Um oceano inteiro para nadar
A (des)presença da arte do Brasil (século xx) em Portugal, 1980-2000
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046..15663Keywords:
Contempory Brazilian Art, Exhibitions, , Brazil, PortugalAbstract
On analysing a significant group of collective ex-hibitions of contemporary Brazilian artists, which took place in Portugal between 1980 and 2000, the question of what is understood by the category of Brazilian Contemporary Art in Portuguese ter-ritory is raised. The search for this understanding is carried out through the analysis of curatorial formats of its temporal fan, of the names artists of art agents involved and by discourses in the sample catalogues.
Downloads
References
BRASIL BRASIS cousas notáveis e espantosas. (Olhares modernistas). Catálogo de Exposição. Museu do Chiado, abril a junho de 2000. Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 2000. 184p. BRASIL. 60 ANOS de arte moderna. Colecção Gilberto Chateaubriand. Catálogo de Exposição. Fundação Calouste Gulbenkian, Galeria de Exposições Temporárias, 12 de julho a 26 de setembro de 1982. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1982. s/p Campofiorito, Quirino. “Introdução”. In: Seis décadas de Arte Moderna Brasileira.Colecção Roberto Marinho.Catálogo de Exposição. Fundação Calouste Gulbenkian. Centro de Arte Moderna, 24 de fevereiro a 02 de abril de 1989. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1989, pp. 7-10. COLECÇÃO BEATRIZ e Mario Pimenta Camargo. Catálogo de Exposição. Fundação Calouste Gulbenkian, julio a agosto. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1991. 203p Coutinho, Wilson. “Arte brasileira e seu Processo Modernizador.” In: Brasil. 60 anos de arte moderna. Colecção Gilberto Chateaubriand. Catálogo de Exposição. Fundação Calouste Gulbenkian, Galeria de Exposições Temporárias, 12 de julho a 26 de setembro de 1982. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1982. s/p CULTURGEST. “Texto introdutório da Culturgest.” In: Sabarky, Serge. Egon Schiele. Obras sobre papel. Catálogo de Exposição. Culturgest, 15 de dezembro de 1993 a 13 de fevereiro de 1994. Lisboa: Culturgest, 1993. 133p. Dos Reis Miranda, Tiago C.P. “Introdução.” In: Brasil brasis cousas notáveis e espantosas. (Olhares modernistas). Catálogo de Exposição. Museu do Chiado, abril a junho de 2000. Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 2000. s/p. Lourenço, Eduardo. “Uma língua, dois discursos.” In: Lourenço, Eduardo. A nau de Ícaro seguido de A imagem e a Miragem da Lusofonia. Lisboa: Gradiva, 1999, pp. 145-153. Mesquita, Ivo. “Arte brasileño contemporáneo: Panorama desde ultramar.” In: Revista Lápiz. Revista Internacional de Arte. Año XVI, números 134-135. Madrid: jul/sep 1997. pp. 60-64. Reis, Paulo y Rosengarten, Ruth. “Tantas léguas, tanto mar, e outras considerações: uma conversa prolongada.” In: Um oceano inteiro para nadar. Catálogo de Exposição. Culturgest, Galerias 1 e 2. 02 de maio a 30 de julho de 2000. Lisboa: Culturgest, 117p. Romero Magalhães, Joaquim. “Apresentação”. In: Brasil brasis cousas notáveis e espantosas. (Olhares modernistas). Catálogo de Exposição. Museu do Chiado, abril a junho de 2000. Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 2000. s/p. SÉCULO XX. ARTEDOBRASIL. Catálogo de Exposição. Centro de Arte Moderna José de Azeredo Perdigão, outubro de 2000 a janeiro de 2001. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2000. 263p. SEIS DÉCADAS de Arte Moderna Brasileira. Colecção Roberto Marinho. Catálogo de Exposição. Fundação Calouste Gulbenkian. Centro de Arte Moderna, 24 de fevereiro a 02 de abril de 1989. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1989. 151p. UM OCEANO inteiro para nadar. Catálogo de Exposição. Culturgest, Galerias 1 e 2. 02 de maio a 30 de julho de 2000. Lisboa: Culturgest, 117p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Renata Ribeiro dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







