Popular education and military dictatorship

challenges and perspectives for teaching in higher education in an interview with Juarez Dayrell

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.53790

Keywords:

teaching, university education, popular education, military dictatorship, democracy

Abstract

The text is based on an interview with Juarez Tarcísio Dayrell, a retired professor from the Federal University of Minas Gerais (UFMG) and founder of UFMG's Youth Observatory. The aim was to reflect on the relationships between the university and the military dictatorship, set against the backdrop of his journey as a popular educator and teacher. The interview was conducted as a conversation, following a semi-structured guide. The statements were recorded, transcribed, and reorganized to ensure a coherent flow of ideas and arguments. The analysis was grounded in the principles of popular education and the theoretical perspective of Paulo Freire, allowing us to understand the impacts of the military dictatorship on the lives of students and teachers, as well as the processes of social mobilization and resistance constructed by civil society, particularly by popular educators, which ultimately contributed to the re-democratization of political life in the country.

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Author Biographies

Juarez Tarcisio Dayrell, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (1983), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1989) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2001). Em 2006, realizou o pós-doutorado no Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa. Integrou, até 2020, a Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFMG na linha de pesquisa Educação, Cultura, Movimentos Sociais e Ações Coletivas, desenvolvendo pesquisas em torno da temática Juventude, Educação e Cultura. Foi pesquisador do CNPQ no período 2007 a 2020. Atualmente é professor aposentado da UFMG. É fundador e integrante do Observatório da Juventude da UFMG (www.observatoriodajuventude.ufmg.br).

Geraldo Magela Pereira Leão, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Licenciado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre e doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMG. Membro da equipe de coordenação e pesquisador do Observatório da Juventude da UFMG.

João Paulo Mariano Domingues, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre e doutorando em Educação pela UFMG. Membro da equipe de coordenação e pesquisador do Observatório da Juventude da UFMG.

Lorena Trigueiro Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduanda no curso de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), monitora na disciplina de Prótese-Fixa (Faculdade de Odontologia / UFMG), bolsista na Diretoria de Inovação e Metodologias de Ensino (GIZ / PROGRAD / UFMG), onde já atuou como tutora em formações on-line para estudantes da graduação e atualmente compõe a equipe de apoio da Revista Docência do Ensino Superior.

References

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. 93 p. (O mundo, Hoje, v. 24).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

Published

2024-10-11

How to Cite

DAYRELL, J. T.; LEÃO, G. M. P.; DOMINGUES, J. P. M.; ROCHA, L. T. Popular education and military dictatorship: challenges and perspectives for teaching in higher education in an interview with Juarez Dayrell. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–17, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.53790. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/53790. Acesso em: 31 oct. 2024.

Issue

Section

Interviews special section: Democracy and university education: 60 years after the 1964 coup