Evaluation of an application program for the teaching of vital signs

Authors

  • Francisco Gilberto Fernandes Pereira Universidade Federal do Piauí, epartamento de Enfermagem, Picos PI , Brazil, Enfermeiro. Mestre em Enfermagem. Professor Assistente I. Universidade Federal do Piauí, Departamento de Enfermagem. Picos, PI - Brasil, Universidade Federal do Piauí
  • Natasha Marques Frota Centro Universitário Estácio do Ceará, Departamento de Enfermagem, Fortaleza CE , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta. Centro Universitário Estácio do Ceará, Departamento de Enfermagem. Fortaleza, CE - Brasil
  • Débora Valente da Silva Centro Universitário Estácio do Ceará, Departamento de Enfermagem, Curso de Enfermagem, Fortaleza CE , Brazil, Acadêmica. Centro Universitário Estácio do Ceará, Departamento de Enfermagem, Curso de Enfermagem. Fortaleza, CE - Brasil
  • Luciana Maria Oliveira de Sousa Universidade de Fortaleza, Departamento de Enfermagem, Curso de Enfermagem, Fortaleza CE , Brazil, Acadêmica. Universidade de Fortaleza - UNIFOR, Departamento de Enfermagem, Curso de Enfermagem. Fortaleza, CE - Brasil, Universidade de Fortaleza
  • Jamily Cunha de Almeida Universidade de Fortaleza, Departamento de Enfermagem, Curso de Enfermagem, Fortaleza CE , Brazil, Acadêmica. Universidade de Fortaleza - UNIFOR, Departamento de Enfermagem, Curso de Enfermagem. Fortaleza, CE - Brasil, Universidade de Fortaleza
  • Francisco Mauricio Sales Cysne UNIFOR, Departamento de Farmácia, Curso de Farmácia, Fortaleza CE , Brazil, Acadêmico. UNIFOR, Departamento de Farmácia, Curso de Farmácia. Fortaleza, CE - Brasil, Universidade de Fortaleza

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20170044

Keywords:

Nursing, Educational Technology, Vital Signs

Abstract

The objective of this study is to describe the evaluation by the target audience of a mobile application program built for the teaching of vital signs. The steps proposed by Galvis-Panqueva for the construction and validation of technologies were methodologically followed. The user evaluation phase is also described in this study. Twenty-nine undergraduate nursing students participated and answered to an application assessment tool evaluating style, motivation and content characteristics. As a result, most respondents evaluated the application as excellent for the three evaluated characteristics: style (21-25, 72.6%-86.2%); motivation (20-25, 69.0%-86.2%); and content (21-25, 72.4%-86.2%). Regarding adherence to the use of the application, the evaluation allows concluding that students will use it routinely according to their needs, considering that the high scores given to motivation, style and content evidence emotional involvement in believing that the resource may be useful in assisting decision-making. Thus, the application was well evaluated by the nursing students group. In this way, it is expected that this resource will be a viable alternative for the strengthening of the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Juliani CMCM, Silva MC, Bueno GH. Avanços da informática em enfermagem no Brasil. J Health Inform. 2014[cited 2017 Apr 12]6(4):161-5. Available from: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/322/218.

Araújo RPA, Penteado CLC, Santos MBP. Democracia digital e experiências de e-participação: webativismo e políticas públicas. Hist Ciênc Saúde - Manguinhos. 2015[cited 2017 Apr 10]22(supl):1597-619. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015001001597.

Teixeira E, Martins TDR, Miranda PO, Cabral BG, Silva BAC, Rodrigues LSS. Tecnología educativa acerca de cuidados en el pós-parto: construcción y validación. Rev Baiana Enferm. 2016[cited 2017 Mar 11]30(2):1-10. Available from: https://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/15358/pdf_53.

Castro FSF, Dias DMV, Higarashi IH, Scochi CGS, Fonseca LMM. Avaliação da interação estudante-tecnologia educacional digital em enfermagem neonatal. Rev Esc Enferm USP. 2015[cited 2017 Mar 11]49(1):114-21. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v49n1/pt_0080-6234-reeusp-49-01-0114.pdf.

Pereira FGF, Sousa LMO, Silva DV, Frota NM, Caetano JÁ. Construction and validation of digital application for teaching vital signs. Int Arch Med. 2016[cited 2017 Jan 20]9(217):1-9. Available from: http://imed.pub/ojs/index.php/iam/article/view/1851.

Silva PS, Ramos RL, Cunha KCS, Figueiredo NMA. Habilidades e destreza manual: tratando da criação no ensino de semiotécnica na enfermagem. Rev Pesqui Cuid Fundam online. 2015[cited 2017 Jan 20]7(3):2874-86. Available from: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/3685/pdf_1640.

Teixeira CC, Boaventura RP, Souza ACS, Paranaguá TTB, Bezerra ALQ, Bachion MM, AbreItalicoet al.FechaItalico Aferição de sinais vitais: um indicador do cuidado seguro em idosos. Texto Contexto Enferm. 2015[cited 2017 Jan 12]24(4):1071-8. Available from: http://www.scielo.br/pdf/tce/v24n4/pt_0104-0707-tce-24-04-01071.pdf.

Jarvis C. Guia de exame físico para a enfermagem. 6ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier; 2012.

Domingues AN, Jesus ITM, Mascarenhas SH. Informática na educação em saúde e enfermagem: análise dos grupos de pesquisa. J Health Inform. 2017[cited 2017 May 05]9(1):19-24. Available from: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/460/301.

Polit DF, Beck CT, Hungler BP. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação e utilização. 7ª ed. Porto Alegre: Artes Médicas; 2011.

Panqueva A, Mendoza P. Ambientes virtuales de aprendizaje: uma metodologia para su creación. Informática Educ. 1999[cited 2017 Feb 13]12(2):295-317. Available from: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-106223_archivo.pdf

Pereira FGF, Silva DV, Sousa LMO, Frota NM. Construção de um aplicativo digital para o ensino de sinais vitais. Rev Gaúcha Enferm. 2016[cited 2017 Feb 13]37(2):e59015. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v37n2/0102-6933-rgenf-1983-144720160259015.pdf.

Ministério da Saúde (BR). Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: MS; 2013.

Frota NM, Barros LM, Araújo TM, Caldini LN, Nascimento JC, Caetano JA. Construção de uma tecnologia educacional para o ensino de enfermagem sobre punção venosa periférica. Rev Gaúcha Enferm. 2013[cited 2017 Feb 14]34(2):29- 36. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v34n2/v34n2a04.pdf.

Tibes CMS, Dias JD, Mascarenhas SH.. Aplicativos móveis desenvolvidos para a área da saúde no Brasil: revisão integrativa da literatura. REME - Rev Min Enferm. 2014[cited 2017 Feb 14]18(2):471-8. Available from: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/940.

Perry GT, Eichler ML, Resende G. Avaliação de usabilidade do Mobiteste, um aplicativo educacional para dispositivos móveis. Rev Bras Design Inform. 2012[cited 2017 Mar 12]9(2):70-87. Available from: https://infodesign.emnuvens.com.br/infodesign/article/view/121.

Fotheringham D. Confident to seek help: the development of skill and judgement in nurse practitioners. Nurse Educ Today. 2013[cited 2017 May 08]33(7):701-8. Available from: http://www.nurseeducationtoday.com/article/S0260-6917(13)00093-2/pdf.

Freitas LV, Teles LMR, Lima TM, Vieira NFC, Barbosa RCM, Pinheiro AKB, AbreItalicoet al.FechaItalico Physical examination during prenatal care: construction and validation of educational hypermedia for nursing. Acta Paul Enferm. 2012[cited 2017 May 08]25(4):581-8. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ape/v25n4/en_16.pdf.

Frota NM, Barros LM, Araújo TM, Lopes MVO, Almeida PC, Caetano JA. Validação de hipermídia educativa sobre punção venosa periférica. Texto Contexto Enferm. 2015[cited 2017 Apr 13]24(2):353-61. Available from: http://www.scielo.br/pdf/tce/v24n2/pt_0104-0707-tce-24-02-00353.pdf.

Prado C, Casteli CPM, Lopes TO, Kobayashi RM, Peres HHC, Leite MMJ. The virtual environment of a research group: the tutors' perspective. Rev Esc Enferm USP. 2012[cited 2017 Apr 13]46(1):246-51. Available from: https://www.researchgate.net/publication/221970101.

Alves VLS, Okagawa FS, Parra JFG, Bohomol E, Cunha ICKO. Interatividade virtual: fórum web café em um curso de gestão em enfermagem. REME - Rev Min Enferm. 2015[cited 2017 May 18]19(1):127-33. Available from: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/991.

Published

2017-11-09

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Evaluation of an application program for the teaching of vital signs. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2017 Nov. 9 [cited 2025 Dec. 22];21. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49864

Most read articles by the same author(s)