A DESARTICULAÇÃO DO ANDROCENTRISMO E DA DISCRIMINAÇÃO INTERSECCIONAL POR MEIO DO ENSINO DA ARTE CONTEMPORÂNEA

Authors

  • Valdoni Ribeiro Batista Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Brasil
  • Margarida Gandara Rauen Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Brasil

Keywords:

Culture, Gender, Intersectionality

Abstract

This paper advocates the engaged education of art teachers, aiming at dismantling androcentrism and intersectional discrimination in the curriculum and in didactic materials. We have related Michael Archer’s
(2012) critique of androcentrism in the field of Art and Kimberlé Crenshaw’s (2002) feminist concept of intersectionality with Pierre Bourdieu’s theory (2012, 2008, 1998) as we discuss the undervaluing of
women artists as a historically acquired disposition. We have stressed the multiple aspects of identity stigmatization that must be avoided in the process of curricular content selection and, given the representativeness of women artists from various cultural backgrounds in contemporary art, we comment on four works that are relevant to promote such inclusiveness in the Brazilian secondary education context.

Author Biographies

  • Valdoni Ribeiro Batista, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Brasil

    Mestrando em Educação, na linha de pesquisa “Educação, Cultura e Diversidade”, PPGE-UNICENTRO, Guarapuava, Paraná. Licenciado em Arte-Educação pela UNICENTRO. Pós-graduado Lato Sensu em Ensino em Tempo Integral pela Faculdade São Braz, Curitiba, Paraná. E-mail: valdoniribeiro@hotmail.com

  • Margarida Gandara Rauen, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Brasil

    Ph.D. em Teatro, Michigan State University, E.U.A. Aposentou-se como professora Associada do Departamento de Arte da UNICENTRO e permanece docente colaboradora do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE). Orientadora na linha de pesquisa “Educação, Cultura e Diversidade”. Líder do Grupo de Pesquisa em Artes da UNICENTRO. E-mail: margie.g.rauen@gmail.com.

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Published

2017-11-22

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

A DESARTICULAÇÃO DO ANDROCENTRISMO E DA DISCRIMINAÇÃO INTERSECCIONAL POR MEIO DO ENSINO DA ARTE CONTEMPORÂNEA. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 72–95, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15498. Acesso em: 19 dec. 2024.

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