Poética no Improviso
Keywords:
Poetica, Improvisation, AudienceAbstract
This article discusses the poetica within improvisation and the web of relations that are established between the audience and actors. The intervening factors in the construction of scenes and analysis of the intricacies which actors and audience go through in the process of giving materiality to ideas.
References
ARISTÓTELES. Poética. Tradução, prefácio, introdução, comentário e apêndices de Eudoro de Sousa. 4ª. ed. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1994.
BORIE, Monique et alli. 2ª ed. Estética teatral: textos de Platão a Brecht. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2004.
BRANDÃO, Junito. 2ª. ed. Teatro grego: a tragédia e a comédia. Rio de Janeiro: Vozes,1984.
BRUNA, Jaime. A Poética Clássica. São Paulo: Cultrix, 1981.
CHACRA, Sandra. Natureza e sentido da improvisação teatral. São Paulo: Perspectiva,1983.
COHEN, Renato. Work in progress na cena contemporânea. São Paulo: Perspectiva, 2004.
DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do espectador. São Paulo: Hucitec, 2003.
DOLOZEL, Lubomir. A poética ocidental, tradição e inovação. Trad. Vivina de Campos Figueiredo. Lisboa: 1990.
GOMES, Wilson. Estratégias de produção de encanto. In: Textos de Cultura e Comunicação, nº 35. Salvador: Programa de Pós Graduação em Comunicação e Cultura Contemporânea, FACOM/UFBA, 1996.
HAAR, Michel. A obra de arte: ensaio sobre a ontologia das obras de arte. Rio de Janeiro: Difel, 2000.
JOHNSTONE, Keith. Theaterspiele – Spontaneität, Improvisation und Theatersport. Tradução para o Alemão de Berlin: Alexander Verlag, 2006.
________________. Impro for storytellers. NY: Routledge, 1999.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. 2ª ed. São Paulo: Cossac-Naify, 2011.
PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. Trad. de Maria Helena N. Garcez. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
ROBERTS, Philip. The Royal Court Theatre and the Modern Stage. Cambridge: University Press, 1999.
ROUBINE, Jean-Jacques. A arte do ator. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.
VALERY, Paul. Primeira aula do curso de poética. In: Variedades. São Paulo: Iluminuras, 1991.
SILVA, Armando Sérgio (org.). J. Guinburg: diálogos sobre teatro. São Paulo: EDUSP, 2002.
WARDLE, Irving. The Theatres of George Devine. Londres: Jonathan Cape, 1978.
TESES E DISSERTAÇÕES:
ACHATKIN, Vera. O Teatro-Esporte de Keith Johnstone: o ator, a criação e o público. ECA-USP, 2010 (tese de doutorado).
______________. O Teatro-Esporte de Keith Johnstone e o ator: da ideia à ação – a improvisação como instrumento de transformação para além do palco. ECA-USP, 2005 (dissertação de mestrado).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.