Scissors in Action
Activations of the Object in the Productions of Rebecca Horn, Anna Maria Maiolino and Sanja Ivekovic
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.54072Keywords:
body, scissors, action, cutting, videoAbstract
By choosing scissors and cutting as operative artistic processes, the paper brings together and tensions the work of artists Rebecca Horn, Anna Maria Maiolino, and Sanja Ivekovic in their productions. The video productions to be examined are Cutting One’s Hair with Two Scissors at Once (1974-75), X (1974), and Personal Cuts (1982). Cutting as an artistic gesture leads to reflections on issues that permeate the object, the action and the reproduction medium. In the text, these works are taken as a reference to weave dialogues and optics that relate to the historical context of the beginning of video as a language that embraces the female gender.
Downloads
References
ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BACHELARD, Gastón. A terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das forças. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2008.
BERNSTEIN, Ana. A performance solo e o sujeito autobiográfico. Sala Preta, v. 1, n. 1, p. 91-103, 2001.
BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BYSTRINA, Ivan. Tópicos de semiótica da cultura. São Paulo: Centro Interdisciplinar de Semiótica da Cultura; Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1995. Pré-print.
CANTON, Kátia. Novíssima arte brasileira: um guia de tendências. São Paulo: Iluminuras, 2001.
CAUQUELIN, Anne; DUGUET, Anne-Marie (org.). Paysages virtuels. Paris: Édition Dis/ Voir, 1988.
CELANT, Germano. Cortar é pensar: arte e moda. In: CÉRON, Iliana Pradilla; REIS, Paulo (org.). Kant: crítica e estética na modernidade. São Paulo: Senac, 1999. p. 169-176.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994. v. 1.
ECO, Umberto. A definição da arte. Lisboa: Edições 70, 2000.
EIBLMAYR, Silvia (ed.). Sanja Iveković: Personal Cuts. Vienna: Triton, 2001. Exhibition Catalogue.
FARIAS, Agnaldo; ROELS JR., Reynaldo. Cotidiano/arte: objeto anos 60/90. Apresentação de Ricardo Ribenboin. São Paulo: Itaú Cultural, 1999. Catálogo.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpos e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.
FOCILLON, Henri. A vida das formas: seguido de elogio da mão. Lisboa: Edições 70, 2001.
FREITAS, Maria Vitorina. Artes e ofícios femininos. São Paulo: Linográfica, 1948.
FURTADO, Teresa. Personae “masculinas” na videoarte de mulheres. ex aequo, n. 20, p. 65-79, 2009.
GACHE, Belén. Instruções de uso: partituras, receitas e algoritmos na poesia e na arte contemporâneas (a forma “partitura” e as novas formas literárias). Florianópolis: Par(ent)esis, 2014.
GIBSON, James J. The Ecological Approach to Visual Perception. London: Routledge, 2014.
GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2007.
HASEMAN, Brad. A Manifesto for Performative Research. Media International Australia incorporating Culture and Policy, n. 118, p. 98-106, 2006.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
KAMPER, Dietmar. O trabalho como vida. São Paulo: Annablume, 1998.
LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. Campinas: Papirus, 1997.
MELIM, Regina. Performance nas artes visuais. São Paulo: Zahar, 2008.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: WMF Martins Fontes, 1999.
MOLES, Abraham. Rumos de uma cultura tecnológica. São Paulo: Perspectiva, 1973.
MOLES, Abraham. Arte e computador. Lisboa: Afrontamento, 1990.
MOTTA, Leda Tenório da. Francis Ponge: o objeto em jogo. São Paulo: Fapesp: Iluminuras, 2000.
NANCY, Jean-Luc. Corpo, fora. Rio de Janeiro: 7Letras, 2015.
NANCY, Jean-Luc. Arquivida: do senciente e do sentido. Tradução de Marcela Vieira e Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: Iluminuras, 2020.
NORMAN, Donald. The Psychology of Everyday Things. New York: Basic Books, 1988.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1987.
PAREYSON, Luigi. Estética: teoria da formatividade. Petrópolis: Vozes, 1993.
PARENTE, André. A imagem virtual auto-referente. Imagens, n. 3, p. 15-19, 1994.
PECCININI, Daisy V. M. (coord.). O objeto na arte: Brasil anos 60. São Paulo: FAAP, 1980.
PIPER, Adian. Some Political Self-Reflections. In: LIPPARD, Lucy R. Issue: Social Strategies by Women Artists. London: Institute of Contemporary Art, 1980. p. 38-39. Exhibition Catalogue.
PLAZA, Julio. Videografia em videotexto. São Paulo: Hucitec, 1986.
PLAZA, Julio. Tradução intersemiótica. São Paulo: Perspectiva, 1987.
REY, Sandra. A instauração da imagem como dispositivo de ver através. Porto Arte, v. 13, n. 21, p. 33-51, 2004.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
ROLNIK, Sueli. Desentranhando futuros. In: FREIRE, Cristina; LONGONI, Ana (org.). Conceitualismos do Sul/Sur. São Paulo: Annablume, 2009. p. 156.
SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001.
SANTAELLA, Lúcia. A assinatura das coisas. Rio de Janeiro: Imago, 1992.
SALZSTEIN, Sônia. Com os olhos na mão [With Eyes in Her Hands]. In: ZEGHER, Catherine De (org.). Vida afora [A Life Line]: Anna Maria Maiolino. New York: The Drawing Center, 2002. p. 37-39.
SARAMAGO, José. Objecto quase. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
STALLYBRASS, Peter. O casaco de Marx: roupas, memória e dor. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
TABALIPA, Adriana. Cotidiano/Arte: objeto anos 60-90. São Paulo: Itaú Cultural, 1999. Catálogo.
TATAY, Helena. Anna Maria Maiolino. São Paulo: Cosac Naif, 2012. Catálogo.
ZEGHER, Catherine De. Vida afora [A Life Line]: Anna Maria Maiolino. New York: The Drawing Center, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Larissa Camnev

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







