Apontamentos sobre a improvisação na formação do ator

dos primórdios a Keith Johnstone

Authors

Keywords:

Theater, Actor, Training, Improvisation

Abstract

Starting with the assumption that improvisation is always present in the phenomenon of theater performance, this work draws a brief panorama of its incidence throughout the history of theater in the western world, be it as a tool in the actor’s formation or as a theatrical representation. In the end, it signals the contribution of Keith Johnstone to the actor’s training, despite the form or style in which it is practiced.

Author Biography

  • Patrícia de Borba, Universidade Regional de Blumenau, Brasil

    Mestre em Teatro com ênfase em Imrpovisação Teatral.

References

CARVALHO, E. História e formação do ator. São Paulo: Editora Ática, 1989.

CARVALHO, A. M. de. A Commedia dell’arte. In O teatro através da História. Carlinda Fragale Patê Nuñez et alii. Introd.: Tânia Brandão. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil; Entourage Produções Artísticas, 2v, p. 49-67, 1994.

CEBALLOS, E. Editorial. Máscara – cuaderno iberoamericano de reflexión sobre escenología, México, n. 21-22, p. 3, enero 1996-1997.

CHACRA, S. Natureza e sentido da improvisação teatral. São Paulo: Perspectiva, 1983.

FERAL, J. Você disse “training”? O teatro transcende. Trad. e notas: José Ronaldo Faleiro. Blumenau: n. 11, p. 49-58, 2003

JOHNSTONE, K. IMPRO, Improvisación y el Teatro. (IMPRO, Improvisation and The Theatre.London: Faber & Faber, 1979). Trad. para o espanhol: Elena Olivos e Francisco Huneeus. Santiago do Chile: Editorial Cuatro Vientos, 1990.

PICON-VALLIN, B., “L’Acteur à l’exercice: de quelques expériences remarquables” (O ator em exercício: sobre algumas experiências notáveis), p. 31-56, in BARBA, Eugenio et alii. Le Training de l’acteur, Arles: Actes-Sud-Papiers/Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique, (Apprendre, 14), 2000. Trad.: José Ronaldo Faleiro.

TCHEKHOV, M. Para o ator. Trad.: Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

ZAJAVA, B. Gorki-Stanislavski-Vajtangov: un experimento de improvisación. Máscara – cuaderno iberoamericano de reflexión sobre escenologia, México, n. 21-22, p. 30-34, enero 1996-1997.

Published

2015-11-26

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

Apontamentos sobre a improvisação na formação do ator : dos primórdios a Keith Johnstone. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 183–193, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15692. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 38

You may also start an advanced similarity search for this article.