From emotion to tears

notes on Georges Didi-Huberman and the political and epistemological turn of his gaze

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.40705

Keywords:

Didi-Huberman, Emotion, Eye of history, Images, Tears

Abstract

This article will address the political and epistemological turn in the work of Georges Didi-Huberman. Probing how this author from the original publication of Images in spite of all reconfigured his epistemological itinerary through of the images of peoples and of their political and historical dimension. Starting with works from the 1980s and 1990s, it’ll be shown how key concepts such as “montage”, “survival” and “symptom” were taken from the history of art and reworked into the political history of peoples through the series The eye of history. The essay will also reflect on the way in which Didi-Huberman, in recent years, has sought to think about the link between people's forms of life and their emotions erupted through images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ricardo Fernando Ferreira Lessa Filho, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente realiza estágio de Pós-Doutorado (bolsa CNPq) no PPGCOM da Universidade Federal de Minas Gerais, onde ministra uma disciplina sobre o filósofo e historiador da arte francês, Georges Didi-Huberman.

References

AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. São Paulo: L&PM, 2018.

BENJAMIN, Walter. Imagens de pensamento. Lisboa: Assírio e Alvim, 2004

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política – Obras escolhidas. v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BENJAMIN, Walter. Œuvres. III. Paris: Gallimard, 2000.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BENJAMIN, Walter. Selected writings. v. 1. Cambridge/Londres: Harvard University Press, 1996.

BURCKHARDT, Jacob. Reflections on history. Londres: George Allen & Unwin LTD, 1979.

DE CERTEAU, Michel. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. v. 1. São Paulo: 34, 1995.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ou o gaio saber inquieto. Belo Horizonte: UFMG, 2018a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A semelhança informe. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Désirer, désobéir. Ce qui nous soulève, 1. Paris: Minuit, 2019

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo. Belo Horizonte: UFMG, 2015b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Éparses. Paris: Minuit, 2020.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Gestes d’air et de pierre. Paris: Minuit, 2005.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. Lisboa: KKYM, 2012a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imaginer, recommencer. Ce qui nous soulève, 2”. Paris: Minuit, 2021.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Invenção da histeria. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015c.

DIDI-HUBERMAN, Georges. La pintura encarnada. Valência: Pre-textos, 2007a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. L'image ouverte. Paris: Gallimard, 2007b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Passés cités par JLG. Paris: Minuit, 2015d.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Peuples exposés, peuples figurants. Paris: Minuit, 2012b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Pueblos em lágrimas, pueblos em armas. Valência: Shangrila, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 206-219, 2012c. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15454. Acesso em: 15 jul. 2022.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Belo Horizonte: UFMG,2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Remontagens do tempo sofrido. Belo Horizonte: UFMG, 2018b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sentir le grisou. Paris: Minuit, 2014.

DIDI-HUBERMAN, Georges. (2006). S'inquiéter devant chaque image: Entretien avec P. Zaoui et M. Potte-Bonneville.Vacarme, Paris, 37, p. 4-12. Disponível em:https://doi.org/10.3917/vaca.037.0004. Acesso em: 14 jul. 2022.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vagalumes. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

EISENSTEIN, Sergei. Au-delà des étoiles. Tomo I. Paris: U. G. Éditions, 1974.

FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. São Paulo: Edusp, 2009.

FREUD, Sigmund. Recomendações aos médicos que exercem a psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 1980. Obras completas, ESB, v. XII.LACAN, Jacques. The Four Fundamental Concepts of Psycho-Analysis. Londres: The H.Press, 1977.

LACAN, Jacques.As formações do inconsciente. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. São Paulo: N-1, 2015.

RANCIÈRE, Jacques. Images re-read: the method of Georges Didi-Huberman. Angelaki, London, v. 23, n. 4, p. 11-18, 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0969725X.2018.1497265. Acesso em: 9 jul. 2022.

ROMERO, Pedro G.; DIDI-HUBERMAN, Georges. Un conocimiento por el montaje. Minerva, Madrid, n. 5, p. 17-22, 2007. Disponível em: https://cbamadrid.es/revistaminerva/articulo.php?id=141. Acesso em: 10 jul. 2022.

Published

2022-12-19

Issue

Section

Articles

How to Cite

From emotion to tears: notes on Georges Didi-Huberman and the political and epistemological turn of his gaze. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 26, p. 212–239, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.40705. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40705. Acesso em: 24 dec. 2025.