Experience report on the Evidence-Informed Public Policy Management Project
challenges in the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24728Keywords:
Evidence-Informed Policy, Unified Health System, Professional competence, Health educationAbstract
This paper aims to report the teaching experience in the Evidence-Informed Public Policy Management Project in the context of the COVID-19 pandemic. The methodological proposal for teaching performance in the training of professionals in a curriculum with a constructivist approach and active educational strategies, correlating theory with professional practice, has been adjusted in the country’s current health context. With the spatio-temporal change, the use of educational technologies in the online format was fundamental for the tools and the foundations of strategic-situational thinking to support the management, monitoring and evaluation of the Action Plans. The introduction of digital information and communication technologies allowed the continuity of the learning program in different spaces, times and situations and provided, to the group of students, teachers/facilitators and coordination, to understand the importance of the articulation of knowledge, skills and attitudes, for the implementation of the Action Plans, critically integrating technology to do the pedagogical.
Downloads
References
ABREU-TARDELLI. Aportes para compreender o trabalho do professor iniciante em EaD. 2006. 213 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/13799/1/Tese%20Lilia%20Santos%20Abreu-Tardelli.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Desafios e possibilidades da atuação docente on-line. Revista PUC Viva, São Paulo, n. 24, jul./set. 2005.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Transformação no trabalho e na formação docente na educação a distância on-line. Em aberto, Brasília, v. 23, n. 84, p. 67-77, nov. 2010. Disponível em: https://ceduc.unifei.edu.br/wp-content/uploads/2020/05/transformacoes_no_trabalho_e_formacao_docente_ead.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.
ARENDT, Hannah. A condição humana: Hannah Arendt. Tradução de Roberto Raposo. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BARROWS, Howard S. Problem-Based Learning Applied to Medical Education. Springfield: Southern Illinois University School of Medicine, 2000.
BARUS-MICHEL, Jacqueline; GIUST-DESPRAIRIES, Florence; RIDEL, Luc. Crises: aproache psychosociale clinique. Paris: Desclée de Brouwer, 1996.
BRASIL. Decreto Legislativo nº 6 de 20 de março de 2020. Reconhece, para os fins do art. 65 da Lei Complementar nº 101, de 4 de maio de 2000, a ocorrência do estado de calamidade pública, nos termos da solicitação do Presidente da República encaminhada por meio da Mensagem nº 93, de 18 de março de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 mar. 2020a.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das disciplinas presenciais, em andamento, por aulas que utilizem meios e tecnologias de informação e comunicação, por instituição de educação superior integrante do sistema federal de ensino. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, p. 1, 19 mar. 2020b.
CONTANDRIOPOULOS, André-Pierre; CHAMPAGNE, François; DENIS, Jean-Louis; PINEAULT, Raynald. A avaliação na área de saúde: conceitos e métodos. In: HARTZ, Zulmira Maria Araújo (org.). Avaliação em Saúde: dos Modelos conceituais à Prática na Análise da Implantação de Programas. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 1997. p. 29-47.
DEJOURS, Christophe. Subjetividade, trabalho e ação. Revista Produção, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 27-34, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/prod/v14n3/v14n3a03.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132004000300004.
KHUN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. Tradução de Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1997.
LAVIS, John N.; OXMAN, Andrew D.; LEWIN, Simon; FRETHEIM, Atle. Support Tools for Evidence-Informed Health Policymaking (STP). Health Research Policy Systems, v. 7, n. 1, p. 1-7, dez. 2009. Disponível em: https://health-policy-systems.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1478-4505-7-S1-I1.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1186/1478-4505-7-S1-I1.
LIMA, Valéria Vernaschi et al. Aprendizagem baseada em equipes: diretrizes, etapas e recomendações. São Paulo: Instituto Sírio Libanês de Ensino e Pesquisa, 2016. (Nota Técnica, 4).
MATUS, Carlos. Adeus, senhor presidente: governantes governados. 3. ed. São Paulo: Fundação do Desenvolvimento Administrativo, 1996.
NUNES, Lucyene Lopes da Silva Todesco; ROSA, Luziana Quadros da; SOUZA, Márcio Vieira de; SPANHOL, Fernando José. Educação em rede: tendências tecnológicas e pedagógicas na sociedade em rede. EmRede – Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 3, n. 2, p. 197-212, nov. 2016. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/116. Acesso em: 10 dez. 2020.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SCHMIDT, Henk G. Foundations of Problem-Based Learning: some explanatory notes. Medical Education, v. 27, n. 5, p. 422-32, 1993. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2923.1993.tb00296.x. Acesso em: 10 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1993.tb00296.x.
SCORSOLINI-COMIN, Fabio. Psicologia da educação e as tecnologias digitais de informação e comunicação. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 18, n. 3, p. 447-455, set./dez. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572014000300447&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0183766.
SILVA, Sílvio Fernandes; GOMES, Romeu; BARRETO, Jorge Otávio Maia. Gestão de políticas de saúde informadas por evidências 2018–2020. São Paulo: Hospital Sírio-Libanês; Brasília: Ministério da Saúde, 2018. (Projetos de Apoio ao SUS, 47).
SILVA, Sílvio Fernandes; SOUZA, Nathan Mendes; BARRETO, Jorge Otávio Maia. Fronteiras da autonomia da gestão local de saúde: inovação, criatividade e tomada de decisão informada por evidências. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 11, p. 4427-4438, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csc/v19n11/1413-8123-csc-19-11-4427.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020. DOI: https://DOI.ORG/10.1590/1413-812320141911.16612013.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sueli Fatima Sampaio, Regina Elizabeth Lourenço Cabral Souza, Ana Maria Valle Rabello, Renata Lemos Petta, Silvio Fernandes da Silva, André Vinicius Batista de Assis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).