O constituinte-QU in situ e os efeitos de Common Ground no português brasileiro infantil / The WH-Constituent in situ and the effects of Common Ground in Child Brazilian Portuguese

Authors

  • Clariana Lara Vieira Universidade de São Paulo
  • Elaine Bicudo Grolla Universidade de São Paulo

Keywords:

qu-in situ, interrogativas-qu, common ground, português brasileiro, wh-in situ, wh-questions, Brazilian Portuguese.

Abstract

Resumo: O presente trabalho concentra-se nos efeitos do Common Ground na produção de perguntas com constituinte-QU in situ no português brasileiro, tendo em vista esta ser uma língua de movimento-QU aparentemente opcional. Neste artigo, procura-se discutir, com base em investigação empírica, como o conceito pragmático de fundo comum influencia na realização de tais perguntas, levando em consideração o comportamento de outras línguas que permitem tanto o QU-movido quanto o in situ, como o francês, o espanhol e o português europeu. Para tanto, ao fim deste artigo, será apresentado um novo experimento de aquisição que eliciou perguntas-QU em um contexto de pressuposição enriquecida. Os resultados sugerem que há, de fato, uma associação entre o QU-in situ e o contexto pragmático, tanto nos dados adultos (grupo controle) quanto nos dados infantis.

Palavras-chave: qu-in situ; interrogativas-qu; common ground; português brasileiro.

Abstract: The present paper focuses on the Common Ground effects on the production of wh-in situ in Brazilian Portuguese, bearing in mind that this is a language with apparently optional wh-movement. In this study, we aim to discuss, based on empirical research, how the pragmatic concept of Common Ground play a role on the production of such questions, taking into account the behavior of other languages that allow wh-moved and wh-in situ, such as French, Spanish and European Portuguese. For this purpose, at the end of this paper, we present a new acquisition experiment that elicits wh-questions in a context with enriched presupposition. The results suggest that there is, in fact, an association between wh-in situ and the pragmatic context, both in adult (control group) data and in child’s data.

Keywords: wh-in situ; wh-questions; common ground; Brazilian Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clariana Lara Vieira, Universidade de São Paulo

Mestre pelo Departamento de Linguística.

Elaine Bicudo Grolla, Universidade de São Paulo

Professora doutora no Departamento de Linguística.

Published

2019-02-25

Issue

Section

2019 Thematic Issue (27:2): Formal Grammar Studies