Sobre gestos de imagens: deslocando pensamentos

Authors

  • Monica Toledo Silva Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15641

Abstract

To talk about the gesture in the moving images means taking it since the camera moves, lands-cape colors, the characters’ looks, scenic objects, editing choices, light, sound, speed and frequen-cies’ time and little happenings. The “cinemas of the body” come to qualify and give visibility to thoughts, as audiovisual languages evolve to simultaneous narratives, fragmented and inconclusive, best representing these body performances. This article is about creation processes and pos-sibilities, also bringing examples from my own video pieces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Monica Toledo Silva, Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo
    Docente do Programa de Pós-Graduação em Cinema, Vídeo e Fotografia da Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo

References

DAMASIO, António. O mistério das consciência. São Paulo: Companhia das Letras, 1999. MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 2007 [1964]. VALERY, Paul. A alma e a dança e outros diálogos. Rio de Janeiro: Imago, 2005. *Foram também referências para este artigo as aulas ministradas no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da PUC-SP pelos professores Christine Greiner e Arlindo Machado, entre os anos 2003 a 2010

Published

2013-11-29

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Sobre gestos de imagens: deslocando pensamentos. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 105–114, 2013. DOI: 10.35699/2238-2046.15641. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15641. Acesso em: 7 dec. 2025.