins. Estratégias de ensino-aprendizagem. 4. edição. Petrópolis: Vozes, 1982.

CABRAL, Denise do Rocio. Metodologia da problematização aplicado em Unidade de Saúde 24 (vinte e quatro) horas. 2002. Monografia (Especialização em Enfermagem) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2002.

CARDOSO, Danubia Jacomo da Silva; SOUZA, Ana Izabel Jatobá de; ANDERS, Jane Cristina; PINA, Juliana Coelho; HERMIDA, Patrícia Madalena Vieira; GALINDO, Isis da Silva. Visita domiciliar para promoção à saúde e prevenção de agravos em lactentes: contribuições da equipe da estratégia saúde da família. Revista de Atenção Primária à Saúde, Florianópolis, v. 23, n. 4, p. 832-852, 2020. DOI: https://doi.org/10.34019/1809-8363.2020.v23.31080. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/31080. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.34019/1809-8363.2020.v23.31080

CASAGRANDE, Lisete Diniz Ribas; RUFFINO, Marco Antonio Caron; RODRIGUES, PARTEZANNI, Rosalina Aparecida; VENDRÚSCULO, D. M.S.; TAKAYANAGUI, Angela Maria Magosso; ZAGO, Márcia Maria Fontão; MENDES, M. D. Problem-posing in education: transformation of the practice of the health professional. Patient Education and Counseling, Ribeirão Preto, v. 33, n. 2, p. 161-167, 1998. DOI: https://doi.org/10.1016/S0738-3991(97)00074-8. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0738399197000748?via%3Dihub. Acesso em: 23 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/S0738-3991(97)00074-8

CAUDURO, Fernanda Leticia Frates; KINDRA, Tereza; RIBEIRO, Elaine Rossi; MATA, Júnia Aparecida Laia da.. Uso da problematização com apoio do Arco de Maguerez como estratégia de educação permanente para a promoção da segurança do paciente. Revista de Saúde Pública do Paraná, Curitiba, v. 18, n. 1, p. 150-156, 2017. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-849219. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.22421/1517-7130.2017v18n1p150

CHIARELLA, Tatiana; BIVANCO-LIMA, Danielle; MOURA, Juliana de Carvalho; MARQUES, Maria Cristina da Costa; MARSIGLIA, Regina Maria Giffoni. A pedagogia de Paulo Freire e o processo ensino-aprendizagem na educação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 39, n. 3, p. 418-425, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n3e02062014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/jg9jPgnZRrqBy7WTDdrpFcn/?lang=pt. Acesso em: 28 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n3e02062014

CORTES, Laura Ferreira; PADOIN, Stela Maris de Mello; BERBEL, Neusi Aparecida Navas. Metodologia da Problematização e Pesquisa Convergente Assistencial: proposta de práxis em pesquisa. Revista Brasileira de Enfermagem, Santa Maria, v. 71, n. 2, p. 440-445, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0362. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/B7jzNwBwkj8H4ZfN5qtKMJG/?lang=en. Acesso em: 9 mar. 2023.

COSTA, Tássio Ricardo Martins da; ROCHA, Paula Regina de Melo; CRUZ, Marcia Cristina Souza da; ANDRADE, Erlon Gabriel Rego de; CALDAS, Rosinelle Janayna Coêlho; NOGUEIRA, Maicon de Araujo. Ação educativa com profissionais de terapia intensiva sobre lesão na córnea: relato de experiência. Ciência, Cuidado e Saúde, Belém, v. 18, n. 2, p. 1-7, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v18i2.46687. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/46687. Acesso em: 23 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v18i2.46687

FELIX, Lidiany Galdino. Intervenção educativa sobre pé diabético para enfermeiros da atenção primária. Tese (Doutorado em Enfermagem) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12329?locale=pt_BR. Acesso em: 9 mar. 2023.

FERREIRA, Natália Madureira. O desafio da mudança: analisando a intervenção realizada na Residência de Medicina de Família e Comunidade da UFU. Dissertação (Mestrado em Medicina) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-833726. Acesso em: 23 jan. 2023.

FRANÇA, Fabiana Claudia de Vasconcelos; SÍVERES, Luiz. A problematização na formação em saúde: aplicabilidade e dificuldades da práxis docente. Práxis Educativa, Brasília, v. 14, n. 1, p. 215-231, 2018. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.14n1.012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12272. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.14n1.012

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1967. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/otp/livros/educacao_pratica_liberdade.pdf. Acesso em: 9 abr. 2023.

LINO, Murielk Motta; MARTINI, Jussara Gue; REIBNITZ, Kenya Schmidt; LINO, Mônica Motta; BACKES, Vânia Marli Schubert. Educação problematizadora em um espaço corporativo: possibilidades desenvolvidas por uma equipe de saúde e segurança do trabalho. Texto & Contexto - Enfermagem, Florianópolis, v. 26, n. 3, p. 1-10, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-07072017000820016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/gyWFZwhkyzrc4S6YNNvqcjj/?lang=pt. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-07072017000820016

MACHADO, Leila de Fátima; RODACOSKI, Giseli Cipriano; CALDARELLI, Pablo Guilherme. Capacitação de agentes comunitários de saúde para abordagem de pacientes usuários de drogas na perspectiva da redução de danos. Revista de Saúde Pública do Paraná, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 100-112, 2019. DOI: https://doi.org/10.32811/25954482-2019v2supl2p100. Disponível em: http://revista.escoladesaude.pr.gov.br/index.php/rspp/article/view/247. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.32811/25954482-2019v2supl2p100

MACHADO, Silvania Carla de Melo Pinel. Manual de métodos e técnicas de ensino-aprendizagem em ambientes reais de prática na atenção primária à saúde. Tese (Doutorado em Medicina) – Universidade José do Rosário Vellano, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: http://tede2.unifenas.br:8080/jspui/handle/jspui/271. Acesso em: 23 jan. 2023.

MELO, Myllena Cândida de. A residência como cenário educativo para enfermeiros: o uso da metodologia da problematização. 2013. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1232. Acesso em: 23 jan. 2023.

MELO, Myllena Cândida de; QUELUCI, Gisella de Carvalho; GOUVÊA, Mônica Villela. Problematizando a residência multiprofissional em oncologia: protocolo de ensino prático na perspectiva de residentes de enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 48, n. 4, p. 706-714, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000400019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/y9WD8jgSrMy7cPqDN3gVJSs/?lang=en. Acesso em: 9 mar. 2023.

NASCIMENTO, Juliana da Silva Garcia; RODRIGUES, Regina Rodovalho; PIRES, Fabiana Cristina; GOMES, Bárbara Ferreira. Passagem de plantão como ferramenta de gestão para segurança do paciente. Revista de Enfermagem da UFSM, Santa Maria, v. 8, n. 3, p. 544-559, 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/2179769229412. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/29412. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/2179769229412

NEGRELLO, Katiuska Ferraz Jansen. A problematização como estratégia para o cuidado em saúde do trabalhador frente à situação vacinal. 2017. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/52940?show=full. Acesso em: 9 mar. 2023.

NUNES, Fernanda Costa; CAIXETA, Camila Cardoso; PINHO, Eurides Santos; SOUZA, Adrielle Cristina Silva; BARBOSA, Maria Alves. A tecnologia grupal no cuidado psicossocial: um diálogo entre pesquisa-ação e educação permanente em saúde. Texto & Contexto - Enfermagem, Florianópolis, v. 28, n. e20180161, p. 1-13, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2018-0161. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/ztFWFc7kzWGKFtY8Cmgss4N/?lang=en. Acesso em: 9 mar. 2023.

OLIVEIRA, Ginaina Catia de Prá. Primeira visita domiciliar ao recém-nascido: produção de tecnologia assistencial. 2019. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/73565. Acesso em: 9 mar. 2023.

OLIVEIRA, Marcela Maria da Conceição; SANTOS, José Magno Alves dos; PEIXOTO, Marcus Valerius da Silva; CARVALHO, Susana de. Educação Permanente em Saúde e os cuidados à pessoa com deficiência: olhares teóricos, políticos e práticos. Revista Baiana de Saúde Pública, Salvador, v. 42, n. 4, p. 700-711, 2020. DOI: https://doi.org/10.22278/2318-2660.2018.v42.n4.a2821. Disponível em: https://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/article/view/2821. Acesso em: 23 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.22278/2318-2660.2018.v42.n4.a2821

PEIXOTO, Leticia Sardinha; GONÇALVES, Ludimila Cuzatis; COSTA, Tiago Dutra da; TAVARES, Claudia Mara de Melo; CAVALCANTI, Ana Carla Dantas; CORTEZ, Elaine Antunes. Educação permanente, continuada e em serviço: desvendando seus conceitos. Revista Enfermería Global, Região de Murcia, v. 12, n. 29, p. 324-340, 2013. Disponível em: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1695-61412013000100017&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 25 abr. 2023.

RÊGO, Heleine Maria Chagas; RODRIGUES, José Roberto. Metodologia de problematização com o Arco de Maguerez: um método alternativo de ensino, pesquisa e estudo em Odontologia. Brazilian Dental Science, São José dos Campos, v. 18, n. 1, p. 34-43, 2015. DOI: https://doi.org/10.14295/bds.2015.v18i1.1047. Disponível em: https://bds.ict.unesp.br/index.php/cob/article/view/1047. Acesso em: 9 mar. 2023.

RIBEIRO, Stella Marques. Anotações de enfermagem: reflexo da qualidade do cuidado. 2003. Monografia (Especialização em Enfermagem) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2003.

SANTOS, Daniele Cristina Ribeiro dos; ALENCAR, Rúbia Aguiar; DOMINGOS, Thiago da Silva. Oficinas para abordagem ao comportamento suicida: implementação na Atenção Primária à Saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 74, n. 3, p. 1-8, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0405. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/hCxjMYzvpqpDBhhn5gLfTNL/?lang=en. Acesso em: 9 mar. 2023.

SANTOS, José Luís Guedes dos; SOUZA, Carla Simone Bittencourt Netto de; TOURINHO, Francis Solange Vieira; SEBOLD, Luciara Fabiane; KEMPFER, Silvana Silveira; LINCH, Graciele Fernanda da Costa. Estratégias didáticas no processo de ensino-aprendizagem de gestão em enfermagem. Texto & Contexto - Enfermagem, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 1-11, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-070720180001980016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/gjbfzTKPFjkBHLvc3qMWjgB/?lang=pt. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-070720180001980016

SILVA, Valentina Barbosa da; PINHEIRO, Aldrin de Sousa; FERREIRA, Lerissa Nauana; CUNHA, Izabela Viegas; CAVALHEIRO, Rayssa Thamyres Menezes; STIPP, Marluci Andrade Conceição. Abordagem problematizadora da educação permanente em saúde na formação em enfermagem: uma experiência na atenção hospitalar. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 56, n. e20210543, p. 1-8, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0543pt. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/xHRGgTndvqkSqgvR3S74bvM/?lang=pt. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-220x-reeusp-2021-0543pt

SOKEM, Jaqueline Aparecida dos Santos; BERGAMASCHI, Fabiana Perez Rodrigues; WATANABE, Elaine Aparecida Mye Takamatu; RENOVATO, Rogério Dias; FERREIRA, Adriano Menis. Avaliação de um processo educativo sobre prevenção de lesão por pressão. Ciência, Cuidado e Saúde, Maringá, v. 19, n. e49917, p. 1-9, 2020. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1118806. Acesso em: 23 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v19i0.49917

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Jornal Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eins/a/ZQTBkVJZqcWrTT34cXLjtBx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jan. 2023.

VEIGA, Gabriela de Alencar; Araújo, Mayssa da Conceição; Cauduro, Fernanda Leticia Frates; Andrade, Juliane. Metodologia ativa no estágio supervisionado de enfermagem: inovação na atenção primária à saúde. Revista Baiana de Enfermagem‏, Salvador, v. 34, n. e34857, p. 1-9, 2020. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v34.34857. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/34857. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v34.34857

VIANA, Lorenna Saraiva; Oliveira, Eliany Nazaré; Costa, Maria Suely Alves; Aguiar, Claudine Carneiro, Moreira, Roberta Magda Martins; Cunha, Andriny Albuquerque. Política de redução de danos e o cuidado à pessoa em situação de rua. Revista Eletrônica Saúde Mental, Álcool e Drogas, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 57-65, 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2020.157479. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-69762020000200008. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606//issn.1806-6976.smad.2020.157479

Waterkemper, Roberta; Prado, Marta Lenise do; Medina, Jose Luis Moya; Reibnitz, Kenya Schmidt. Development of critical attitude in fundamentals of professional care discipline: a case study. Nurse Education Today, Edinburgh, v. 34, n. 4, p. 581-585, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.07.015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691713002669?via%3Dihub. Acesso em: 9 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.07.015

Published

2024-07-04

How to Cite

MOREIRA, L. A.; SILVA JÚNIOR, J. A. da; FERNANDES, T. A. A. de M.; PAULINO, J. L. de P.; NASCIMENTO, E. G. C. do. The use of the Arch of Maguerez as a methodological tool in health education: scope review. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–25, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.46778. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/46778. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article