Rethinking University

contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG

Authors

  • Pâmela Rezende Côrtes Universidade Federal de Minas Gerais
  • Rodrigo Badaró de Carvalho Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/2525-8036.2016.4985

Keywords:

Interdisciplinarity, Innovative teaching methodology, University

Abstract

This article analyzes the trajectory of the course of State Sciences. For this, consider the diffi culties that the idea of interdisciplinary or transdisciplinary faces, also examine the ideal expressed in the course outline, then the proposed methodology of the seminars, and fi nally the difference between theory and practice. From this analysis, we attempt to assess whether the current problems are not the biggest problems related to the own university structure, and if it’s not necessary rethink this structure, so that the course of State Sciences presents itself not only as a good idea, but as a model to be taken into consideration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pâmela Rezende Côrtes, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestranda em Direito pela UFMG e Bacharel em Ciências do Estado pela UFMG.

  • Rodrigo Badaró de Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestre em Direito pela UFMG e Bacharel em Ciências do Estado pela UFMG.

References

BORGES, Gilberto Luiz de Azevedo. Como Realizar um Seminário. Documentos do Curso de Pedagogia Universitária em Saúde. Disponível em: <http://eventos.uepg.br/pedago-gia_saude/downloads/Orientacao%20seminario.pdf>. Acesso em: Novembro de 2015.

BORGES, Gilberto Luiz de Azevedo. Como Realizar um Seminário. Documentos do Curso de Pedagogia Universitária em Saúde. Disponível em: <http://eventos.uepg.br/pedago-gia_saude/downloads/Orientacao%20seminario.pdf>. Acesso em: Novembro de 2015.

CAPELLA, Juan Ramón. A aprendizagem da aprendizagem: uma introdução ao estudo do direito. Trad. GUSTIN, Miracy Barbosa de Sousa.; DIAS, Maria Tereza Fonseca. Belo Horizonte: Forum, 2011.

DA SILVA SOUZA, Cacilda; IGLESIAS, Alessandro Giraldes; PAZIN-FILHO, Antonio. Es-tratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais–aspectos gerais. Medicina, Ribeirao Preto, v. 47, n. 3, p. 284-292, 2014.

ONU. Declaração Mundial sobre Educação Superior no Século XXI: Visão e Ação. Elabo-rada na Conferência Mundial sobre Educação Superior - UNESCO, Paris, 9 de outubro de 1998.

DOMINGUES, Ivan. Em Busca do Método. In: DOMINGUES, Ivan (org.). Conhecimento e transdisciplinaridade II: aspectos metodológicos. Belo Horizonte:. Editora UFMG, 2005.

GEYMONAT, Ludovico. Historia del pensamento fi losófi co y científi co. Siglo XX (I). Bar-celona: Editorial Ariel, 1984.

MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. Organização e tradução de Maria da Conceição Almeida e Edgard de Assis Carvalho. 5ª edição. São Paulo: Cortez, 2009.

PAULA, João Antônio (Org). A Transdisciplinaridade e os desafi os contemporâneos. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2008.

UFMG. Universidade Federal de Minas Gerais. Projeto Pedagógico do Curso de Ciên-cias do Estado. Faculdade de Direito, Belo Horizonte, Novembro de 2012. Disponível em: <http://www.direito.ufmg.br/images/stories/colgradce/estrutura/PPC_nov__2012.pdf> Acesso em: Novembro de 2015.

Published

2016-07-27

How to Cite

CÔRTES, Pâmela Rezende; CARVALHO, Rodrigo Badaró de. Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG . Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 94–113, 2016. DOI: 10.35699/2525-8036.2016.4985. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985. Acesso em: 6 dec. 2025.