The construction of assistance protocols in nursing work
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20180017Keywords:
Health Management, Nursing Process, Education, NursingAbstract
Objective: to analyze how the construction and discussion of care protocols takes place in a high complexity public hospital. Method: a qualitative
study conducted through focus groups with 16 professionals: nurses, nursing technicians and members of the Permanent Education Committee,
whose information was submitted to the thematic analysis. The study is based on the Freirean premise, with regard to change or transformation,
problematization, dialogue, and autonomy. Results: three categories emerged: the protocols in the midst of the complexity of the organizational
context, protocols in the midst of gaining nursing work and lifelong education as strategy for the construction of protocols. Conclusion: the demands
of the hospital context and the organization of nursing work need to be (re) thought of in order to alleviate the obstacles that hamper the elaboration
of protocols. Continuing Education promotes dialogue, problematization of reality and the constitution of new ways of doing health care.
Downloads
References
Quadrado ERS, Tronchin, DMR. Evaluation of the identification protocol for newborns in a private hospital. Rev Latino-Am Enferm. 2012[citado em 2017 jan. 16];20(4):659-67. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692012000400005
Cruz FOAM, Ferreira EB, Vasques CI, Mata LRF, Reis PED. Validation of an educative manual for patients with head and neck cancer submitted to radiation therapy. Rev Latino-Am Enferm. 2016[citado em 2016 dez. 15];24:e2706. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692016000100337
Ferraz F. Contexto e processo de desenvolvimento das comissões permanentes de integração ensino serviço: perspectiva dos sujeitos sociais pautada na concepção dialógica de Freire. Interface. 2012[citado em 2017 fev. 05];16(42):847-51.Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832012000300021
Freire P. Pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e Terra; 1987. [citado em 2016 dez. 12]. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/paulo_freire_pedagogia_do_oprimido.pdf
Franco TB, Merhy EE. Cartografias do trabalho e cuidado em saúde. Tempus Actas Saúde Coletiva. 2012[citado em 2017 jan. 16];6(2):151-63. Disponível em: http://www.tempus.unb.br/index.php/tempus/article/view/1120/1034
Carvalho BG, Peduzzi M, Mandú ENT. Work and Inter-subjectivity: a theoretical reflection on its dialectics in the field of health and nursing. Rev Latino-Am Enferm. 2014[citado em 2017 jan. 16];20(1):19-26. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692012000100004
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. São Paulo: Hucitec; 2014.
Ministério da Saúde (BR). Conselho Nacional de Saúde. Resolução 466/12. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: MS; 2012. [citado em 2017 jan. 16]. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf
Erdtmann ALE, Mello ALSF, Andrade SR, Drago LC. Organization of care practices in the health network. OBJN. 2011[citado em 2017 jan. 02];10(1). Disponível em: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/j.1676-4285.2011.3220.1
Lorenzini E, Deckmann LR, Costa TC, Silva EF. Dimensioning of nursing staff: an integrative review. Ciênc Cuid Saúde. 2014[citado em 2017 jan. 02];13(1):66-72. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/15959
Caldana G, Gabriel CS, Rocha FL R, Bernardes A, Françolin L, Costa DB. Evaluating the quality of nursing care at a private hospital. Rev Eletrônica Enferm. 2013[citado em 2017 jan. 02];15(4):915-22. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/fen_revista/v15/n4/v15n4a08.htm
Carraro TE, Gelbcke FL, Sebold LF, Kempfer SS, Zapelini MC, Waterkemper R. A biossegurança e segurança do paciente na visão de acadêmicos de enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. 2012[citado em 2017 jan. 16];33(3):14-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v33n3/02.pdf
Campos GWS. A mediação entre conhecimento e práticas sociais: a racionalidade da tecnologia leve, da práxi e da arte. Ciênc Saúde Coletiva. 2011[citado em 2017 jan. 02];16(7):3033-40. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v16n7/02.pdf
Rothbarth S, Wolff LDG, Peres AM. Developing nursing managerial competencies from the perspective of nursing administration professor. Texto Contexto Enferm. 2009[citado em 2017 jan. 16];18(2):321-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v18n2/16.pdf
Lorenzetti J, Oro J, Matos E, Gelbcke FL. Work organization in hospital nursing: literature review approach. Texto Contexto Enferm. 2014[citado em 2017 jan. 02];23(4):1104-12. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072014000401104
Nóbrega JAS, Assis CML, Farias ES, Grimberg SKCR. Entraves no acolhimento por enfermeiros de um hospital público. Rev Bras Ciênc Saúde. 2015[citado em 2017 jan. 02];19(4):299-306. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/rbcs/article/viewFile/19857/15105
Pagno MS, Faveri F. Rotatividade da equipe de enfermagem: análise dos fatores relacionados. Rev Adm Hosp Inov Saúde. 2014[citado em 2017 jan. 02];11(2):136-42. Disponível em: http://revistas.face.ufmg.br/index.php/rahis/article/view/2061/1360
Dall'agnol CM, Moura GMSS, Magalhães AMM, Falk MR, Riboldi CO, Oliveira OP. Motivations, contradictions and ambiguities in the leadership of nurses in managerial positions in a university hospital. Rev Latino-Am Enferm. 2013[citado em 2017 jan. 02];21(5). Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692013000501172
Silva EC, Silva KL, Collet N, Nobrega MML, Marques DKA. Management of the time of nursing actions in hospitalized child and adolescent care. J Nurs UFPE online. 2014[citado em 2017 jan. 02];8(11):3920-8. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/5871/pdf_6545
Santos JLG, Pestana A, Guerreiro P, Meireles BSH, Erdamnn AL. Práticas de enfermeiros na gerência do cuidado em enfermagem e saúde: revisão integrativa. Rev Bras Enferm. 2013[citado em 2017 jan. 16];66(2):257-63. Disponível em: http://search.proquest.com/openview/216a1e83dfa94f02d5975e61460ff90f/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2032618
Sade PMC, Peres AM, Wolff LDG. The formation of the managerial competencies of nurses: an integrative review. J Nurs UFPE online. 2014[citado em 2017 jan. 02];8(6):1739-45. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/13649
Vendruscolo C, Trindade L, Krauzer IM, Prado ML. The insertion of the university in the quadrilateral of the permanent education in health: report of experience. Texto Contexto Enferm. 2016[citado em 2017 jan. 02];25(1):1-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v25n1/01040707-tce-25-01-2530013.pdf
Fagundes NC, Rangel AGC, Carneiro TM. Educação permanente em saúde no contexto do trabalho da enfermeira. Rev Enferm UERJ. 2016[citado em 2017 jan. 02];24(1):1-6. Disponível em: http://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/11349
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































