Teen being a mother: representations of adolescents in the post partum from the technique of drawning-story

representações de puérperas adolescentes a partir da técnica do desenho-estória

Authors

  • Francisco Rafael de Araújo Rodrigues Universidade do Porto, Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar , Portugal; Porto, Universidade Estadual do Ceará, grupo de pesquisa Saúde da Mulher e Família , Pt, rafaelrodrigues@uece.br
  • Dafne Paiva Rodrigues Porto, Universidade Estadual do Ceará, grupo de pesquisa Saúde da Mulher e Família , Pt, rafaelrodrigues@uece.br; UECE, Curso de Graduação em Enfermagem
  • Lucilane Maria Sales da Silva Porto, Universidade Estadual do Ceará, grupo de pesquisa Saúde da Mulher e Família , Pt, rafaelrodrigues@uece.br; UECE, Curso de Graduação em Enfermagem
  • Maria Salete Bessa Jorge UECE, Curso de Graduação em Enfermagem ; FortalezaCE, Universidade Estadual do Ceará, Curso de Enfermagem Curso de Mestrado Acadêmico em Saúde Pública Grupo de Pesquisa Saúde Mental, Família, Práticas de Saúde e Enfermagem , masabejo@uece.br
  • Lea Dias Pimentel Gomes Vasconcelos Porto, Universidade Estadual do Ceará, grupo de pesquisa Saúde da Mulher e Família , Pt, rafaelrodrigues@uece.br

DOI:

https://doi.org/10.5935/2316-9389.2010.v14.50456

Keywords:

Postpartum Period, Adolescence, Pregnancy

Abstract

The objective of this investigation was to understand the process of being an adolescent and mother through drawing story technique. This study is based on the theoretical and methodological assumptions of Social Representation. It was developed in a public maternity hospital in the municipality of Fortaleza-CE in the period between September 2006 and January 2007 with 25 adolescent in puerperium through the technique of drawing-story as theme, that converged in three dimensions: physical-organic, psychological-affective and psychosocial. In the physical-organic dimension the youngster's anatomical fragility and biological immaturity to conceive a child was cited. Motherhood anchored in the psychological-affective element is characterized by conflictual relationship between lack of affection and rejection and happiness and satisfaction on the child's presence. In the psychosocial dimension, the mother is associated with conducts considered important for the social and cognitive development of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2010-09-01

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Teen being a mother: representations of adolescents in the post partum from the technique of drawning-story: representações de puérperas adolescentes a partir da técnica do desenho-estória. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2010 Sep. 1 [cited 2025 Dec. 12];14(3). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50456

Most read articles by the same author(s)