Cognição Imaginativa
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046..15640Abstract
The making and maturation of artworks requires articulation between perception, emotion, sen-sibility, research, reflection and imagination. For its part, imagination has a fundamental role in cognitive conception in art, because it develops the senses by means of metaphors. The tension between imagination and image can be consid-ered a cognoscible operation.
Downloads
References
BOSI, Alfredo. Reflexões sobre a arte. 4 ed. São Paulo: Ática, 1991. COUTINHO, Rejane G. A formação de professores de Arte. In: In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino de arte. São Paulo: Cortez, 2002. DAMÁSIO, António - Ao Encontro de Espinosa. As Emoções Sociais e a Neurologia do Sentir. Lisboa: Publicações Europa América, 2003. DAMÁSIO, António - O Erro de Descartes. Emoção, Razão e Cérebro Humano. Lisboa: Publicações Europa-América, 1998. DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs vol I. Rio de Janeiro: Ed 34, 1995. DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs vol II. Rio de Janeiro: Ed 34, 1995b. DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia? Rio de Janeiro: Ed 34, 1993. DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Ed 34, 1992. DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1988. DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro – São Paulo: Martins Fontes, 2010. – (Coleção Todas as Artes). DEWEY, John. Experiência e educação. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. DEWEY, John. Vida e Educação. Trad. e estudos preliminares Anísio Teixeira. 10 ed. São Paulo: Melhoramentos; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar, 1978. EFLAND, Arthur D. Art and cognition: interating the visual arts in the curriculum. New York: Teachers College and National Art Education Association, 2002. EFLAND, Arthur D. Cultura, sociedade, arte e educação num mundo pós-moderno. In GUINSBURG, J.; BARBOSA, Ana Mae. (Orgs.) O pós-modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005a. p.173-188. EFLAND, Arthur D. Imaginação na cognição: o propósito da arte. In BARBOSA, Ana Mae (Org.) Arte/Educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005b. p.318-345.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. GIUGLIANO, Lilian G.; TOMAZ, Carlos. A razão das emoções: um ensaio sobre “O erro de Descartes”. Resenhas “O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano”, de António R. Damásio. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epsic/v2n2/a13v02n2.pdf. GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Ed 34, 1992. LAKOFF, George; MARK, Johnson - Philosophy in the Flesh: the embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books, 1999. PIMENTEL, Lucia Gouvêa. O ensino da arte e tecnologias contemporâneas: do subjetivo ao multicultural. The theaching of art and contemporary technologies: from the subjective to the multicultural. In HILL, Marcos (org.). O visível e o invisível na arte atual. The visible and the invisible in contemporary art. Belo Horizonte: CEIA, 2002, v.1, p. 168-177. PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Tecnologias contemporâneas e o ensino da Arte. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino de arte. São Paulo: Cortez, 2002. PIMENTEL, Lucia Gouvêa; ANJOS, Claudia Regina dos. Proposta de Afecção e Linguagem: concepções conceituais In: XXII CONFAEB - Arte/Educação: Corpos em Trânsito. São Paulo: UNESP, 2012. CDRom. REVISTA EDUCAÇÃO. Deleuze pensa a educação: A docência e a filosofia da diferença. São Paulo: Segmento, 2012. (Coleção Biblioteca do Professor, n. 6). ROLNIK, Suely. À sombra da cidadania: alteridade, homem da ética e reinvenção da democracia. In MAGALHÃES, M.C.R.(org) Na sombra da cidade. São Paulo: Escuta, 1995a. p.141-170. ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989. ROLNIK, Suely. O mal-estar da diferença. Anuário Brasileiro de Psicanálise, São Paulo, n.3, p.97-103, 1995b. ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir: uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade. São Paulo, v.1, n.2, p. 241-251, 1993. SOUZA, Márcia de Fátima Barbosa de. A superação do dualismo cartesiano em António Damásio e sua contribuição para as concepções e práticas médicas ocidentais. 2007. 90p. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Faculdade de Filosofia de Braga, Universidade Católica Portuguesa, Braga. VARELA, J. Francisco; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor - A Mente Corpórea. Lisboa: Piaget, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Lucia Gouvêa Pimentel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







